Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Trifiden
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 nov 2015, 17:08

Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Inlägg av Trifiden »

Har en äldre 2-växlad Sachs (sitter på en 1125 Saxoped) som jag renoverat efter bästa förmåga. Alltid lite bök när man gör saker för första gången, men tror mig fått ihop den ganska bra nu, och kört ett antal mopperally under säsongen. Dock återstår ett par problem såsom att avgasmuttern vid ett par tillfällen vibrerade loss trotts att jag försökt dra åt den så hårt jag klarat, när allt var varmt. Finns något knep? Behöver jag skaffa riktig gänglåsning som klarar riktigt höga temperaturer? Eller funkar det helt enkelt med monteringspasta för ljuddämpare? Finns något verktyg för att dra åt utan att skada muttern (Obs att jag pratar om aluminiumvarianten av avgasmutter, "kransen")? Hur gör ni som inte får detta problem? Är det så att min motor (med kedjetransmission) vibrerar mer än den borde göra?

Även den avgaspackning som brukar följa med nya sotningssatser gav mig lite huvudbry: Ser ut som en ring av kopparrör, och borde väl pressas ihop en del för att därmed täta. Men de jag provat är ganska hårda, och verkar vara en förkopprad ring av något helt annat material än koppar, kanske aluminium. Klarar inte att dra åt så hårt att ringen pressas ihop nämnvärt, vilket gör att det är svårt att få det tätt. Är dessa packningar skräp, skall de monteras på något speciellt sätt?
Tips och kommentarer uppskattas!

Kul att forumet är igång igen! :D
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Inlägg av Raketsport »

Är det en nytillverkad eller gammal original avgasmutter?
Nya avgasmuttrar av senare modellen (inte aluminium med flänsar) gängar upp sig hela tiden tills man fått den att bränna fast med lite avgaslagringar. Själva gängningen är lite "glapp" och går inte så högt upp på cylinderstosen som jag skulle önska, med eller utan kopparpackningen. Har inte testat nya aluminiunmuttrarna så jag kan inte säga att de är likadana.
//Jossan
Josefine Andersson
Trifiden
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 nov 2015, 17:08

Re: Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Inlägg av Trifiden »

Det är en gammal aluminum-mutter, kan vara från när motorn gjordes (50-talet). Men jag gjorde rent gängor både på cylindern och i själva muttern, kanske då fått bort den sot som borde hålla fast det hela... :oops:

Gott att veta att man i alla fall inte är helt ensam om problemet.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Inlägg av Micke S »

Det kanske sitter lite löst baktill så att det arbetar sig loss ?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Inlägg av Raketsport »

Micke S skrev: 11 sep 2019, 10:30 Det kanske sitter lite löst baktill så att det arbetar sig loss ?
Så kan det också vara. Eller vibration mellan krök och ljuddämpare. Det ska vara en lätt brytning mellan dem för att hela paketet ska sitta på plats. Det har tyvärr inte alltid hjälpt mig dock.
//Jossan
Josefine Andersson
Trifiden
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 nov 2015, 17:08

Re: Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Inlägg av Trifiden »

Inser inte riktigt hur jag skall tolka "Lite löst baktill"? Ni menar att ljuddämparen och grenröret i sig vibrerar mer än det borde göra? Så kan det naturligtvis vara, men ljuddämparen sitter fast i ramen på normalt sätt (ett fäste i ramen, detta vibrerar inte loss), och har inte själv insett att ljuddämpare och krök vibrerar speciellt mycket.
Men tack för idéerna!
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Hur hindra att avgasmuttern i aluminum vibrerar loss?

Inlägg av Rocket Scientist »

Senaste gången jag köpte avgaspackning fick jag rådet att köpa en i grafit istället för den vanliga kopparringen. Den är mycket tunnare.
Drog åt och det har funkat. Både tätt och har inte lossnat. Men jag var tvungen att dra åt sjuuukt hårt!! Och då har jag ändå en avgasnyckel avsedd för ändamålet. Plus att jag bankade så hårt jag vågade med slägga...
(Har också dåliga erfarenheter av att avgasmuttern gängar upp sig.)
Skriv svar