Express M52

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Ytterlagerbanorna åkte i nu i alla fall :) Det gick jättebra, rengjorde lagersätena lite bara och sen i med banorna i frysen en timme eller så, sedan värmde jag blockhalvorna med värmepistol en stund och sen ramlade lagerbanorna i :) Gick jättesmidigt. Nu ska bara innerdelarna av lagerna på vevaxeln med, men jag ska nog lite försiktigt ha hjälp av en liten hydraulpress till det så det blir bra, de gamla lagerna var rätt tröga att få av och jag räknar med att de nya är minst lika sega att få på.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Det blev så att jag satte på lagerna idag istället. Gick bra, svarvade en tub till att pressa på lagerna, och fräste en distansbit till att ha mellan vevskivorna. Det gick som förväntat ungefär, det ena lagret var lite segare än det andra men det krävdes knappt nån kraft ändå :)
Nu väntar jag bara på packboxar till utgående axel och trampaxeln. Dem till veven har jag, de ska bara monteras. Nåt tipps på hur man monterar packboxar bra? Är det bara att peta i dem i blocket och sen ha lite olja på dem så de inte bränner vid start?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Express M52

Inlägg av Skåning »

P-boxar som saknar låsning / sitter monterade från det hållet att de kan riskeras att tryckas ut brukar jag limma fast om det inte är riktigt bra passning. Ett par droppar cylindriskfastsättning som man fördelar "varvet runt" tycker jag funkar fint, samtidigt som det minskar friktionen lite under ipressningen.

Sen är det lätt hänt att skada p-boxar om man driver in de med tex en vanlig cyl.dorn. Kan vara värt att svara till något enkelt verktyg eller leta upp en passande hylsa, som bara ligger an mot de ytor på tätningen som någorlunda tål det.
Viktigt att de kommer in rakt för kunna täta. Är där nerslina spår i axel efter där tidigare tätningsläpp legat emot, så om möjligt försök att placera nya p-boxen i ett annat läge.

Enkelläppade p-boxar brukar jag smörja invändigt med vanlig motorolja och de med dubbel-läpp fyller jag gärna upp med lite fett istället, om inte annat anges av motor och/eller tätningstillverkaren. Tror dock det viktigaste är att de verkligen blir smort med något, än exakt vad det är...

Tätningar är (förhållandevis) billigt, men tråkiga att byta. Så välj gärna de av så bra kvalitet som möjligt. P-boxar av "Kina-mög" som redan som nya är hårda som plast, har absolut inget i en motor att göra!
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Tack för tipsen! Har haft lite mycket annat nu ett tag men gjorde en ny mutter till blocket med lite kraftigare skalle och satte i packboxarna, gick bra men där den gamla packboxen hade vandrat ur så ville även den nya packboxen vandra upp igen när jag tryckt i den... Tror jag löste det dock.

Sen till nästa tråkiga sak, trodde faktiskt jag skulle kunna montera ihop det mesta nu ikväll men fick ett bakslag av att motorpackningarna inte passade... Beställde nya för nog säkert ett halvt år sen som sedan legat och väntat bara, men nu när jag plockade fram dem så insåg jag att kopplingspackningen var till den modellen med 3 bultar fast jag beställt till 2, samt att alla packningar är för små... skiljer några millimeter överallt vilket gör att det inte går att sätta dit dem. Det tråkigaste är ju blockpackningen, som är mest komplicerad och svårast att byta i efterhand. Undrar om det kan ha varit gamla packningar som jag fått som har krympt på nåt vis? Om nu papperspackningar kan göra det?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Express M52

Inlägg av HSE »

Man kan blötlägga dem och se hur mycket de sväller. Har man tur går det att använda dem sedan.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Ja jag kan alltid testa! Risken är väll kanske att de krymper så fort de torkar lite igen men jag ska prova.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Express M52

Inlägg av Skåning »

