Express M52

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Glömde skriva att det ända som verkar lite skitigt med avlagringar är kopplingskåpan :)
samt två bilder på det yttre kopplingscentret eller vad det kan heta...
20131204_043949.jpg
20131204_044018.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Express M52

Inlägg av HSE »

Toppen att du fick loss drevet till slut så det går att komma vidare.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

SIDDU! Det var väl inte så svårt :mrgreen:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Ja det var skönt att få av det, så nu när det yttre är av ska jag försöka börja plocka isär även det inre nu i veckan :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Har tagit loss kopplingens inre delar och allt ser jättefint ut! Lamellerna verkar inte ha mycket slitage alls och likaså kopplingskorgen. Ska göra ett verktyg till kopplingsnavets mutter och en avdragare till själva navet, sen borde det vara dags att öppna motorn helt :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

La en stund i torsdags kväll och gjorde återstående verktyg för att kunna få av kopplings centrumet, det gick över förväntan faktiskt, de var mycket lättare att få av än de ytligare delarna av motorn :roll:
20131211_014022.jpg
20131211_014419.jpg
Tog sedan en stund i gårkväll och försökte dela motorn. Det gick ganska bra, men bultarna som håller ihop blockhalvorna är hemska, jätte tunna skallar och fruktansvärt grunda spår... En av dem var redan rejält skadad och jag hade nästan gett upp på att få loss den när den väl kom. Måste försöka hitta nån ny sån för den är kass i skallen nu.
Sedan gick det bra, motorn delade sig och de invärtes delarna gick relativt lätt att plocka ut. Allting är i mycket mycket bra skick, knappt funnit några spår av slitage :)
20131211_014318.jpg
20131211_013741.jpg
20131211_013835.jpg
20131211_013917.jpg
20131211_013610.jpg
Sedan hittade jag boven till varför motorn helt plötsligt lagt av! Alla tips jag fått var rätt! Det var packboxen på växellådssidan som "läckte"
20131211_014445.jpg
20131211_014523.jpg
Och inte bara läckte, den var totalt förstörd! Där var bitar av den i hela växellådan. Jag gissar på att den på något vis har vandrat ur blocket och sedan dragits med av transmissionskedjan och på så sätt fått ig en rejäl omgång :shock:

Nu ska jag bara leta rätt på en avdragare till L17 magnetlager, samt skaffa en packbox till drevaxeln sen blir det förhoppningsvis byte av det som behövs och sen återmontering :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Express M52

Inlägg av HSE »

Tur det inte var värre, den motorn borde vara startklar till våren.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Express M52

Inlägg av SS440-80 »

Du är duktig Erik :thumb: :thumb: :thumb:

Fin och bra motor, som är en av mina favoriter bland trampmotorer. Synd att drevet satt så hårt och att du hade de mest udda trampaxlar, annars hade du varit igång med inkörning av nya delarna nu :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Tack så mycket :)
Jo jag gillar också motorn, både för att det var den piggaste enpetarmotor jag nånsin stött på innan den gick sönder, och för att det verkar vara en gediget byggd motor. Jo jag har haft lite tur i oturen, allt har varit rätt jobbigt att få isär men samtidigt var den ju i bättre skick än jag hoppats på invändigt så jag är nöjd ändå :)
Ja troligtvis hade jag kanske redan haft ihop allt igen vid detta laget om jag inte stött på vissa svårigheter, men jag är jättenöjd bara jag blir klar med den så jag kan köra med den i vår/sommar! Dessutom kanske det kan ge lite självförtroende till att våga ge sig på andra motorer som behöver översyn här hemma om jag lyckas med denna...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

har lyckats få av innerdelarna av lagren från vevaxeln, men undrar hur det är tänkt att man ska få ur lagerbanorna ur blockhalvorna? Finns ju liksom inte riktigt nått att greppa på för att dra/ knacka av dem?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Express M52

Inlägg av Skåning »

Fixa till något bra stöd till blockhalvorna och låt värmeutvidgning göra jobbet. Värm koncentrerat (brukar funka med en rejäl varmluftspistol) runt om lagerlägena i blocket, undvik i möjligaste mån att hetta upp lagerbanorna. När det börjar närma sig "varmt som f#n, att hålla i" så slår du bestämt blockhalvorna ner mot stödet och med lite tur så drivs lagerbanorna ut av sin egenvikt.
Ibland är där en liten kant på lagerbanan man kan komma åt från utsidan och försiktigt slå emot, ett lite mjukare dorn (en gammal rak skruvmejsel brukar funka fint till det) minskar risken för att skada lagerbana och såklart gärna i kombination med ovanstående uppvärmning.

Är det bara en gammal lagerbana som ska ut och ej användas igen så brukar det vara enklast att "svetsa ut de". Dvs lägga en svetssträng hela varvet runt och när det har svalnat så har förhoppningsvis svetssträngen dragit ihopa lagerbanan så mycket att det övervinner dess presspassning.

Lycka till!
Andreas.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Express M52

Inlägg av HSE »

Jag brukar svetsa en passande bricka i lagerbanan om den skall bort, då kan man enkelt knacka på brickan eller greppa med en av dragare. I teorin är det bara att svetsa en sträng inne i lagerbanan så ramlar den ur när svetsen krymper när den kallnar med det fungerar sällan så enkelt för mig :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Tack för tipsen! Jag provade med att svetsa en bricka i varje lagerbana och knacka, men knackade bara en gång sen lossnade brickan, på båda lagerna, svetsen höll, men godset i lagerbanan gick sönder och följde med i småbitar... Undrar vad det är för konstigt material? Under den blanka ytan var det kornigt som gjutjärn, fast metallen var vit... Mycket underligt :?
I alla fall provade jag metoden med att värma blocket runt lagerbanan istället, värmde lite försiktigt med gassvetsen, och det funka mycket bättre! Knackade blockhalvorna mot en bräda några gånger sen kom lagerbanan :) Så nu ska det bara skaffas en ny packbox till drevaxeln då jag fortfarande glömt köpa en sån, och sen ska de nya lagerna pressas på och sen blir det förhoppningsvis hopmontering!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Express M52

Inlägg av Skåning »

Brukar vara trevligt att jobba med värme och mtrl.utvidgning! :D Ivf betydligt trevligare än dess motsats... :cry:

Gör nu på samma sätt när du ska "sätta" de nya lagerytterbanorna, värm blockhalvorna lite försiktigt samtidigt som du har haft lagerna i frysen en stund. Då brukar de nästan trilla på plats helt av sig själv efter enbart några lätta pushar i rätt riktning med ett mjukt dorn. Dessutom minskar risken att ytterbanorna hyvla av något mtrl på väg in som ställer till det.

Om du behöver värma innerbanorna (brukar vara överkurs då det gäller så små dimensioner och den lilla presspassningen som generellt råder på mopedmotorer) så görs det lämpligtvis i en kastrull med lite olja i över en spisplatta. Runt 110* brukar vara lagom och sen bara hoppas på att man får det i läge innan det svalnar av och nyper fast.
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Express M52

Inlägg av HVA59 »

Yes hade tänkt göra så med! Blir nog att sätta i lagerna på torsdag förhoppningsvis om allt går som det ska :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar