Sachs Membrancylinder
Postat: 06 okt 2018, 21:29
Plockade lite med mina Saxonette delar i dag och fann denna cylindern på en av motorerna. Frågan är vilken typ av membrancylinder är det?
Känner jag förra ägaren rätt så borde den vara från en tidsera innan Kinaprodukterna fanns att tillgå.
Om inte så kan det vara jag som blandat i hopa exakt viken motor den satt på eller varifrån den köpts in, då det blivit ett antal Saxonetteobjek nu...
Enda märkningen som finns är en "2:a" på varje sida.
Kolven som satt i liknar heller inte de som säljs idag, lite finare gjutning och "ojackad". Märkt "M5" på kolvtoppen.
Mycket trevlig passning på kolvbulten, inte alls lika lös som på de som tillv. idag.
Nästa fråga är vilken cylinder(typ) som kommer att funka bäst då den tilltänkta motorn ska sitta i min sambos Norsjö Partner?
1. Membrancylindern på bild, som är i nyskick (mycket finare i loppet än vad ser framgår av bilderna), max sliten 1/100 mm.
2. En ny 3.5hk NTS av "nya gjutningen".
3. En vanlig Sachscylinder, nyligen borrad till 39 mm och pluggen "flödesvänligt" uppslipad till ca 12-13 mm. Denna cylindern har hon kört med i år, tills med en äkta 12 mm Bing, i övrigt (bortsett från mindre drev bak) original. Funkat bra, men allt kan såklart gå bättre...
Känner jag förra ägaren rätt så borde den vara från en tidsera innan Kinaprodukterna fanns att tillgå.
Om inte så kan det vara jag som blandat i hopa exakt viken motor den satt på eller varifrån den köpts in, då det blivit ett antal Saxonetteobjek nu...
Enda märkningen som finns är en "2:a" på varje sida.
Kolven som satt i liknar heller inte de som säljs idag, lite finare gjutning och "ojackad". Märkt "M5" på kolvtoppen.
Mycket trevlig passning på kolvbulten, inte alls lika lös som på de som tillv. idag.
Nästa fråga är vilken cylinder(typ) som kommer att funka bäst då den tilltänkta motorn ska sitta i min sambos Norsjö Partner?
1. Membrancylindern på bild, som är i nyskick (mycket finare i loppet än vad ser framgår av bilderna), max sliten 1/100 mm.
2. En ny 3.5hk NTS av "nya gjutningen".
3. En vanlig Sachscylinder, nyligen borrad till 39 mm och pluggen "flödesvänligt" uppslipad till ca 12-13 mm. Denna cylindern har hon kört med i år, tills med en äkta 12 mm Bing, i övrigt (bortsett från mindre drev bak) original. Funkat bra, men allt kan såklart gå bättre...