HJÄLPG Sachs 50/3 fot
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37
HJÄLPG Sachs 50/3 fot
Hoppas det finns någon som kan komma med idéer / råd
eller lösningar.
Monterade 60cc och 17 mm förgasare på min gamla Sachs.
Startade och gick perfekt. .. men efter 2 kilometer skramla det till. ... kändes som om hela motorn skar ihop. släppte gasen o den gick gick bra igen ? Men så fort som den går på fullgas så händer det igen '
Väl hemma så knakkar de misstänkt på tomgång. .. när jag står stilla Plockade av motorn å cylinder kände på vevstaken men den känns INTE glapp. . å inget som känns som om ramlager går ryckigt heller ????
Vad kan ha hänt ??? Någon som har tips ? Idéer ?
J-E
eller lösningar.
Monterade 60cc och 17 mm förgasare på min gamla Sachs.
Startade och gick perfekt. .. men efter 2 kilometer skramla det till. ... kändes som om hela motorn skar ihop. släppte gasen o den gick gick bra igen ? Men så fort som den går på fullgas så händer det igen '
Väl hemma så knakkar de misstänkt på tomgång. .. när jag står stilla Plockade av motorn å cylinder kände på vevstaken men den känns INTE glapp. . å inget som känns som om ramlager går ryckigt heller ????
Vad kan ha hänt ??? Någon som har tips ? Idéer ?
J-E
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
jag skulle börja med att plocka av kopplingskåpan och kolla innanför den, så allt står rätt till där.
erlan
erlan
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
Ok..kollar de Tack.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
Har kollat innanför kopplingssidan allt verkar ok...nya lameller å inget glapp vad jag kan känna
Undrar om de kan va "kannan" när den blir varm och expanderar kan den då slå i topplocket ? Men de e väl så att även cylindern expanderar ???? Ser inga märken på varken topplock eller kanna
Undrar om de kan va "kannan" när den blir varm och expanderar kan den då slå i topplocket ? Men de e väl så att även cylindern expanderar ???? Ser inga märken på varken topplock eller kanna
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
om det är så precis så borde det hjälpa med dubbla cylinderfotspackningar.
om du inte kan svarva bort kanten av tätningsytan som sticker innanför cylinderväggen med 41 borr och std topp.
det är där längst ut på kanten det tar i i så fall.
erlan
om du inte kan svarva bort kanten av tätningsytan som sticker innanför cylinderväggen med 41 borr och std topp.
det är där längst ut på kanten det tar i i så fall.
erlan
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
Kan det vara kolvrings öppningen som precis har i en överströmare korvarna är inte exakta tillverkade nu mera.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 05 jan 2018, 17:37
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
La på en extra block/cylinder packning och halverade isoleringsmassan i ljuddämpare för rätt utblåsmotstånd.PERFEKT konstigt att så lite kan få PANTER'n att kännas som om hela motorn rasar. ..
TAKKER Å BOKKER för idéer. ..
Scheriffen. ...
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 07 mar 2017, 10:16
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
Har du orginaltoppen på?, byt isåfall till 60cc topp
Re: HJÄLPG Sachs 50/3 fot
Man brukar mäta sen så kallade klämmspalten = Squish Band (mellanrum kolv/topp) med blytråd instoppad via tändstifts hålet enkla varianten ej bäst. Det exakta är att tjepa fast ett X på kolven. Monterar fast cyllen med toppen å kicka runt motorn, sen mäter man tjockleken där blytråd kläms ihop. Ej under ca. 0,6 mm ...(50cc 0,4-0,5 trim)
Vi börjar med topplocket vad skall vi ha för klämmspalt = Squish Band.
Cylinder storlek Avstånd i mm
50-80 0,6-0,8
100-125 0,7-0,9
175-250 1,0-1,4
300-500 1,1-1,5
Vi börjar med topplocket vad skall vi ha för klämmspalt = Squish Band.
Cylinder storlek Avstånd i mm
50-80 0,6-0,8
100-125 0,7-0,9
175-250 1,0-1,4
300-500 1,1-1,5