Flänsmonterade packningar (typ mellan två blockhalvor) hålls på plats av spännkraften i förbandet. Så har du väl fått dit de, så lär de inte röra på sig när det väl är hopspänt.
Dock kan (speciellt tunna pappers-) packningar dras sönder under själva ansättningen, därav vikten av att dra alla bultförband korsvis och gärna ha minst ena sidan av packningen lite lätt inoljad så de lättare kan "flyta i läge" i samband med att de komprimeras.
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Testade ditt tips, det funkade och den svällde så jag kunde lägga på den. Tog lite packningsklister med på blockhalvan som det stod i tvåtaktsboken att man bör göra... Skulle sätta ihop den, så hoppar den fasade ringen till frihjulsmekanismen iväg... Den ska inte kunna hoppa iväg. Jag har ingen aning om hur den kunde lossna. Är helt omöjligt att få den runt den lilla cylindern inne i mekanismen igen. Den är ju nitad ihop med så ska inte tas isär... Höll på länge att försöka få dit den igen, men det gick inte. Sen torkade packningen ihop igen och drog till sig så den inte stämde nån stans igen, och klistret torkade med så nu får jag försöka skrapa bord det och packningen igen, eller ja, i just nu lutar det nog mer åt metallåtervinningen för det j*vla skrotet jag är trött på att det inte bara kan funka för en gångs skulle ska det va så svårt :evil:

Nej, jag ska försöka nån gång till när jag lugnat ner mig igen, får väll bara ta ut alla grejjor och skrapa bort kletet och försöka att inte skada ytorna och skaffa ny packning om det finns... Annars är fortfarande metallåtervinningen farligt nära
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

Tror nog att du fixar det. Du är så klurig.

Och skrotbingen vill inte ha Expressmotorer, men skulle du tröttna och ge upp på riktigt cocos_acc.gif Så hör av dig, så lättar jag din börda... :wink:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Jooo... Slutade med att jag blev ännu surare så jag gick ner och satte ihop skiten, lyckades efter ett tag på nåt sätt pilla dit den med hjälp av ett litet spik. Vet inte riktigt hur det blev med packningen för den blev inte riktigt bra tyckte jag men vi får väll se, troligtvis läcker den, och då får jag ju riva ner igen och byta... Ska sätta ihop koppling mm en annan dag när jag är på lite bättre humör och sen fylla den med olja och se hur mycket det läcker.

Men det är bra, då vet jag att jag ska skicka den till dig innan skrothögen :wink:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Express M52

Inlägg av HSE »

Vi har alla varit där, saker sätter sig på tvären och man behöver ta en paus och tänka över det hela i lugn och ro innan man får krafter att fortsätta :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Skulle sätta ihop kopplingen dagen efter, men var fortfarande på väldigt dåligt humör från dagen innan och med extra kort stubin så blev det inga särskilt lyckade försök... Den är ganska svår att sätta ihop själv utan något motorstöd eller så. Borde skaffa eller bygga ett sånt till en annan gång...
Sen fick motorn stå och vila ett tag, men nu satte jag ihop kopplingen och på med kåpan där över. Hällde i olja så nu är det bara att vänta och se om det läcker eller inte... Jag vet att det är svårt att veta utan att ha motorn igång och varm, men läcker den nu så är det i alla fall lika bra att ta ner allt igen och börja om från början. Jag ger det en så där 30% chans att det inte läcker... Det återstå att se om en dag eller två antar jag. Håller det tätt blir det på med resterande delar och försök att få igång den så småningom :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

Snart dags för kolv och cylinder :D

Du vet att det finns högkompskolv till Express... :-BD

Bild
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Ja det låter frestande! Funderade på att byta kolv, men får se, den som sitter i nu ser fin ut, och cylindern lika så, inga repor eller så. Så jag tror jag sätter ihop den med den gamla kolven till en början, vill jag sen så är det ju lätt att byta :)
Blev lite nyfiken så jag sprang ner i källaren för att kolla hur den gamla kolven såt ut, och jo, det är en vanlig utan högkomp i alla fall. Såg dock också att det redan börjat fukta under motorn, så det är nog kört... Får göra om det igen... :roll: Är väll lika bra att beställa ny packning så fort som möjligt, och hoppas att den inte är för liten denna gången. För hade det inte varit för det så hade det ju inte varit några problem förra gången heller... Suck...
Frågan är nu, hur går man bäst tilläga för att få bort packningssilikon från blockhalvorna utan att repa de tunna tätningsytorna? Ska nog skippa det nästa gång jag sätter ihop den. Det var mest ett otyg denna gången nämligen hate-wall.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

De gamla packningarna är oftast mycket torra och krympta, så du gjorde helt rätt som la dem i blöt. Enda sättet :thumb:

Vet inte vilken typ av klister du använde, men aceton löser upp det mesta. Om du går på lokala matbutiken så har de nog aceton med olja i (nagellacksborttagning) den kan vara lite trevligare att jobba med.
Skriv svar