Tändinställning HPI.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Tändinställning HPI.

Inlägg av EfraimBarkbit »

Hejsan på er allesammans :-D

Hoppas att allt är väl i dessa tider och att det finns lite att göra i garagen runt om i landet!

Jag har en fråga ang. tändinställning på HPI 2-Ten på en Zündappmotor.
(jag har sökt runt på nätet för info i ärendet, men gått bet, jag söker inte ett direkt svar, utan lite tips :) ).

(Denna modell med 2 tändkurvor är det jag har https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... -60-w.html ).

1. Det står ju i beskrivningen att man skall börja på 2mm och det är väl det man kanske skall göra och utgå från det iom retarderingen? Det står ju även att man kan justera TDC från 2-4mm för bästa effekt, och det är ju klart, beroende på vilken setup man har etc.
2. Men sen är det ju såklart finjusteringar man kan göra med strobb, som de flesta andra system, eller?
(Jag har fräst ur plattan för att göra den justerbar, gent emot innan, då det ej gick).
3.Sen är ju frågan om vad ni, som kör HPI på era dappemotorer kör med för inställning eller vart ni började?

Lite tankar och funderingar kring detta och om det är något man bör tänka på?

Ha det gott så länge och tacksam för lite tips och trix, så man har lite pyssel i påsk thumb_up

/// Erik.
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändinställning HPI.

Inlägg av Micke S »

Det som brukar fungera bra på motorer med lite trim och aktivt avgassystem är att ställa tändningen på 15 grader före TDC där motorn lämnar max moment. Det är strax under varvtalet för max effekt. 15 grader motsvarar 1 mm före TDC på en Zundapp med standard slag och längd på vevstaken.

För att kolla inställningen märker man upp på svänghjulet vart de 15 graderna är och en referenspunkt på blocket och kollar med stroboskoplampa.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Tändinställning HPI.

Inlägg av EfraimBarkbit »

Micke S skrev: 10 apr 2020, 11:03 Det som brukar fungera bra på motorer med lite trim och aktivt avgassystem är att ställa tändningen på 15 grader före TDC där motorn lämnar max moment. Det är strax under varvtalet för max effekt. 15 grader motsvarar 1 mm före TDC på en Zundapp med standard slag och längd på vevstaken.

För att kolla inställningen märker man upp på svänghjulet vart de 15 graderna är och en referenspunkt på blocket och kollar med stroboskoplampa.
Tack för ett svar :D

Men då kanske det är det man skall sikta på i utgångsläge då måntro?
Jag gör som vanligt då med inställning på 1mm för TDC, märker upp och mäter med strobb mot denna markering.

Är mer van att köra med Kokusan eller med ett MVT, MVT´t sköter sig ju självt, men är ny med HPI som sagt var.
Följde inställningarna som angavs i beskrivningen, men vet ju inte om det bara är något utgångsläge till att börja med som dom rekommenderar.
Att efter-/finjustera hör ju alltid till såklart 8)

Men då testar jag mig lite fram får vi se vart man hamnar så länge, är mest så den kanske går så optimalt som möjligt, innan våran bromsbänk är redo för att användas :D
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändinställning HPI.

Inlägg av Micke S »

thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Tändinställning HPI.

Inlägg av EfraimBarkbit »

Micke S skrev: 10 apr 2020, 11:03 Det som brukar fungera bra på motorer med lite trim och aktivt avgassystem är att ställa tändningen på 15 grader före TDC där motorn lämnar max moment. Det är strax under varvtalet för max effekt. 15 grader motsvarar 1 mm före TDC på en Zundapp med standard slag och längd på vevstaken.

För att kolla inställningen märker man upp på svänghjulet vart de 15 graderna är och en referenspunkt på blocket och kollar med stroboskoplampa.
Jag kom ju att tänka på det nu, men räcker det inte med att mäta in 1mm för TDC med markeringarna som finns på svänghjul och statorplatta? :-D
Alltså mäta ut 1mm före TDC, sen ställa markeringarna mot varandra, mot det rotationshåll som gäller för motor, i detta fall, Zündapp, moturs?

Mest en tanke bara, då det redan finns markeringar, sen att man mäter med strobben mot den, eller skall man göra en helt ny, oberoende på den gamla? :)
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändinställning HPI.

Inlägg av Micke S »

EfraimBarkbit skrev: 12 apr 2020, 11:10
Jag kom ju att tänka på det nu, men räcker det inte med att mäta in 1mm för TDC med markeringarna som finns på svänghjul och statorplatta? :-D
Alltså mäta ut 1mm före TDC, sen ställa markeringarna mot varandra, mot det rotationshåll som gäller för motor, i detta fall, Zündapp, moturs?

Mest en tanke bara, då det redan finns markeringar, sen att man mäter med strobben mot den, eller skall man göra en helt ny, oberoende på den gamla? :)
Ja du har rätt, det finns märken på plattan och svänghjulet som visar när det tänder.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Tändinställning HPI.

Inlägg av EfraimBarkbit »

Micke S skrev: 18 apr 2020, 07:54
EfraimBarkbit skrev: 12 apr 2020, 11:10
Jag kom ju att tänka på det nu, men räcker det inte med att mäta in 1mm för TDC med markeringarna som finns på svänghjul och statorplatta? :-D
Alltså mäta ut 1mm före TDC, sen ställa markeringarna mot varandra, mot det rotationshåll som gäller för motor, i detta fall, Zündapp, moturs?

Mest en tanke bara, då det redan finns markeringar, sen att man mäter med strobben mot den, eller skall man göra en helt ny, oberoende på den gamla? :)
Ja du har rätt, det finns märken på plattan och svänghjulet som visar när det tänder.
Jag kör på 2mm så länge, den startar och går som den skall, sen får jag se hur det resulterar i bänken när den är klar sen :D
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Skriv svar