Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av Micke S »

Den här veven har körts en sommar utan luftfilter som har gjort att lagringen i vevstakens storända är helt slut. Det jag gör på den är att öka massan och balansfaktorn med Volframstavar och ersätta vevstaken, vevtappen och lagren med nytt för Honda NSR 50 som är kraftigare.

Håltagningen för stavarna gör med en skarpslipad borr med hårdmetallkrona.
Bilagor
20190909_171257.jpg
20190909_170351.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av HSE »

Borde blivit många "loppor" på stiftet på den motorn :?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av Micke S »

HSE skrev: 09 sep 2019, 21:11 Borde blivit många "loppor" på stiftet på den motorn :?
Ja det drar med sig mycket elände att köra utan filter. Jag skulle aldrig göra det. Veven har jag fått av en bekant och tycker det är kul att göra den så bra jag kan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av HSE »

Ja ett intressant projekt!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av Micke S »

Veven klar och blev bra och med minimalt kast bara några tusendelar.
Bilagor
1.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av billykid »

Micke S skrev: 12 sep 2019, 19:34 Veven klar och blev bra och med minimalt kast bara några tusendelar.
Hmmm tusendelare i kast Super duper slider_score.gif . Nu blev jag fundersam Micke..Går det att få så bra.. :?:
Jag vet att du är Proffi mek uti fingerspetsarna.....( en halv 100.a del = 0,005).

Har en ny JASIL vev utan kast med mina dåliga mätverktyg, det är oki enligt mig.
bra tycker jag iaf.

Men med axielt spel på 0,70 mm är ej bra enligt mig... :shock:
Axiella spelat vill jag ligga på Max. 0,30 mm. Är det nåt du vill hjäpa mig med eller titta. :?:
Eller spelar det ingen roll...Hmmm.... :?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av Micke S »

Ja det kan gå att få så bra med lite tålamod och flyt men är inget att stå efter genom att någon eller några hundradelars kast är okey.

När jag gör i ordning en vev så börjar jag med att kolla kast och göra en första uppriktning redan innan den tas isär. Om det skulle vara så illa att den inte går att rikta bra p.g.a. att tapphålen inte är raka är det ingen idé att fortsätta. Men jag ger mig med det när den hamnar inom 3 hundradelar efter några slag och tar isär den efter att ha märkt upp vevskinkornas inbördes läge. Så vet jag hur den ska pressas ihop sedan utan att det den behöver riktas för mycket som skulle slita på vevtapp och tapphål.

Det gäller sedan att man mäter kastet på rätt sätt. Om man t.ex. skulle ha en vippindikator och spetsen får en vinkel mot axeln kommer spetsen att flyttas fram och tillbaka tvärs över axeln när det kastar så att ett kast kan maskeras eller mätas vara annorlunda mot vad det egentligen är.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av Micke S »

billykid skrev: 13 sep 2019, 23:17 Men med axielt spel på 0,70 mm är ej bra enligt mig... :shock:
Axiella spelat vill jag ligga på Max. 0,30 mm. Är det nåt du vill hjäpa mig med eller titta. :?:
Eller spelar det ingen roll...Hmmm.... :?
Ja 0,7 är för mycket. Om du inte har möjlighet att pressa ihop den själv kan jag göra det åt dig. Jag använder en hydraulpress men det kanske går att ta det sista på din i ett skruvstycke om du inte har press. Eller så blir det så hög spänning innan det släpper att vevstaken blir inspänd utan axialspel, risken finns. :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av billykid »

Micke S skrev: 14 sep 2019, 10:01
billykid skrev: 13 sep 2019, 23:17 Men med axielt spel på 0,70 mm är ej bra enligt mig... :shock:
Axiella spelat vill jag ligga på Max. 0,30 mm. Är det nåt du vill hjäpa mig med eller titta. :?:
Eller spelar det ingen roll...Hmmm.... :?
Ja 0,7 är för mycket. Om du inte har möjlighet att pressa ihop den själv kan jag göra det åt dig. Jag använder en hydraulpress men det kanske går att ta det sista på din i ett skruvstycke om du inte har press. Eller så blir det så hög spänning innan det släpper att vevstaken blir inspänd utan axialspel, risken finns. :shock:
.
.
.
Har ingen bra press å skruvstycket jag köpt från Biltema va för klent för tunga jobb som att pressa vevpartier. Tyvärr har jag redan dragit sönder detta, så det har jag svetsat ihop nu:!:

Ej varit med att det blir så hög spänning innan det släpper att vevstaken blir inspänd utan axialspel.. :!:
Det som har hänt är att vevtappen åker bra på ena vevskinkan..så det blev ett utstick på 0,3 mm på föra veven jag fixade, jag slipa helt enkel bort det lilla utsticket. Vilket axialspel är lämpligt enlige dig Micke S.

Åter kommer om jag inte kan lösa det själv. Men man en bra rak press som trycker pararellt och fint då slipper man rikta så hemskt mycket...klämma ihop veven är inte så svårt. Men få det rakt och bra sen, kräver en bra vana har jag märket att rikta kast/snedhet för att få en vev rak utan kas.... 8)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av Micke S »

billykid skrev: 16 sep 2019, 22:31 Ej varit med att det blir så hög spänning innan det släpper att vevstaken blir inspänd utan axialspel.. :!:
Det som har hänt är att vevtappen åker bra på ena vevskinkan..så det blev ett utstick på 0,3 mm på föra veven jag fixade, jag slipa helt enkel bort det lilla utsticket. Vilket axialspel är lämpligt enlige dig Micke S.
Kör på samma axialspel som du nämnde tidigare 0,3 mm. Men om det blir ett hår mindre är också okey. Det som kan hända är om man är i läget 0,4 mm som ju känns för stort, sedan gör tappen ett skutt när den släpper nästa gång så det blir för litet. Men siktar man på 0,3 och har koll brukar det alltid gå bra om man hamnar ungefär där man vill.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Renovering och ombyggnad av en Ritovevaxel för KS50

Inlägg av billykid »

Micke S skrev: 17 sep 2019, 10:05
billykid skrev: 16 sep 2019, 22:31 Ej varit med att det blir så hög spänning innan det släpper att vevstaken blir inspänd utan axialspel.. :!:
Det som har hänt är att vevtappen åker bra på ena vevskinkan..så det blev ett utstick på 0,3 mm på föra veven jag fixade, jag slipa helt enkel bort det lilla utsticket. Vilket axialspel är lämpligt enlige dig Micke S.
Kör på samma axialspel som du nämnde tidigare 0,3 mm. Men om det blir ett hår mindre är också okey. Det som kan hända är om man är i läget 0,4 mm som ju känns för stort, sedan gör tappen ett skutt när den släpper nästa gång så det blir för litet. Men siktar man på 0,3 och har koll brukar det alltid gå bra om man hamnar ungefär där man vill.
Tack för upplysningarna....höres... slider_score.gif
Skriv svar