3vxl hand vajer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Stranden720
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 apr 2020, 14:09

3vxl hand vajer

Inlägg av Stranden720 »

Hej. I veckan kommer motorn tillbaka från renovering så jag tänkte börja förbereda och inhandla vajrar m.m. blev dock fundersam om växelhandtaget, finns ju två utgångar för växelvajer. Vilken ska man använda?
Samt hur fixerar man handtaget så det sitter ihop? Möjligt att det saknas något så jag får köpa ett nytt.
Bilagor
20200413_150530.jpg
20200413_150518.jpg
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 3vxl hand vajer

Inlägg av HSE »

Två utgångar tyder på att växelhandtaget är till för en motor som har en växelmekanism där vajern drar växelarmen åt båda hållen, en del motorer har en fjäder som drar armen åt ena hållet så vajern där bara drar åt ett håll. Du skall alltså ha en vajer med handtags stoppet mitt på och ett vajer hölje på båda sidorna. Frågan är om ditt växel handtags båda delar hör i hop, jag har svårt att utläsa det från bilden :? Handtags delarna hålls i hop av en lås skruv mellan utgångarna men om båda delarna inte hör ihop så fungerar det kanske inte.
Stranden720
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 apr 2020, 14:09

Re: 3vxl hand vajer

Inlägg av Stranden720 »

Aha tack för svar. Då passar förmodligen inte denna vajer: http://www.mopedfantasterna.se/index.ph ... l-1-detail
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 3vxl hand vajer

Inlägg av HSE »

Det går ju att använda en enkel vajer om din motors växelförare är fjäderbelastad så kolla funktionen på den först. Går den av sig själv till treans växel så behövs ju bara en vajer som drar den till övriga lägen och då behöver du bara använda den vajern och ena utgången på handtaget, vilken ger sig själv i det läget...
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 3vxl hand vajer

Inlägg av HSE »

Annars är det något i denna stilen du behöver: http://www.mopedfantasterna.se/index.ph ... ire-detail
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 3vxl hand vajer

Inlägg av erlan »

den första viren är för sachsmotor, den andra är för puchmotor.
blecket och skruven som håller ihop handtaget har du vänt nedåt, sitter mellan vireutgångarna.
jag är osäker men jag tror att själva handtaget är till den äldre varianten men är långt ifrån säker. ska vara ett spår som blecket ska löpa i. vänt nedåt om det finns.

sneträff
Stranden720
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 apr 2020, 14:09

Re: 3vxl hand vajer

Inlägg av Stranden720 »

Det verkar stämma. Tack för all hjälp.
Skriv svar