Kickstart på Sachs BKFS

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lundskåne
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 aug 2018, 11:49

Kickstart på Sachs BKFS

Inlägg av Lundskåne »

För många år sedan ärvde jag en risig Golden Champ. När jag provkörde den gick inte kickarmen tillbaka utan den fastnade i nedersta läget med ett rasslande ljud. För att kunna transportera hem mopeden i bilen demonterade jag den. Sen har delarna blivit stående i förrådet i många år. Nu har jag bestämt att renovera motorn och har delat på den. Innan jag delade motorn kände jag på kicken och fjädern var inte av eftersom kickarmen gick tillbaka om man inte drog ner den för långt. Efter att ha delat motorn blev jag inte mycket klokare och nu undrar jag om det finns något annat än fjädern som spökar. Jag har läst i Classic motor att fjädern inte behöver vara så hårt spänd.

En annan sak jag undrar över är om det inte behövs någon topplockspackning. Det fanns ingen när jag tog av topplocket och det verkar inte finnas någon i de packningssatser som finns att köpa. Hur kan det bli tätt utan packning?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kickstart på Sachs BKFS

Inlägg av HVA59 »

Såvitt jag vet så har inte Sachs motorerna någon topplockspackning nej, i alla fall inte på de äldra modellerna.
Angående kicken så vet jag inte riktigt, kan mycet lite om Sachs motorer, men finns som tur är många andra på detta forumet som är mycket duktiga på just Sachs :wink:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Kickstart på Sachs BKFS

Inlägg av Petrolhead »

Hej,

Nej -Sachs har inte topplockspackning som standard. En oplanad topp håller tätt med hjälp av den tunna kanten i toppen, är den bortplanad så behövs packning
Ang kicken så ska den vara spännd och i sitt läge innan montage, se länk till mektips: http://www.raketsport.com/mektips_motorhalvor.htm
Är allt isär så skulle jag dra ur kicken och se till att axeln är hel och ren innan man lägger ihop halvorna, lite svinto eller smärgel så allt löper lätt.

Mvh
Johan
Skriv svar