Sachs 50/3 lägger av?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Ricky_rich
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 mar 2020, 14:17

Sachs 50/3 lägger av?

Inlägg av Ricky_rich »

Har en Sachsmotor här som strular för mig. Den startar lätt men jag kan bara köra typ 100meter innan den lägger av, och sedan är den mycket svår att få igång, om det ens går. När den väl svalnat så startar den utan problem.
Följande har jag kollat.
Har testat att flöda på extra bensin när den börjar gå illa, men då blir den direkt sur och lägger av.
Bra gnista både med kall och varm motor.
Kompression på ca; 6,5 bar både kall och varm.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Sachs 50/3 lägger av?

Inlägg av HVA59 »

Lägger den av tvärt eller misständer den? Skulle nog kunna vara kondensatorn som är kass om den dör efter så kort tid
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 50/3 lägger av?

Inlägg av HSE »

Brukar vara dålig tändspole, blir överslag i de final lindningarna när spolen blir varm, så snart de kallnat fungerar det igen :o Gnistan kontrollerar du enklast med ett stift med borttagen sidoelektrod, utan motorns komp skall gnistan orka slå över en 10mm i fri luft.
Ricky_rich
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 mar 2020, 14:17

Re: Sachs 50/3 lägger av?

Inlägg av Ricky_rich »

Motorn blir trött och svag innan den till slut lägger av. Har faktiskt ett nytt tänsystem liggande, kanske vore värt att montera i det och se om det gör någon skillnad.
Ska kolla hur långt gnistan orkar hoppa.
Ricky_rich
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 mar 2020, 14:17

Re: Sachs 50/3 lägger av?

Inlägg av Ricky_rich »

Nu tror jag problemet är löst. Det gjorde ingen skillnad med nya tänsystemet, motorn la fortfarande av efter en liten stund. Jag hade även en ny förgasare liggande. Så jag bytte min Bing original mot kopian. Och det gjorde susen, nu lägger den inte av som tidigare. Jag kör 60cc och 17mm förgasare, men det ska ju inte spela någon roll.
Skriv svar