Plockade lite med mina Saxonette delar i dag och fann denna cylindern på en av motorerna. Frågan är vilken typ av membrancylinder är det?
Känner jag förra ägaren rätt så borde den vara från en tidsera innan Kinaprodukterna fanns att tillgå.
Om inte så kan det vara jag som blandat i hopa exakt viken motor den satt på eller varifrån den köpts in, då det blivit ett antal Saxonetteobjek nu...
Enda märkningen som finns är en "2:a" på varje sida.
Kolven som satt i liknar heller inte de som säljs idag, lite finare gjutning och "ojackad".
Märkt "M5" på kolvtoppen.
Mycket trevlig passning på kolvbulten, inte alls lika lös som på de som tillv. idag.
Nästa fråga är vilken cylinder(typ) som kommer att funka bäst då den tilltänkta motorn ska sitta i min sambos Norsjö Partner?
1. Membrancylindern på bild, som är i nyskick (mycket finare i loppet än vad ser framgår av bilderna), max sliten 1/100 mm.
2. En ny 3.5hk NTS av "nya gjutningen".
3. En vanlig Sachscylinder, nyligen borrad till 39 mm och pluggen "flödesvänligt" uppslipad till ca 12-13 mm. Denna cylindern har hon kört med i år, tills med en äkta 12 mm Bing, i övrigt (bortsett från mindre drev bak) original. Funkat bra, men allt kan såklart gå bättre...
Sachs Membrancylinder
Re: Sachs Membrancylinder
Är det verkligen ingen här som känner till något om de olika membrancylindrarna, samt vilken cylindertyp som kan vara lämpligast (enligt ovan spec)?
Andreas.
Re: Sachs Membrancylinder
du använder uttrycket "funka bäst", och det är ju en fråga om tycke och smak.
det finns ett antal versioner på membrancylindrar.
det finns fler än dom här, jag har mallar på.
men vill man jaga råstyrka så är det borrning till 41mm som gäller.
jag rekomenderar att du provar själv vilken son känns bäst.
erlan
det finns ett antal versioner på membrancylindrar.
det finns fler än dom här, jag har mallar på.
men vill man jaga råstyrka så är det borrning till 41mm som gäller.
jag rekomenderar att du provar själv vilken son känns bäst.
erlan
Re: Sachs Membrancylinder
Stort tack för bilden erland!
Sett att där har varit några frågor / diskussioner om just detta med olika cylindermärkningar till Sachs och deras membrancylindrar här tidigare, men tror aldrig att det lett någon vart.
Har några cylindrar liggandes och förhoppningsvis är där någon av de i ok skick som är på lite mer än de 0.8hk, blir till att mäta lite vid nästa mektillfälle.
För kommer de inte igång och/eller har ork nog när tvåan (enligt mig, lite väl tidigt) går i, så kvittar det ju hur mycket de än må kunna varva eller hur mycket kraft där är där uppe.
Hoppas att hinna med några olika cylindertester innan vintern (sen ska där byggas ihopa en ny Compact och renoveras en Yankee), återkommer med testresultatet.
Sett att där har varit några frågor / diskussioner om just detta med olika cylindermärkningar till Sachs och deras membrancylindrar här tidigare, men tror aldrig att det lett någon vart.
Har några cylindrar liggandes och förhoppningsvis är där någon av de i ok skick som är på lite mer än de 0.8hk, blir till att mäta lite vid nästa mektillfälle.
Visst är det så! Men jag tänkte lite som så att eftersom merparten här är i högsta grad mopedkunniga och med största sannolikhet känner till vilka egenskaper det krävs för att få rull på en relativt tung och automatväxlad Partner så gjorde jag det (för mig) enkla ordvalet.erlan skrev:du använder uttrycket "funka bäst", och det är ju en fråga om tycke och smak.
För kommer de inte igång och/eller har ork nog när tvåan (enligt mig, lite väl tidigt) går i, så kvittar det ju hur mycket de än må kunna varva eller hur mycket kraft där är där uppe.
