Express M52
Re: Express M52
Tack! Ja jag brukar väll köra lite halvdana lösningar ibland, men bestämde mig för att göra det riktigt denna gången. Och det funkade ju!
Och ja, jag får väll se om jag kan prova med stearin eller aceton då om jag inte får av det på annar sätt, tack för tipset!
Och ja, jag får väll se om jag kan prova med stearin eller aceton då om jag inte får av det på annar sätt, tack för tipset!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Express M52
Har nu kämpat några dagar med drevet på motorn... Det är ju f*n själv vad allt ska sitta hårt på denna motorn, hoppas inte inälvorna i den är lika omöjliga Har hållt på i några dagar att rostlösa, elda på, knacka, dra med avdragare, mm utan resultat. Har en bra 3-armad avdragare som jag haft drevet i spänn med hela tiden, har spännt så mycket jag absolut bara kan, knackat med hammare, eldat på drevet och axlen, men det sitter nåt så in i själva... Får väll prova ideen med stearin och funkar inte det så vet jag inte vad jag ska göra, för detta sitter som svetsat
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Express M52
Kämpa på
Re: Express M52
Det där drevet sitter på på en kona och är ökänt för att sitta hårt. Men med bra av dragare och lite värme på drevet skall det släppa Jag tycker att det är en lite jobbig motor också i övrigt att dela och montera ihop. Håll reda på på alla brickor.
Re: Express M52
Ja jo jag vet att det ska sitta bra med kona och kil, men det här är ju löjligt har gjort ärliga försök i princip varje dag med värme, avdragare, rostlösare, knack... Men inget hjälper, sitter verkligen som berget själv och lite till
Ja den verkar rätt jobbig i konstruktionen... Har tvåtaktsboken att gå efter, och som tur är har jag ju expertishjälp här med när det behövs Så får jag bara av detta jäkla drevet så hoppas jag kunna få ordning på resten med
Fick dock lite motiverare idag då det kom tidig julklapp med posten! De var faktiskt finare än jag trodde! Inga bucklor eller repor direkt!
Vad jag har förstått det så erbjöd Express dessa kåpor som extratillbehör för pristillägg när dessa mopederna såldes nya. Tror nog inte många såldes med kåpor... De ska sitta över förgasaren är tanken. Jag har tänkt sedan jag köpte mopeden att det hade varit fräckt att ha sånna kåpor, även om den säkert inte haft några från början. Hade inget hopp om att hitta några men råkade se dessa på Tradera
Ja den verkar rätt jobbig i konstruktionen... Har tvåtaktsboken att gå efter, och som tur är har jag ju expertishjälp här med när det behövs Så får jag bara av detta jäkla drevet så hoppas jag kunna få ordning på resten med
Fick dock lite motiverare idag då det kom tidig julklapp med posten! De var faktiskt finare än jag trodde! Inga bucklor eller repor direkt!
Vad jag har förstått det så erbjöd Express dessa kåpor som extratillbehör för pristillägg när dessa mopederna såldes nya. Tror nog inte många såldes med kåpor... De ska sitta över förgasaren är tanken. Jag har tänkt sedan jag köpte mopeden att det hade varit fräckt att ha sånna kåpor, även om den säkert inte haft några från början. Hade inget hopp om att hitta några men råkade se dessa på Tradera
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Express M52
Fint fynd, måste vara sällsynta!
Re: Express M52
Ja jag har aldrig sett några till salu innan
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Express M52
Har inget mer att säga än att jag ökade storleken på avdragare från min lilla 3 armade till en "något större" två armad då den hade rejäla käftar tyckte jag...
Har inte grejjat så mycket på sista tiden med något alls av olika anledningar, men bestämde mig för att göra ett ryck med denna... Slutade med att änden på drevaxlen började bli mosad och ena käften på avdragaren började ge med sig så den drog snett... Jag fattar inte hur det kan sitta så hårt! Det är hårdare än svetsat Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Express M52
Tysk precisionsteknik, sugpassning på axeln
Re: Express M52
Ja snacka om
Får se om jag kan klura ut nån annan metod för att få loss det trots allt... Alla sätt är värda att testa nu!
