Oljepump, Yamaha DT50mx

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ato_blomgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 okt 2019, 20:06

Oljepump, Yamaha DT50mx

Inlägg av ato_blomgren »

Hej!
Jag har en Yamaha DT50 från 1989 men är osäker på om man kan lita på att oljepumpen smörjer ordentligt. Den tar olja från oljetanken men jag är inte säker på att det funkar och blandar därför lite olja i bensinen också. vågar jag lita på den eller borde jag fortsätta blanda i bensinen.
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Oljepump, Yamaha DT50mx

Inlägg av HSE »

För ny för att jag skall ha någon erfarenhet av den. Men jag minns min DKV bil en gång i tiden, den hade också separat oljetank och oljepump. Vissa tankade ändå oljeblandat på dem men jag litade på tekniken och tankade bara ren bensin. Slutade med att den skar på motorvägen nere i Skåne :o Upptäckte då att den hade över dimensions kolvar redan så den hade nog skurit tidigare fast den bara gått 5K mil.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 955
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Oljepump, Yamaha DT50mx

Inlägg av SS440-80 »

Ett av mina större intressen är veteransnöskotrar, och då mestadels gamla Yamaha.
De kom med separatoljesmörjning redan på tidigt 70-tal.
Många har monterat bort denna p.g.a överdrivna rykten om att de skulle vara opålitliga, men faktiskt så har jag ännu inte hört om att någon faktiskt fått sin motor skuren p.g.a trasig oljepump. Och då ska man veta att Yamaha var störst i världen på snöskotrar från sent 70-tal till mitten på 90-talet.

Faktum är att oljepumpar otroligt sällan går sönder. Så att välja att montera bort den och kör förblandat i tanken, det är att krångla till det och skapa onödigt kladd och spill med olja och bränsle.

Använd separatoljesmörjningen och var glad att du kan tanka ren bensin i en tank och ren olja i den andra. Den dagen pumpen havererar, så är nog motorn i behov av renovering i alla fall.
ato_blomgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 okt 2019, 20:06

Re: Oljepump, Yamaha DT50mx

Inlägg av ato_blomgren »

Okej! Tack så mycket för svaret! :D
Skriv svar