Absolut, men samtidigt kommer man långt ifrån de tänkta 50cc då. Vill gärna hålla mig till det (std.borr eller vid behov ö.d), för annars finns det bättre/större motorer att utgå ifrån. En "urpluggad" eller 3.5hk cyl, 12mm förgasare i kombination med ett fin ljuddämpare och lite drevning tycker jag är lagom busigt och räcker bra för mig och mina mopeder. Frågan är vad som blir bra till min sambos 3-hjuling för att den rulla någorlunda motsvarande det? Men visst, det kanske ändå får bli några fler cc för att den ska bli lika körbar, speciellt då den befintliga (konv.)cylindern redan idag har 39 mm borr.men vill man jaga råstyrka så är det borrning till 41mm som gäller.
Som motor-renoverare/tekniker så "pysslar" jag gärna med motorer. Men när en motorn väl är ihopa satt så vill jag gärna att den ska vara klar och fungera optimalt, bortsett såklart från de givna småjusteringarna och inkörning. Och tyvärr är det inte lika snabbt gjort att skifta cylinder på en Saxonette som på en vanlig Sachsmotor, någon konstruktör som tyckt att där ska vara lite luftkåpor och dragstartsdetaljer som måste avlägsnas först. Tar ju säkert minst dubbelt så lång tid...jag rekomenderar att du provar själv vilken son känns bäst.
erlan
Hoppas att hinna med några olika cylindertester innan vintern (sen ska där byggas ihopa en ny Compact och renoveras en Yankee), återkommer med testresultatet.
Andreas.
Re: Sachs Membrancylinder
en kolvstyr gammal s.k. 3,5a borrad till 6:e överdim (41mm) gav mig bäst resultat
på min packmoppe. men jag hade bara svenska 1,5 hk membrancylindrar att jämföra med.
med en suzukikolv stryper du insugstiderna en aning jämfört med original 3,5 kolv.
vilket ger ännu lite bättre bottenork.
nya NTS 3,5or har jag inte studerat, men håll dig borta från dom som är märkta jofrab.
även om kvaliteten är ok på dom jofrabcyllarna, så är dom ettrigare.
erlan
på min packmoppe. men jag hade bara svenska 1,5 hk membrancylindrar att jämföra med.
med en suzukikolv stryper du insugstiderna en aning jämfört med original 3,5 kolv.
vilket ger ännu lite bättre bottenork.
nya NTS 3,5or har jag inte studerat, men håll dig borta från dom som är märkta jofrab.
även om kvaliteten är ok på dom jofrabcyllarna, så är dom ettrigare.
erlan
Re: Sachs Membrancylinder
Här har det inte hänt eller testats alls så mycket som önskats...
Monterade en ny 3.5hk av okänt fabrikat (köptes utan låda) tillsammans med en annan ljuddämpare och ett lite mindre bakdrev. Nu är där tillräcklig med effekt och lagom toppfart enligt hon som kör mopeden.
Jag upplever dock den som något lite tröttare vid start i backe än tidigare, men blir där bara minst lilla rull på det så är det klart körbart nu.
Det tråkiga med "funkar och körbart" är (på både gott och ont) att det så lätt tar bort den mesta av lusten till att prova andra kombinationer, speciellt då det finns några andra projekt som det behövs läggas lite tid och energi på.
Monterade en ny 3.5hk av okänt fabrikat (köptes utan låda) tillsammans med en annan ljuddämpare och ett lite mindre bakdrev. Nu är där tillräcklig med effekt och lagom toppfart enligt hon som kör mopeden.
Jag upplever dock den som något lite tröttare vid start i backe än tidigare, men blir där bara minst lilla rull på det så är det klart körbart nu.
Det tråkiga med "funkar och körbart" är (på både gott och ont) att det så lätt tar bort den mesta av lusten till att prova andra kombinationer, speciellt då det finns några andra projekt som det behövs läggas lite tid och energi på.
Andreas.