Aluminimum-svänghjul Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av Stummis »

Hej kul att forumet är igång igen.

Jag har kommit över en äldre 0.8hp 2-vxl tramp Sachsmotor med kuggtransmission och Bosch system med alu svänghjul.

När övergick Sachs till stålsvänghjul på dom här motorerna?

Är det skillnad på tändplattan mellan stål och alu versionerna

Är det samma vevaxel, olika vikt eller krysspår??

Frågan har säkert varit upp tidigare men vore bra med ett samlat svar....

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av erlan »

Jag tror stålsvänghjulet kom tidigt -60tal. är osäker exakt när.

själva plattan tror jag är lika, eller rättare sagt den passar emellan.
det finns skillnader, det var väl lite produktutveckling mellan 1955 och 1982.

vevaxlar och tillhörande aluminiumsvänghjul finns i ett antal varianter.
på dom flesta passar inte vevarna ihop med stålsvänghjul.
och dom är som regel lättare.

ska du renovera motorn för att använda den? byt då vevaxel och svänghjul, om det inte passar med stålsvänghjul på din axel.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av HVA59 »

På 57 års modell sitter det i alla fall alu svänghjul fortfarande, och det är nog som erlan säger, att de flesta, om inte alla alu svänghjul har andra vevaxlar. Konan på vevaxlen till alu svänghjulet är mindre, samt att bla. vevstaken är klenare...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av Stummis »

Tack för svaren,

jag har en -59 version av samma motor och den har stålsvänghjul...

Finns det någon guide där man kan koppla serienummer mot tillverkningsår?
Stålmotorn har ett högre s/n jmf med alu modellen..

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av erlan »

jag har aldrig sett någon sådan guide.
men dom tidiga motorerna brukar årtalet vara ifyllt på skylten.

min åsikt är att dom där tidiga motorerna är bara intressanta på rena originalrenoveringar.
trots pyssel med kedjedrevet så anser jag att bygger man en bruksmoped som ska användas flitigt
så skulle i alla fall jag leta på en nyare trampmotor. i all synnerhet om det ska trimmas.

för er som inte träffat på dom tidiga tvåväxlade sachsmotorerna, så sitter kuggarna på framdrevet
närmare blocket, och var det inte lite annan kona med? dreven är inte helt lätta att hitta.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av HVA59 »

Dem har väldigt stora framdrev i alla fall... Vet inte vad original är men tror det sitter 15 eller 16 kugg på min...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av Stummis »

Jo, drevet är lite speciellt, som tur har jag samlat på mig några NOS...
Det sitter 13 kugg på båda mina motorer och en gjuten kant som hindrar större diametrar på drevet.

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av HVA59 »

Hmm konstigt, min har också den där gjutna kanten, men där får plats 15 kugg ändå (räknade kuggarna nu)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Trifiden
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 nov 2015, 17:08

Re: Aluminimum-svänghjul Sachs

Inlägg av Trifiden »

Hej,

Kul att någon mer är intresserad av de tidigare Sachs-motorerna! Har renoverat ett par med kedje-transmission (-56 - 57), och där skiljer ju både svänghjul (aluminium, medsols), vev och en del annat. Kanske är konan för svänghjulet samma, men inte kilspåret. Dock passar min tändplattan även motorer från 70-talet, även om den monteras i ett annat läge. Så du borde knappast få några problem i det avseendet. Detaljer skiljer, t.ex. smörjnings-filten och fästet för den.
Konan på utgående axel (för framdrev) verkar vara samma som moderna 2växlade varianter, men som redan sagts är kransen närmare motorblocket. Observera dock att utgående axel fanns både som 13mm och 15mm för 2-växlade. Kransen på de äldre sitter helt i kanten. Behöver du sådana drev hittar du dom här: http://www.mopedland.co.uk/chain/ för en rimlig peng, för övrigt en mycket trevlig kille att prata med.

Vevaxlarna är lite av en djungel, ta gärna en titt på "Servicemeddelanden Sachs" som du hittar på http://www.raketsport.com/sprangskisser.htm
Rösebäcken har/hade en variant (NOS) för aluminiumsvänghjul som kanske passar din motor.

Tja Erland, hade knappast satt på Athena-cylinder på min motor från -56. Men för mig är tjusningen att ha alla grejer någorlunda tidsenligt även "under huven". Så själv tycker jag inte en nyare motor hade passat på min Saxoped1125 från just -56. Men visst låter de lite mer. :twisted: Vet inte om det beror på en originaldämpare med tveksam funktion, padd-förgasare eller att det är kedjetransmission?

/Eric
Skriv svar