Sida 1 av 1

Blästra topplock/cylinder

InläggPostat: 10 okt 2018, 14:43
av Tomas_B
Tjena vad säger expertisen här på forumet å blästra topplock/cylinder? (tidigare ägare har målat toppen och hälften av färgen är kvar)
gäller en alu topp till en F50 GLX.
Samma angående cylindern ska blästra den oxå tänkte jag och måla med rätt typ av färg.
men vilket bläster medel till toppen? cyllen bör väll gå å blästra med vanlig sand?

Re: Blästra topplock/cylinder

InläggPostat: 10 okt 2018, 14:58
av TolvNollNio
Har blästrat vanlig gjutjärnscylinder med sand.
Tejpade silvertejp på insidan/cylinderloppet för att skydda den ytan.

Re: Blästra topplock/cylinder

InläggPostat: 21 okt 2018, 08:36
av Skåning
Renoverar mycket (diesel)motorer på jobb och kör enbart med glaskulor (typ den lite grövre modellen från Swedol) i blästerskåpet.
Avverkar precis lagom utan att skada och det som behöver skyddas räcker att tejpas över med vanlig maskeringstejp. Visst avverkar sand / stålkulor betydligt effektivare, men jag tycker att det är bättre att lägga tiden på att avlägsna den grövsta skiten innan blästring och slippa den ökade risken med att skada ömtåliga ytor.

Så för mig är glaskulor det givna valet till motordelar. Det går såklart inte att förkasta sandblästring heller då det helt beror på val av utrustning, grovlek på sand, lufttryck, handhavande, etc... Men till ytor (tex en kolv) där man ändå måste vara lite varsam med glaskulor kan det nog bli lite svårt/omöjligt att få till det med sand.

Större saker som inte går att hantera i blästerskåpet (mopedramar etc..) brukar jag friblästra utomhus med ett litet IBIX-aggregat och någon finkornig sand. Men det är ju ett riktigt skitjobb i förhållande till att stå vid ett blästerskåp.