Lamellkork till HMW 50 ZT

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Karla
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 maj 2018, 06:44

Lamellkork till HMW 50 ZT

Inlägg av Karla »

Hur tjocka ska de 18 korkbitarna vara? De som jag just skaffat är 9 mm medan de kasserade var helt nerslitna till 2,5-3 mm! Gissa om kopplingen slirade ...
Jag har monterat de nya utan att tillgripa för mycket våld,alltså har splinsen monterats rätt, men när jag drar i kopplingsarmen så hårt som jag vågar så frikopplar den inte! Ska man skära ner de nya korkbitarna några mm. ?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Lamellkork till HMW 50 ZT

Inlägg av HVA59 »

https://www.tradera.com/item/344400/398 ... ped-1-sats
Tror visserligen att de kan vara till HMW 50N, men kan ju va samma, jag vet faktiskt inte.
Jag har en ZT motor ståendes, men jag har aldrig öppnat den... Kan kanske göra det men inte idag för jag hinner inte med det.
Det går kanske att justera med vajern annars? Om du provat det så borde det väll alltid gå att slipa ner korkarna lite med ett sandpapper.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Karla
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 maj 2018, 06:44

Re: Lamellkork till HMW 50 ZT

Inlägg av Karla »

Det här blev bra. Jag började träna med med att byta lamellkorkarna på en reservmotor som jag råkade ha liggande på en hylla ...
Efter slipning av de monterade korkarna så blev tjockleken c:a 8 mm. Det jobbigaste var sedan att se till att splinesen kom rätt när jag med hjälp av skruvtvingar tryckte ihop paketet för att montera centrummuttern.
Enl. Jim Lundbergs instruktion ska man ta bort transmissionsdrevet också för att ta bort kedjan, men det behövs normalt inte. Jo det behövs av en anledning, för har man redan demonterat så mycket så är det ju klart att man passar på att samtidigt byta packboxen! Med de avdragare som jag tyckte var i passande storlek som jag hade i mitt förråd gick det inte, inte ens med värme. Men en kulbultsavdragare passade precis, så nu är reservmotorn som jag tränat på klar, återstår den HMW-motor som sitter i min Framoped, Fram1954.
mistick_yes.gif
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 955
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Lamellkork till HMW 50 ZT

Inlägg av SS440-80 »

Härligt thumb_up
Ta lite bilder och lägg in här i tråden, på hur du gör och hur det blir. Alltid extra kul med bilder :D
Karla
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 maj 2018, 06:44

Re: Lamellkork till HMW 50 ZT

Inlägg av Karla »

För sent ! ..... Jag brukar inte vara så snabb vanligtvis. Men i går efter att jag skrivit inlägget hittade jag ett litet paket i brevlådan med Rösäbäcken som avsändare. Och då monterade jag packboxen som jag just fått och slutade inte förrän allt var färdigt, så några kort från renoveringen kan jag inte ordna.
Det jag kan rekomendera till dig och till andra som ämnar byta lamellerna på en HMW-moppe är att ta del av Jim Lundbergs instruktion med text och bilder i boken "Stora tvåtaktsboken del 2". Den enda uppgift som jag saknade var hur hårt man ska dra centrummuttern till lamellpaketet. Alltså om man ska dra den i botten eller dra den "lagom" för rätt spel. Jag valde det senare med vetskap att om jag gjort fel så är det inte så mycket jobb att senare ta loss kåpan och göra rätt.
Skriv svar