Nål, 2-takt eller 4-takt?
Postat: 10 sep 2018, 17:01
Blev just medlem efter att ha läst på Raketsport- forumet ett tag, finns mycket intressant att finna här för att inte tala om vilka häftiga projekt vissa medlemmar har! Hittade forumet när jag sökte information kring bestyckning av förgasare, och har sedan dess spenderat en hel del timmar med att söka svar på frågor jag grubblat över sen jag fick ett återfall och började att intressera mig för mopeder igen.
På flera ställen, och vad jag förstått i vissa trådar, så har jag egentligen hamnat fel. Moppen jag råkade trilla över är från senare delen av 90-talet. En Piaggio Zip i miserabelt skick. Min far lät grannens son försöka skaka liv i moppen vilket resulterade i att alla packningar och strypningar försvann, samt att majoriteten av alla skruvar och detaljer som höll skapelsen samman mötte samma öde. Men med vraket som utgångspunkt väcktes lusten att mecka moped igen, och där är jag nu
Ångrar att jag sålde min Puch Monza när jag tog körkort. Den var i fantastiskt skick trots att den genomled en hel del prövningar. Prestandamässigt var den i värsta laget för en 15-åring. Gjorde 85-90km/h, och höll märkligt nog ihop...
Eu-moppen då. Blev glatt överraskad hur billigt det var med mopeddelar så jag råkade handla på mig lite roligare tillbehör. Mopeden går bra på lågfartsmunstycket men när nålen kliver in i bilden så finns där en tendens till tvekan. Dellorto 17,5an PHVA köptes eftersom det fattades en drös delar på orginalförgasaren, och att justera nålen avhjälper inte tvekan när man gasar på och man känner liksom att accelerationen fortsätter men segare. När man sen kliver vidare upp så bär det iväg igen. Vad jag testat mig fram till så finns tvekan mellan halv och trekvarts gas. Däröver skjuter det på igen. Tror inte att huvudmunstycket är för litet, stiftet säger inget om det och där finns bra med kraft.
Min fundering kommer sig av något jag läst om Nålar, att det finns för 2-takt och 4-takt. Hur ser man skillnad på dessa, och hur listar jag ut vilken nål jag behöver?
/Micke
På flera ställen, och vad jag förstått i vissa trådar, så har jag egentligen hamnat fel. Moppen jag råkade trilla över är från senare delen av 90-talet. En Piaggio Zip i miserabelt skick. Min far lät grannens son försöka skaka liv i moppen vilket resulterade i att alla packningar och strypningar försvann, samt att majoriteten av alla skruvar och detaljer som höll skapelsen samman mötte samma öde. Men med vraket som utgångspunkt väcktes lusten att mecka moped igen, och där är jag nu
Ångrar att jag sålde min Puch Monza när jag tog körkort. Den var i fantastiskt skick trots att den genomled en hel del prövningar. Prestandamässigt var den i värsta laget för en 15-åring. Gjorde 85-90km/h, och höll märkligt nog ihop...
Eu-moppen då. Blev glatt överraskad hur billigt det var med mopeddelar så jag råkade handla på mig lite roligare tillbehör. Mopeden går bra på lågfartsmunstycket men när nålen kliver in i bilden så finns där en tendens till tvekan. Dellorto 17,5an PHVA köptes eftersom det fattades en drös delar på orginalförgasaren, och att justera nålen avhjälper inte tvekan när man gasar på och man känner liksom att accelerationen fortsätter men segare. När man sen kliver vidare upp så bär det iväg igen. Vad jag testat mig fram till så finns tvekan mellan halv och trekvarts gas. Däröver skjuter det på igen. Tror inte att huvudmunstycket är för litet, stiftet säger inget om det och där finns bra med kraft.
Min fundering kommer sig av något jag läst om Nålar, att det finns för 2-takt och 4-takt. Hur ser man skillnad på dessa, och hur listar jag ut vilken nål jag behöver?
/Micke