Flinta lager in-/ut

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
frogish
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2020, 18:45

Flinta lager in-/ut

Inlägg av frogish »

Klöv min Flinta för att fixa kicken och märkte att både in- och utgående axel gick att vinkla en del. Känner inga direkt radiella glapp (höger blockhalva). Är detta normalt och enbart för att de saknar styrning från lagren i vänster blockhalva?
IMG_9439.JPG
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Flinta lager in-/ut

Inlägg av Micke S »

Ja det går säkert att vicka axeln märkbart om den bara sitter i ena änden. Även om det bara är ett spel på några hundradelar växlas det snabbt upp längre ut på en axel. Normalt vill man kanske att ett glidlager ska hålla sig på några hundradelar radiellt. Men den där lagringen även om det är lite slitet i blocket är inte kritisk. Så det är något annat som gör att kicken krånglar om den gör det. Att tänderna t.ex. inte greppar i varandra ordentlig.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
frogish
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2020, 18:45

Re: Flinta lager in-/ut

Inlägg av frogish »

Felet på min kick är att tandhylsan fastnar på returfjädern, så detta var något jag bara noterade i förbifarten. :)
Får se om man ger sig i kast med att byta lager eller håller skygglapparna på.

Bör ju kanske klargöra då att det är den vänstra axeln på bilden jag syftar på.
Claire42
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 feb 2020, 22:21

Re: Flinta lager in-/ut

Inlägg av Claire42 »

frogish skrev: 20 jan 2020, 19:38 Klöv min Flinta för att fixa kicken och märkte att transfers Dieppe både in- och utgående axel gick att vinkla en del. Känner inga direkt radiella glapp (höger blockhalva). Är detta normalt och enbart för att de saknar styrning från lagren i vänster blockhalva?
IMG_9439.JPG
Ja det går säkert att vicka axeln märkbart om den
Skriv svar