Får se om jag kan klura ut nån annan metod för att få loss det trots allt... Alla sätt är värda att testa nu!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Express M52
Värma på drevet samtidigt som du drar och knackar på av dragarens huvud är vad jag kan komma på, kylsprej på axeln gör också gott men det var du väl inte på hyllan.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Express M52
När 1209:an var ny i min ägo byttes både drev och kedja, detta var antagligen aldrig bytt då moppen verkade oskruvad.
Första försöket gick det av ett par kuggar där avdragaren satt, detta trots lite värmning.
Okej det är väl bra det inte sitter och glappar som på en del med klena splines (med tanke på effekten och vridet.. ) men ändå..
Anledningen till att det alls byttes var att moppen gick obegripligt ryckigt, vilket var den stela kedjans fel.
Första försöket gick det av ett par kuggar där avdragaren satt, detta trots lite värmning.
Okej det är väl bra det inte sitter och glappar som på en del med klena splines (med tanke på effekten och vridet.. ) men ändå..
Anledningen till att det alls byttes var att moppen gick obegripligt ryckigt, vilket var den stela kedjans fel.
Blå/vit Monark 1209
Re: Express M52
Du skulle kanske lämna muttern på axeln, något varv från drevet, då kan du kanske klara axeln.
Har du fler drev?
Om du har det så får du kanske ta fram vinkelslipen och köra ner drevet helt på en sida så att du kan få loss trycket runt axeln?
Det kräver givetvis mycket försiktighet så att du inte skrotar axeln också.
Har du fler drev?
Om du har det så får du kanske ta fram vinkelslipen och köra ner drevet helt på en sida så att du kan få loss trycket runt axeln?
Det kräver givetvis mycket försiktighet så att du inte skrotar axeln också.
Re: Express M52
Jag har kört på med både värme och knackat duktigt på den utan resultat. Har dock inte testat kylspray!
Ja man får ju tänka på alla hundratals hästar och nm i vrid som motorn ju har men jag tror nog den här hade kunnat ha hur mycket effekt som helst för hela axeln hade nog fan gått av innan drevet hade lossnat
NOS 14t drev finns att få tag på, men det kostar en del, och det tillverkas inga nya vad jag har hittat, samt att detta är i gott skick så det vore synd att behöva förstöra det om det kan undvikas...
Min tanke är som du skrivet Coolvette, att skruva på muttern en bit på gängorna för att rädda axeln (den blev inte skrot av mitt försök igår, men jag märkte att den började mosas i änden...) Och sen göra en egen specialavdragare lite liknande den som fanns på bilden SS440-80 skickade, fast lite grövre, med en ring på baksidan som ger stöd runt så stor yta av drevet som möjligt. Med lite tur kan jag göra det denna veckan
Ja man får ju tänka på alla hundratals hästar och nm i vrid som motorn ju har men jag tror nog den här hade kunnat ha hur mycket effekt som helst för hela axeln hade nog fan gått av innan drevet hade lossnat
NOS 14t drev finns att få tag på, men det kostar en del, och det tillverkas inga nya vad jag har hittat, samt att detta är i gott skick så det vore synd att behöva förstöra det om det kan undvikas...
Min tanke är som du skrivet Coolvette, att skruva på muttern en bit på gängorna för att rädda axeln (den blev inte skrot av mitt försök igår, men jag märkte att den började mosas i änden...) Och sen göra en egen specialavdragare lite liknande den som fanns på bilden SS440-80 skickade, fast lite grövre, med en ring på baksidan som ger stöd runt så stor yta av drevet som möjligt. Med lite tur kan jag göra det denna veckan
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Express M52
Fick av drevet Gjorde ett verktyg i torsdags som både spred trycket över nästan hela drevet samt drog rakt ut och inte åt sidan... Spännde så hårt jag kunde utan resultat, knackade utan resultat, men tog sen riktig gassvets och eldade på istället för gasolen som jag använt innan, helt plötsligt small det som ett gevärsskott sen var det av, oskatt!
Tog loss koplingskåpan idag för att äntligen ge mig på insidan av motorn. Kåpan satt som tur var inte lika hårt som drevet, så det gick bra. Det ser faktiskt förvånansvärt rent och fint ut och det drevet man ser samt kopplingskorgen syns inget slitage på
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik