Express M52

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Ja det verkar så... Tänker att om nu även nästa packning är för liten så kanske man skulle blöta den i vatten först, och sen bada den i olja lite? Så att inte vätskan torkar ur så fort. Eller det motverkar kanske vartannat? Och framför allt skippa packningsklister.
Ja Aceton låter som ett bra alternativ, tack för tipset! Känns inte bra att skrapa med kniv (eller hårdmetalls stickstål) som jag brukar göra på järnytor...
Jag testar med Aceton så får vi se om det funkar :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

Berätta om det funkar, jag har aldrig testat men flera gånger tänkt tanken att testa aceton.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Plockade ner den igen nu, och jag kan väll bara säga att det inte var konstigt att den läckte... Oavsett, behövde faktiskt inte använda aceton, hade hemma men jag kunde pilla/torka bortpackningsklistret. det satt inte hårt, och var som en seg sträng bara så fick man bara loss den på ett ställe så kom nästan allt. Får beställa en ny och helt enkelt göra om och kanske, med lite tur, "göra rätt" :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Kom ny packning idag, snabbt levererat! Men är lite orolig, denna packningen är om möjligt ännu mindre än den förra, samt att den hade vikskador på flera ställen så oddsen känns inte jättebra. Men jag får väll försöka helt enkelt och se om det går. Ska nog prova i helgen...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Express M52

Inlägg av HSE »

Ibland får man ta pill jobbet att göra en egen packning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Hmm... Har efter ett tag nu tagit mig i kragen och satt ihop hela motorn och satt tillbaka den i mopeden. Tog ett tag för det kom mycket annat i mellan...
Fick det till sist att inte läcka nån olja, så satte ihop allt, men hade problem med att ställa tändningen. Enligt tvåtaktsboken ska Express bara ha 1.5-2mm förtändning? Om jag justerar dem max så blir det ändå inte mindre än ca 2.5-3 mm före... Och jag vet att den inte stod där innan. Tyvärr hade jag bara markerat tändningen med en tuschpenna, som hade suddats ut, men jag minns att den stod lite innan "mitten" av inställningsspåret. Vilket blir ganska rejäl förtändning. Brytaravståndet satte jag till ca 0.4 som boken sa.
Trampade runder lite och fick den till att puffa till lite, men inte mycket mer, satte sedan ner tändningen till där jag tror den var ungefär innan, och då spottade den till lite mer och startade :)
Så bra, tänkte jag, och körde några hundra meter innan jag vände, den gick väll inte helt 110% men tror den hade gjort det med lite mer finjustering av tändningen. Men, på hemvägen skulle jag kolla bak och se hur bakdäcket såg ut med luft och så, och helt plötsligt kom det en stor rökpuff, och motorn började spotta och hosta, stannade, och motorn vräkte ur sig olja på asfalten... Exakt samma som den gjorde innan jag delade den alltså :x
Undrar vad som hänt, men gissar på att blockpackningen antingen krympt igen av värmen i motorn och spruckit, eller att samma packbox som innan åter igen har lossnat och ramlat ut i växlellådan... Fruktansvärt surt detta, för nu måste jag dela alltihopa igen och göra om... Värst är att dela kopplingen, svårt att göra själv.

Jag blir så trött på den...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Express M52

Inlägg av HSE »

Om packboxen hoppat ur får du försöka limma fast den med lås vätska. Känner för dig, ibland får man göra om samma jobb flera gånger innan man får det bra. Men man lär ju sig på vägen...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Jo jag gjorde det med alla packboxarna :) tänkte att det var lika bra för säkerhets skull, och det gick jättebra med alla förutom just den... Den blev ju där, men den va jobbig att få i och ville ut igen hela tiden... Jag vet inte riktigt, eventuellt om hålet där packboxen sitter är nån liten hundradel för litet så den vill hoppa ut av det? På andra sidan veven ser det exakt likadant ut, men där gick packboxen i helt utan problem :?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

Så jäkla trist hate-wall.gif

Jo kopplingen är lite jävlig att jobba med på egen hand. Jag har för mig att jag tillverkade en specialgrej för att ta isär/plocka ihop den. Är några år sedan jag använde den senast, när jag bytte till extra starka fjädrar i kopplingen. Kan kolla imorgon om jag hittar på mojängen och ta en bild.

Tändningen ska vara 2mm FÖD.
Jag hade samma problem som du med att jag inte kom ned i tändpunktsläge. Det här är jättelänge sedan, men jag har för mig att det var brytarspetsarna som var så slitna att det inte gick att justera in tändningen ordentligt.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Ja det är rätt surt faktiskt, men men, den får ha en chans till i alla fall. Sen får vi se...
Ja kopplingen är jobbig... Egentligen värst att få ihop igen tycker jag. Jag använde två små skruvtvingar, men det var svårt att få dem att inte glida av eller dra snett, och så kom dem alltid ivägen för låsringen på ett eller annat sätt :roll:
Ja har du tid så får du gärna kolla om du kan ta nån bild!

Det var ju lustigt... Min har ändå bra brytare utan något direkt slitage... Både klacken och spetsarna var ganska oslitna vad jag kunde se... Och det konstigaste tycker jag är att den inte ville gå när jag hade tändningen så nära rätt jag kunde, men gick "hyfsat" när jag vred tillbaka den en bit... Mycket märkligt :?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Yxa
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2021, 23:10

Re: Express M52

Inlägg av Yxa »

Hej,jag har en likadan motor men jag blir inte klok på bromsarmen.Jag tror att det saknas grejer men vet inte vad.Jsh skulle bli väldigt glad om jag fick en bild på det!
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Där finns några bilder på den på sida 2 i denna tråden, men om de inte räcker för att se så kan jag självklart ta några bilder till när jag plockar isär motorn igen :) Vet dock inte hur länge det dröjer innan jag gör det, kanske en vecka, kanske fler.
Inuti "klumpen" på bromsarmen sitter ett litet stift och en liten fjäder som pressar det utåt, och så sitter det klackar på pedalens insida som stiftet ska haka i när man trampar bakåt. Det är inte så mycket mer än så egentligen. Är bara de delarna där :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Yxa
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 apr 2021, 23:10

Re: Express M52

Inlägg av Yxa »

Okej då har jag lite info om hur det ser ut,tackar för detta😀👍
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

Hittade på "bromsstift" för Expressmotorns bromsarm. Ett original och en kopia som jag tillverkat själv.

De är svagt böjda, 12mm långa och 7mm breda. Det sitter en liten tryckande fjäder i ett grunt borrat hål.
Vinkeln på bilderna ljuger lite mot linjalen, men 12x7mm är det korekta.
E810C88A-2B66-4EC0-A119-A2A224F10236_1_201_a.jpeg
5D0F82DE-1699-4AA2-B6C7-E0227135D5D4_1_201_a.jpeg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Se där ja! Där är ju de små rackarna! Ser ju bra ut den du gjort med :)
Du påminde mig nu om att jag måste ta tag i denna motorn och fixa den riktigt nu efter den rejält misslyckade provturen... Så illa är det ju trots allt inte. Ska ta tag i den nån helg när jag får tid... :oops:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar