Sachs fundering.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Sachs fundering.

Inlägg av Jfk »

Tjena. Har en gammal 2-växlad Sachsmotor med kick,som jag håller på med. Är lite fundersam över kickstartdrevet(heter det så?). Drevet ligger direkt mot blocket,och enl sprängskisser jag sett ska det vara nån bussning mot blocket där. Och nån bricka. Men hålet ,som är direkt i blocket har ju rätt mått för kickaxeln,så där finns inte nån plats för nån bussning. Är det bara en bricka(schims) som ska ligga mellan drevet och blocket?
Bilagor
AFFE11F8-3334-4865-8112-A06349E7E5AA.jpeg
C236E25F-D462-44D1-8F71-07B218624360.jpeg
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs fundering.

Inlägg av erlan »

Vad är det för årsmodell på sprängskissen?
dom tidigaste kickmotorerna hade samma block för kick och trampstart, med en lös bussning istället för bromshylsan.

däremot ska det ligga två brickor mellan drevet och blocket.

2st sådana här: https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... start.html

erlan
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Sachs fundering.

Inlägg av Jfk »

Tack Erlan. Min motor,eller iallafall veven,är stämplad 1968,men den kan ju vara bytt. Köpte en halv motor och lite delar. Det var här jag kollade:
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... -pa-sachs/
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs fundering.

Inlägg av erlan »

Aha, bussningen finns med på sprängskissen även efter den försvann ur produktion.
insidan på ditt block ser ut som -68 och framåt.
det tog några år in på -70talet innan man märkte blocken med år och månad.
tidiga -68 block har smalare motorfästen och passar bäst i motsvarande ramar.

erlan
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Sachs fundering.

Inlägg av Jfk »

Jag tackar och bugar för infon,Erlan. Ja,mitt block är ”smalt” vid motorfästet. Ramen som motorn är tänkt att sättas i,är en Marathon 1195. Tror dom är från runt 1968 nångång. Dock var den bredare i sitt fäste,så jag tillverkade ett anpassat mellanlägg typ banan. Ramen med hjul,hittades på grannens skrothög som var på väg att köras till tippen. Räddad i sista sekunden. Dock är den 1 cm ramsned. Så jag har ju att göra...
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs fundering.

Inlägg av erlan »

Jag har sett -68 märkta motorer med breda motorfästet.
så troligen ändrade man mitt under året.
raketare och packmopparna vet jag hade sådana halvmåneplattor original.
kan det vara så att man hade dåliga ramgiggar, och måste schimsa för att få kedjan att linjera?

en -68 ska definitivt ha lilla cylindern med stora topplocktet, om du undrar.

erlan
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Sachs fundering.

Inlägg av Jfk »

Fick med ett par cylindrar och dom var små. Ett stort och ett litet topplock fanns också med. Iallafall ena cylindern,har ett gängat hål mitt på. Ska det vara så,eller är det för att sätta fast en kåpa,för fläktkylning? Eller ser dom ut så ändå?
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs fundering.

Inlägg av erlan »

Ja dom cylindrarna är egentligen tänkta för fläktkylning. men med bara 1 hk i sverige så funkar det bra ändå.

erlan
Skriv svar