Byta tändsystem Sachs 50/3 mot elektroniskt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
valmut13
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 sep 2019, 16:48

Byta tändsystem Sachs 50/3 mot elektroniskt

Inlägg av valmut13 »

Läste nyss om Kosterhavets problem med system som äter tändstift.
Har någon av Er erfarenhet av byte till brytarlöst/elektroniskt tändsystem på Sachsmotor? Verkar frestande att ha nåt som förhoppningsvis är mera driftsäkert -men frågan är- är det det??? Har lite dålig erfarenhet av kinagrejer.
Vad skall man i så fall ha för system?
Trifiden
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 nov 2015, 17:08

Re: Byta tändsystem Sachs 50/3 mot elektroniskt

Inlägg av Trifiden »

Min tolkning var att problemet med förstörda tändstift som du refererade till just gällde ett elektroniskt/brytarlöst system. :?

Med risk att bli emotsagd: Kör man en någorlunda standard Sachs 50, ställer in tändningen korrekt, och ser till att ha en tillförlitlig kondensator och spole, tror jag det finns lite att vinna på ett elektroniskt system när det gäller driftsäkerheten. Sedan kan allt strula, har själv haft rejäla problem med dålig kvalitet på kondensatorer (se annan tråd). Men min generella erfarenhet är att ju mer komplext system, ju mer risk för strul och det är ofta svårare att felsöka och reparera.

Finns säker många fördelar med brytarlöst system, men dessa får någon annan förklara. :wink:
Nicke77
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jul 2021, 06:05
Ort: Eskilstuna

Re: Byta tändsystem Sachs 50/3 mot elektroniskt

Inlägg av Nicke77 »

Kan ingen beskriva hur man gör el lägga upp ett klipp? Behöver tips
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Byta tändsystem Sachs 50/3 mot elektroniskt

Inlägg av Håkan j »

Hej! Jag har monterat kokusan brytarlöst på min 3vxl fläktkylda, gjorde det för att kunna retardera tändningen då jag har portat cylindern en del. 180grader avgas och 120 grader Spol på nts 60cc. När jag skiftade in kokusan så blev det absolut ingen prestanda skillnad. Samma förtändning, 1,5mm. Men med retarderingskretsen så ställde jag 3,5mm förtändning så retarder den mot 1,5 på höga varv, ca 9500rpm. Blev stor skillnad när jag går in med 3ans växel. Innan retardering så kom den inte riktigt in i dragläge, fick lägga mig ner över tanken för att sakteliga komma in i drag, men med retarderingskrets så drar den direkt 3an går in. Det är min erfarenhet av kokusan med retarderingskrets.Sedan måste det slipas ur en del på tändplattan för att kunna vrida den till 3,5mm FÖD, går bra att demontera spolarna och slipa, sedan återmontera bara plattan och därefter återmontera spolarna. Skruv skallen hamnar bakom ena spolen, den övre.
Har lite andra tips på viktkompensering om du är intresserad. Kröklängder och squish mått etc. Har laborerat lite på min crescent 50S
Skriv svar