Express M52

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Express M52

Inlägg av HVA59 » 11 mar 2020, 21:07

Hej, tänkte ta och göra i ordning motorn till min Kärnan nu, Skrev en fråga på Classic motors med men tänkte man kan ju fråga här med!
Motorn är en Express M52 från 1954, den tidiga enväxlade modellen med svanhalsinsuget.
Jag har Stora Tvåtaktsboken att gå efter vid demonteringen, men där står ingenting om hur man får bort tramporna i boken... Har även lite problem med framdrevet som inte vill lossna, men det är nog bara att få det att släppa från konan. Men som sagt, jag får inte bort tramporna, fattar inte hur de sitter fast, de sitter inte med pedalkil som de flesta andra motorer, utan har nån väldigt lustig anordning som jag inte begriper mig på... Jag har ingen bild på det nu men kan nog ta imorgon om det behövs.
Nån som vet hur tramporna sitter fast och hur man får loss dem?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 522
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 » 11 mar 2020, 23:02

Express är grejjer :P
Du har helt rätt i att drevet sitter för jävligt bra på axeln :evil: Avdragare och gasolbrännare brukar vara lösningen.

Men jag känner inte riktigt igen beskrivningen om pedalarmarna... nog sitter de väl med en pedalkil? Men jag ska kolla på min Kroon K7 imorgon, om det är så att de tidiga motorerna har någon annan lösning än de som jag skruvat på.
På vänster sida så har du en specialgrej för bromsen som du måste vara försiktig när du demonterar. Det sitter ett litet spärrstift där som du INTE vill tappa bort. Nya finns inte att få tag på. Ett tips kan vara att mäta upp stiftet och tillverka några stycken att ha i reserv, eller sälja om någon behöver.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 » 11 mar 2020, 23:10

Absolut :D
Ja drevet satt som berget själv, har en trearmad avdragare som jag provade med men vågade inte spänna mer till sist... Får bli att prova värme härnäst!

Nix, min motor har inte pedalkilar så som den på bilderna du skickade (tack för dem förresten :) ) Utan en helt annan lösning, jag ska ta bilder på dem imorgon så du kan se hur de ser ut. Kan ju vara en specialare som bara satt på de riktigt tidiga ja, vad vet jag.
Tack för hinten om det där stiftet! Får se hur det ser ut, är nog inte omöjligt att tillverka nya som du säger, beror på hur dem ser ut!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 » 12 mar 2020, 17:47

Här är några bilder, de blev inte så bra fokus för det blänkte lite för mycket, men jag hoppas det ska gå att se någorlunda hur det ser ut. Tittar man noga så ser det ut som om axlen under höger trampa är fyrkantig, går inte att se under vänster dock pga bromsanordningen.
Skickar även en bild på drevet, sitter det med dubbla krysskilar?
20130121_054125.jpg
20130121_054133.jpg
20130121_054143.jpg
20130121_054152.jpg
20130121_054200.jpg
20130121_054233.jpg
20130121_054242.jpg
20130121_054252.jpg
20130121_054423.jpg
20130121_054404.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 522
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 » 12 mar 2020, 18:28

Det där är inte originalt.
Någon har modifierat pedalaxeln någon gång. Ser väldigt tramcykelaktigt ut.
Men som jag förstår det, så måste du skruva bort den "skruv" som sitter i kortänden på pedalaxlarna. Alltså den ring med två motstående spår, det är en skruv. Om det är medsols- eller motsols- gängor kan jag inte svara på.

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 522
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 » 12 mar 2020, 18:32

Japp, det är två krysskilar.

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 » 12 mar 2020, 22:47

Tror du det är så? Ja jag vet ju i och för sig inte men skulle det vara fel pedaler då? Dem är kortare än vanliga cykelpedaler...
Men då krävs det nått verktyg för att ta bort den här "skruven" då? Eller kan man knacka med en dorn eller nått tror du?
Ok två kilar då vet jag...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 522
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 » 13 mar 2020, 07:05

Någon gång så fanns säkert ett specialverktyg, men det borde funka med dorn. (jag hoppas verkligen att jag har rätt här, men jag ser inte att det kan vara på annat sätt)

Vilket motornummer har du?

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 » 13 mar 2020, 11:59

Ja vi får hoppas, jag ska prova mig fram lite försiktigt med en dorn så får vi se...
Motorn har nummer 03871 så det är väll ganska lågt har jag fått för mig
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 522
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 » 13 mar 2020, 17:37

Min motor på Kroon K7 1954 har motornummer 4734, så det är mindre än tusen motorer mellan våra och min har pedalkilar.
15A5FA9E-AB0E-47A4-A37D-7F1B3A4605F1.jpeg
15A5FA9E-AB0E-47A4-A37D-7F1B3A4605F1.jpeg (26.4 KiB) Visad 5694 gånger

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 » 15 mar 2020, 21:46

Hmm lustigt... Ja vi får väll utgå ifrån att det ska vara pedalkilar original då, sen får jag se när jag får av pedalerna på min om det ser original ut eller hemma meckat :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

Skåning
Inlägg: 33
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Express M52

Inlägg av Skåning » 16 mar 2020, 10:23

Skruven (eller om det möjligtvis är en mutter) som håller tramporna borde du kunna ta med hjälp av en ställbar stift / tapp -nyckel.

Ev får du "offra" och slipa ner stiften lite, så de passar och verkligen går i och bottnar för full anliggning. Speciellt när dina urtag/nyckelgrepp redan är något stukade.

Typ: https://www.verktygonline.se/verktyg-pa ... gKeNvD_BwE

Tydligen så benämns de även som haknyckel, vilket ivf för mig egentligen är en lite annan typ verktyg... :?
Andreas.

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 » 16 mar 2020, 17:59

Ett sånt verktyg hade nog kunnat passa rätt bra ja, tack för tipset :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 1003
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 » 06 maj 2020, 15:42

Jag fick av den ena pedalen idag! Kan inte ta bilder just nu för kameran är helt död, men kan fixa till en annan dag.
Det är i princip en djup mutter som går in i pedalen med fingängor på insidan mot axeln. Pedalen i sig sitter påtryckt på axlen, som i sin tur är fräst så den är 4 kantig. Allt ser väldigt original ut så jag skulle inte tro att det är eftergjort, för i så fall är det nån riktigt duktig som varit framme och fixat.
Den på bromssidan har jag inte fått av än, den sitter hårdare och hålen var redan rätt skadade där så den kan bli klurig att få loss...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 522
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 » 06 maj 2020, 18:42

Ska bli väldigt spännande att se din trampaxel och infästningen av trampan.

Du kan testa med gasolbrännaren och hetta upp ordentligt på bromstrampan, värme brukar lösa väldigt mycket.

Skriv svar