Trimma äggmotorn

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Trimma äggmotorn

Inlägg av Lolalola »

Jag har fått tag på en Husqvarna som är slidmatad. En Cornette tror jag, jag har nämligen inte fått hem den ännu. Är det bara att plugga hålet ner i motorn och sätta på en cylinder från t.ex flinta, eller är det nåt som typ inte få smörjning eller blir pannkaka på annat vis om man gör så? :hmm:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av HVA59 »

Det beror väll lite på hur mycket du vill trimma den, den slidmatade äggmotorn är väldigt strypt av sitt avgasrör. 19mm sugrörskrök med en specialinsats, om det nu är original rör. Man kan antingen borra hål i insatsen eller vika in mellanväggarna i densamma. Bara detta brukar kunna ge rätt bra fräs i en äggmotor. Förgasaren är ju redan 10mm, men slidskivan inne i vevhuset har ett hål som är mindre så man kan borra upp det lite också. Gör man detta så kan det bli rätt bra fart i en äggmotor. Men visst vill man ha värstingtrim så går det nog att plugga slidkanalen och sätta en flinta cylle på, har sett andra göra det. Vet ej om man kanske behöver ta bort slidskivan så att det blir lättare för oljan att smörja lagret på svänghjulssidan dock?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av Lolalola »

Så ett schysst avgassystem och lite större munstycken borde räcka en bara bit alltså? :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av HVA59 »

Det borde göra skilldnad i alla fall, jag vet en som har en Roulette med slidmatad äggmotor, original gjorde den ca 35, men med endast lite små modifieringar på originalljuddämparen så gjorde hans nästan 55. Som sagt, den mesta strypningen sitter i avgasröret på den motorn, helt annat med den senare äggmotorn som hade plugg i insuget istället!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av BjörnK »

Jag skruvade på en plåtbit och packning på tub på slidinsuget.
Sen på med en Flints Exportcylinder och Bing 12.
Hade ett högkomptopplock till äggmotorn som åkte på också.
Med detta så tickade motorn upp till dryga 50 km/h
Jag tog inte bort slidskivan.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av Lolalola »

HVA59 skrev: 27 sep 2019, 18:05 Det borde göra skilldnad i alla fall, jag vet en som har en Roulette med slidmatad äggmotor, original gjorde den ca 35, men med endast lite små modifieringar på originalljuddämparen så gjorde hans nästan 55. Som sagt, den mesta strypningen sitter i avgasröret på den motorn, helt annat med den senare äggmotorn som hade plugg i insuget istället!
BjörnK skrev: 27 sep 2019, 20:06 Jag skruvade på en plåtbit och packning på tub på slidinsuget.
Sen på med en Flints Exportcylinder och Bing 12.
Hade ett högkomptopplock till äggmotorn som åkte på också.
Med detta så tickade motorn upp till dryga 50 km/h
Jag tog inte bort slidskivan.
Fan, det här skall bli kul! :thumb:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av HVA59 »

BjörnK skrev: 27 sep 2019, 20:06 Med detta så tickade motorn upp till dryga 50 km/h
Inte mer? Min gör 45 bara med nåt litet hål borrat i originalljuddämparen, resten original... edit, i och för sig så drevade jag upp den en kugg fram också, för den var inte så snabb men löjligt råstark, så att dreva upp den var inget problem, den är fortfarande en av de bästa backtagarna jag vet.

En grej att tänka på dock när man trimmar dessa är ju dock att remmen i transmissionen inte direkt är gjord för någon hypereffekt direkt :wink:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av Lolalola »

Det blev ingen Cornette. Jag var och tittade på den nu i fredags och det var ett lik. Den hade ställts rakt in i en vedbod för över tjugo år sen när den inte hade nån gnista, och innan det så hade den inte gått på ytterligare tjugo år. Nu gick den inte längre runt, sadeln hade fallit i bitar och kromet som flagnat av låg på marken bredvid. Men man kunde sa att den varit röd och vit. Ägaren som skulle ha 6000:- (!!!!!) får ha skiten i sin vedbod i tjugo år till.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Trimma äggmotorn

Inlägg av HVA59 »

Du vet inte möjligtvis nummer på ram/motor? eller kontaktuppgifter till ägaren? Jag vet en som nog skulle uppskatta det mycket nämligen :wink:
Ska man nu samla ihop nummer på alla kvarvarande Cornetter så krävs det ju att man letar i varje vedbod :roll:
Tråkigt med sånt överpris dock, en del tror att allt är gjort av guld...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar