Renovera vevstake Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Renovera vevstake Sachs

Inlägg av HVA59 »

Började plocka ner Sachs motorn på pappas Crescent 1126 för ett tag sedan för att bland annat byta glappa vevlager och lite annat smått. Upptäckte då att där är rejält glapp även i vevstaken på motorn. Jaja, får väll skaffa en annan vev då tänkte jag, så jag köpte mig en Sachs vev i bra skick från en kompis, men nehe, den passade inte... Hmm vad var nu detta? Jo konan till svänghjulet var fel... Pratade med kompisen och han frågade direkt "är det en tidig motor?" ja jo det är det ju, då var följdfrågan "har den det gamla Bosch tändsystemet med aluminium svänghjul?" ja det hade den ju... Jag trodde ju att alla Sachs tvåväxlade motorer hade samma vev, men tydligen inte då. Han letade då fram en vev till en riktigt tidig Sachs motor med kedjetrans som jag provade, men den passade inte heller... Denna motor har alltså det gamla tändsystemet, men med kuggtrans, så ingen av vevarna passar.
Jag vet inte om det går att få tag på vev som passar i denna motorn? Annars var min tanke att renovera den gamla, då den är i fint skick förutom vevstakslagret. Dock har jag inte verktyg till att göra detta, krävs väll hydrualpress och riktningsverktyg mm för det. Så undrar om någon vet någon person eller företag som kan byta lagret i den?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av erlan »

annars går det väl att byta svänghjul?
enda fördelen med aluminiumsvänghjulet är väl att det är original?

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av HVA59 »

Jag vet inte? Funkar de vanliga svänghjulen till det tändsystemet? Min bror fick hjälp med att renovera sin 3 växlade Sachs, och då hade dem bytt svänghjulet på den till ett annat för att dem inte tyckte det var bra magnetism i det gamla, men efter det gick motorn riktigt dåligt, så vi bytte tillbaka till det gamla svänghjulet igen och då funkade den bra...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av Micke S »

Hör med Conrad Engström i Kvicksund som har renoverat Sachsmotorer under många decennier. Jag kan också byta stake med tapp och lager åt dig om han inte har tid.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av erlan »

HVA59 skrev: 05 okt 2019, 18:41 Jag vet inte? Funkar de vanliga svänghjulen till det tändsystemet? Min bror fick hjälp med att renovera sin 3 växlade Sachs, och då hade dem bytt svänghjulet på den till ett annat för att dem inte tyckte det var bra magnetism i det gamla, men efter det gick motorn riktigt dåligt, så vi bytte tillbaka till det gamla svänghjulet igen och då funkade den bra...
och ni justerade tändläge och brytaravstånd mellan svänghjulsbytena? samt kollade abrissavstånd.
Har du s.k. mumietändspole bör du byta den i alla fall, och då kan det vara lika bra att byta tändplatta om den skulle vara olika.
det finns svänghjul som ser lika ut som ett sachssvänghjul, men som är fel, så man måste kolla så allt stämmer efter byte.
Aluminiumsvänghjulen har annan typ av magneter som kan behöva magnetiseras om efter många år.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av HVA59 »

Micke S skrev: 06 okt 2019, 09:13 Hör med Conrad Engström i Kvicksund som har renoverat Sachsmotorer under många decennier. Jag kan också byta stake med tapp och lager åt dig om han inte har tid.
Tack för erbjudandet :) Har du kontaktuppgifter till denne Conrad?

Erlan: Ja det var det vi gjorde, men så som det svänghjulet så ut så gick det inte att få abrisavståndet (tror jag det är i alla fall) rätt.
Det passade helt enkelt inte... Det är möjligt att det var ett sånt som liknade ett sachs svänghjul som du säger. Men det känns dumt att byta hel tändplattan när denna är i bra skick och funkat utmärkt så länge han haft mopeden. Jättefin gnista på den. Och detta svänghjulet har bra magnetism...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av Micke S »

HVA59 skrev: 06 okt 2019, 18:54
Micke S skrev: 06 okt 2019, 09:13 Hör med Conrad Engström i Kvicksund som har renoverat Sachsmotorer under många decennier. Jag kan också byta stake med tapp och lager åt dig om han inte har tid.
Tack för erbjudandet :) Har du kontaktuppgifter till denne Conrad?
http://letmegooglethat.com/?q=conrad+en ... +kvicksund
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av HVA59 »

Hmm jaja det var väll kanske inte svårare än så :lol:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av erlan »

nu tänkte jag ju närmast på din egen motor då. att det ev skulle vara enklare att byta tändsystem och sätta i ett nyare vevparti. jag misstänker att du då behöver leta upp en gammal original aluminiumstake för att få det bra. för jag antar att du har samma små motvikter på den veven som på vevarna för kedjetrans? och jag misstänker att en nytillverkad stålstake blir för tung?

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Renovera vevstake Sachs

Inlägg av HVA59 »

Jag har faktiskt inte tänkt på att kolla på motvikterna... Men aluminium stake är det i alla fall, även den en specialare... Grövre är den för kedjetrans, men klenare än den vanliga.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar