löda storänden på vevstaken

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

löda storänden på vevstaken

Inlägg av NRoos »

Hej. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att svetsa eller löda upp en glapp vevstake.

Jag har en Fuchs FM 40 där storänden på vevstaken är glapp. Jag har bytt till ny lagerrullar men glappet är kvar. Jag har jämfört med en annan vevstake och fått fram en differens på ca 0.08mm i diameter. Vevstaken jag har jämfört måtten med är inte heller i något särskilt bra skick då lager ytan i den har en del rostporer men den glappar inte för mycket då den är monterad. Vevtappen har jag faktiskt inte undersökt så noga och det är säkert lite nött där också men det syns ganska väl att det har ätits sig in i storänden

Så jag undrar då om man helt enkelt skulle kunna löda upp storänden och senare slänga in den i fräsen och bearbeta ytan till ursprunglig storlek.
Skulle som sagt vara intressant att höra om någon här har gjort något liknande och hur bra det gick. Jag tänker mest på om man kan använda sig av mässingslod eller om det blir för mjukt och äts upp inom kort tid.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: löda storänden på vevstaken

Inlägg av Micke S »

Det blir säkert för mjukt för att hålla i längden. Ytan är nog härdad till åtminstone 0,5 mm djup och behöver vara det för att klara trycket av rullarna.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: löda storänden på vevstaken

Inlägg av erlan »

Vilka dimensioner är det på vevstaken och tapparna på en sån motor?
Finns det någon annan vevstake som går att använda. eller annan grövre tapp?

erlan
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Re: löda storänden på vevstaken

Inlägg av NRoos »

Bild

Några bilder kanske hjälper.

Invändig diameter på storänden är (mätt med analogt skjutmått och en klant i andra änden) ca 20.3 och Ytterdiamater ca 26.1 Bredd över storänden är ca 6.1 mm.
Cc mellan stor och lillända är ca 87. Notera att alla mått är ca, dvs inte så noga mätt.

Jag tror att vevtappen är ca 15mm i diameter.

Något jag funderade på var om man skulle byta ut dom lösa rullarna som har måtten 3x5mm till 3,5x5mm.
Då skulle man "bara" behöva borra ut storänden istället för att bygga upp den. Detta skulle troligen medföra att man måste avhärda staken för att bearbeta den och sedan härda den igen.
Bilagor
20200322_161607.jpg
20200322_161339.jpg
20200322_161244.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: löda storänden på vevstaken

Inlägg av erlan »

Det finns vevstakar till sachs motorer som är cc85 och 14mm vevtapp.
antingen bussa hålen i vevskinkorna, eller rundslipa originaltappen.
största stötestenen är att dom är 10mm breda.
3,5mm rullar och slipa ner tappen 0,5 och slipa upp hålet 0,5 mm?

det finns även svarvstål som med lätthet klarar av att svarva i lagerbanor.

erlan
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Re: löda storänden på vevstaken

Inlägg av NRoos »

erlan skrev: 22 mar 2020, 22:36 Det finns vevstakar till sachs motorer som är cc85 och 14mm vevtapp.
antingen bussa hålen i vevskinkorna, eller rundslipa originaltappen.
största stötestenen är att dom är 10mm breda.
3,5mm rullar och slipa ner tappen 0,5 och slipa upp hålet 0,5 mm?

det finns även svarvstål som med lätthet klarar av att svarva i lagerbanor.

erlan
Ja det låter ju mest rimligt. Skulle bara haft en sliptillsats att sätta på svarven :wink: .
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: löda storänden på vevstaken

Inlägg av erlan »

keramisk svarvplatta kanske. ger tillräckligt fint resultat om svarven och svarvaren gör sitt.
Men du måste köra fort. spånen blir normalt rödglödgade. all värme följer spånen så du behöver inte vara rädd gör härdningen.
du behöver troligen skruva fast balanseringsvikt på backskivan du spänner upp vevstaken på.

du kan träna på kullager eller gamla kolvbultar.

erlan
Skriv svar