Byta ut Stefa mot brytarlöst Bosch på Pilot FM50.1?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Byta ut Stefa mot brytarlöst Bosch på Pilot FM50.1?

Inlägg av Knezzen »

Som total novis (mer eller mindre) på moppetändning så undrar jag om det är möjligt att byta ut Stefa -tändningen på en Pilot FM50.1 sittandes på en Monarped från 1954 mot något lite modernare? Har inte mätt nånting och jämfört mellan min Zündapp-motor och kompisens Pilot, men mitt sunkiga ögonmått säger att det eventuellt kan funka.

Finns det någon här med erfarenhet i ämnet? :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Byta ut Stefa mot brytarlöst Bosch på Pilot FM50.1?

Inlägg av erlan »

det finns två storlekar på tändsystemen till dom gamla europeiska veteranmopparna.
har du det stora så finns det en viss chans att det går. problemet kan bli att hitta ett svänghjul
med rätt kona, och kilspår på rätt ställe. kilen går att klara sig utan, men det blir jobbigare att
ställa tändning.
har du den lilla tändningen så är det enda alternativet jag sett från moto morini S5 eller S6 motorer i mopedversion. fanns dock inte på svenska varianter. däremot har jag sett det på motorer sålda i danmark. där är jag nästan säker på att du får svarva upp hålet i svänghjulet.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Byta ut Stefa mot brytarlöst Bosch på Pilot FM50.1?

Inlägg av HVA59 »

Eftersom Pilotmotorn är ganska gammal så antar jag att den har det gamla STEFA/Stensholms tändsystemet med svänghjul i mässing? Isåfall är det nog tyvärr den lilla storleken...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar