Sida 1 av 1

flinta 3 vxl

Postat: 29 sep 2018, 14:09
av skoterett+suzuki
Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald

Re: flinta 3 vxl

Postat: 29 sep 2018, 16:49
av twostroker
Visst finns Flintamotorn som 3-växlad med fotväxel, har själv ägt en sådan...

Re: flinta 3 vxl

Postat: 29 sep 2018, 18:30
av HVA59
Ja jag har också för mig att flintan fanns med 3-växlad fot... Har sett nån sån till salu nån gång tror jag...

Re: flinta 3 vxl

Postat: 29 sep 2018, 19:57
av McbMannen
Ja det finns flinta 3vxl fotväxel. Den satt på bla stockholmare 1278. Mkt dyra motorer om du lyckas få fatt i en. Tur man har en nos ståendes 8)

Re: flinta 3 vxl

Postat: 29 sep 2018, 21:20
av Coolvette
skoterett+suzuki skrev:Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald
Det är nog inte rimligt att försöka bygga om från handväxlat till fotväxlat, för stora skillnader på block och växellåda men det kan säkert någon som är bättre insatt ge full information om.

Den motor som var treväxlad fotmanöverad var ovanlig, tror att den kallades "export"-motorn.
Att hitta en sådan kräver nog en stor portion tur liksom en hygglig budget eftersom dom, som sagt, är ganska ovanliga.

Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)

Re: flinta 3 vxl

Postat: 30 sep 2018, 07:09
av HSE
Coolvette skrev:
skoterett+suzuki skrev:Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald
Det är nog inte rimligt att försöka bygga om från handväxlat till fotväxlat, för stora skillnader på block och växellåda men det kan säkert någon som är bättre insatt ge full information om.

Den motor som var treväxlad fotmanöverad var ovanlig, tror att den kallades "export"-motorn.
Att hitta en sådan kräver nog en stor portion tur liksom en hygglig budget eftersom dom, som sagt, är ganska ovanliga.

Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Ingen skillnad mot när man var femton :D

Re: flinta 3 vxl

Postat: 30 sep 2018, 09:46
av T M
:twisted:

Det finns/fanns en ombyggnadssats till 3 v från nån handlare minns inte vem tror det var mus hva center
för att kunna använda en tre pet fot motor behövs en del ombyggnader: borra och gänga hålen för främre motorfästet byta växelaxel ev kickaxel fläkt har längre axel samt att kopplingskåpan får komma från skotern
för att få i en tre pet hand får den kick konverteras + att man får bygga en växelpedal med spärrsegment kommer den från en cp-låda finnes hål för motorfästet
Att montera växelhandtag kan gå om man använder korta höljen i ytterändarna & låter wiren vara öppen där emellan

Re: flinta 3 vxl

Postat: 04 okt 2018, 11:07
av TolvNollNio
Coolvette skrev:
skoterett+suzuki skrev:Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald
Japp det stämmer som TM skriver att Mustang och Husqvarna center har/hade ombyggnadssats från två till tre-växlad.
Men Mustang och Husqvarna center har väl bytt namn?

Heter det MCB-center numer?

Re: flinta 3 vxl

Postat: 04 okt 2018, 11:18
av TolvNollNio
Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Medans 4-växlade Suzuki K50 och Yamaha FS1 inte tycks ha genererat någon kultstatus alls?
För lätt att få i växlarna jämfört med Zündapp och för få frilägen?

Vill minnas den tvåväxlade (eller var det en treväxlad min Crescent 50SS fick?) Flinta-motorn som ett under av exakthet vad gäller växlar. Jämfört med Zündapp... :lol:

Re: flinta 3 vxl

Postat: 04 okt 2018, 11:48
av HSE
TolvNollNio skrev:
Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Medans 4-växlade Suzuki K50 och Yamaha FS1 inte tycks ha genererat någon kultstatus alls?
För lätt att få i växlarna jämfört med Zündapp och för få frilägen?

Vill minnas den tvåväxlade (eller var det en treväxlad min Crescent 50SS fick?) Flinta-motorn som ett under av exakthet vad gäller växlar. Jämfört med Zündapp... :lol:


Treväxlade Sachs med fotväxel var inte heller toppen att hitta växlarna på vill jag minnas...

Re: flinta 3 vxl

Postat: 04 okt 2018, 15:47
av T M
HSE skrev:
TolvNollNio skrev:
Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Medans 4-växlade Suzuki K50 och Yamaha FS1 inte tycks ha genererat någon kultstatus alls?
För lätt att få i växlarna jämfört med Zündapp och för få frilägen?
.
:twisted:
Suzuki pre K50 (banansukan) och tidiga K50 hade en hylsa i s t f fjärde drevet, som gick att köpa löst! monterade ett på en som rullat 5 mil!

B T P Mcb center heter det numera

Re: flinta 3 vxl

Postat: 05 okt 2018, 01:45
av erlan
suzukin finns/fanns väl t.o.m. 5växlade på mer fördomsfria marknader?
och tomos fanns också i 5växlat utförande.

erlan