Vibrationer. Hjälp!
Vibrationer. Hjälp!
Jag har precis införskaffat mig en gammal moppe. En Solifer med ankermotor. Jag har efter mycket rengöring av förgasare osv fått igång den och gav mig glad ut på en premiärtur häromdagen. Nu till problemet... Den vibrerar något vansinnigt. Ju mer jag gasar desto mer vibrationer. Efter 5 minuters körning så domnar både händer och fötter. Kan detta vara normalt? Vad kan vara fel?
Re: Vibrationer. Hjälp!
Glappiga lager i motorn? Skramlar det mycket om den? Jag har för mig att jag hört nån stans att dem motorerna lätt blev glappa i vevlagerna?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Vibrationer. Hjälp!
Låter som när man körde en gammal 650 BSA Men på en moped? Väldigt underligt, nu kan jag ingen om din moppe modell men det är inte så att det finns gummi kuddar till motorfästena? Fel där kan sprida motor vibrationerna rakt upp i ramen.
Re: Vibrationer. Hjälp!
Jag håller med både HVA59 och HSE.
Kolla alla lager i motorn, speciellt vevlagret, sen om det finns gummibussningar vid motorfästerna så kan dom ha torkat alternativt kanske det kan vara värt att placera ut lite olika gummibitar här och var för att hålla vibrationer och skrammel på en human nivå.
Kolla alla lager i motorn, speciellt vevlagret, sen om det finns gummibussningar vid motorfästerna så kan dom ha torkat alternativt kanske det kan vara värt att placera ut lite olika gummibitar här och var för att hålla vibrationer och skrammel på en human nivå.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Vibrationer. Hjälp!
Jag var nere och startade upp den igen.. Jättesvårt att säga om det skramlar mer än vad som är normalt från motorn. På högre varv så skramlar ju hela cykeln . Däremot så tyckte jag nog att det skramlade mer ifrån remskivan i så fall. Finns det lager där också?
Hur kan jag kolla om vevlager etc glappar? Och vad är ett normalt glapp? Måste jag dela motorn?
Gummibussningar vid motorupphängning ska jag absolut kolla upp!
Tack så jättemkt för hjälpen hittills!
Hur kan jag kolla om vevlager etc glappar? Och vad är ett normalt glapp? Måste jag dela motorn?
Gummibussningar vid motorupphängning ska jag absolut kolla upp!
Tack så jättemkt för hjälpen hittills!
Re: Vibrationer. Hjälp!
Är det en sådan där motor med stor remskiva? Sitter ett nållager där i så fall. Kan då också vara kopplingen som är sliten. Kolla motorns lager gör man enklast genom att vrida och vricka på svänghjulet, skall inte vara något klapp åt något håll och inget kärvande någonstans förutom kompressions trycket om man gör det med tändstiftet kvar.
Re: Vibrationer. Hjälp!
Efter bedömning med mina begränsade kunskaper så upplevde jag inget glapp. Möjligtvis någon tiondels millimeter lite beroende på hur kolven stod. Går runt mjukt och fint. Remskivan är uppskattningsvis 20 cm. Den axeln rör sig 5 millimeter i sidled. Med sidled menar jag att jag trycker på axeln och då förskjuts den ca 5 mm på andra sidan. Eftersom det är automat så rör sig ju hela drivlinan då jag gasar så det är svårt att utesluta det ena eller andra. Denna axel sitter även tramporna på och och jag trampar riktigt hårt så klingar det till och sen ”släpper” trampan. Som den kuggar över. Vet inte alls om detta har med saken att göra men . Någon gummibussning till motorupphängningen ser det inte ut att vara. Ser ut som den skjuts på ramen, och helt utan spel däremellan. Ser omöjligt ut att få emellan något gummi där.
Re: Vibrationer. Hjälp!
Råkat ut för samma ska som du säger Folke, min erfarenhet är att om veven kan vara krokig, sned, obalans i vevpartiet och ge hemska vibbration. Även krokigt, snett svänghjul ger vibbrationer..