Aspen 102

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Aspen 102

Inlägg av Lali »

Hejsan
Är det någon som har provat att köra sin lagom viktkompenserade moppe på Aspen 102 https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-r/
Med vänlig hälsning, Lasse slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Aspen 102

Inlägg av Micke S »

Jag har kört både det där Aspenbränslet och Aspen+. Med tanke på att de kostar ca 30 kr/l och vanlig 98a fungerar utmärkt till högnivåtrim så gick jag över till macksoppa igen. Jag kunde inte märka någon fördel med Aspenbränslet ur prestandasynpunkt. Med trimmade motorer ökar risken för spikning men det förebygger man genom att ha en tändning som retarderar förtändningen med stigande varvtal och inte ha för hög kompression som gör att motorn går tungt och blir för varm.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Aspen 102

Inlägg av Skåning »

Provat att köra på både den "vanliga" Aspen och några andra alkylat bränslen, men inte just den lite mera extrema modellen du frågat om.

Som jag ser det är fördelarna med alkylatbränslet (utöver den nog så viktiga miljöaspekten) att det har längre lagringsförmåga och lite mindre hygroskopisk och det är ju inte fel till säsongsfordon. Att slippa kletet och inte minst doften från spåren av gammal bensin är ju inte helt fel. Något lite ettrigare avgasljud och mindre avlagringar får väl även det vara saker som kan vara positiva.

Nackdelarna som jag märkt är att det kan vara lite mera aggressivt mot lack och inte minst gummi / plastdetaljer. All "kem" påverkar gummidetaljer olika, så det blir ännu större problem om de varit i kontakt med vanlig bensin tidigare. Yttre slangar etc, är ju lätt att bara byta, lite värre med p-boxarna nere vid veven. Just bränsleslangar har jag märkt att det är väldigt få som varaktigt tål alkylatbränslet, de lite mattare/halvgenomskinliga av silikonetyp är de som funkat bäst för mig.

Sen är det tydligen inte all typ av 2T-olja som är blandbar med alkylaten heller. Har själv bara provat med ett par olika syntetoljor och de har ivf sett ut till att blanda sig väl. Och av jag kunnat se "som prov" inte skickat sig även om bränsleblandningen fått stå orörd typ ett halvår i en genomskinlig flaska.

Skiljer även lite mellan de olika bränsletyperna hur de förbränns och därmed hur motorerna bör vara utformade / inställda, men till måttligt trimmade mopedmotorer kan det nog kvitta OM man inte redan ligger farligt nära gränsen med det mera förlåtande bränslet.

Priset är nog den minst avgörande faktorn ang vilket bränsle man vill/bör/ska välja. För nog är det väl som så (för de flesta av oss) att bränslekostnaden per år är väldigt försumbar mot vad vi totalt lägger på våra mopeder..? :D
Andreas.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Aspen 102

Inlägg av Micke S »

Ja bränslet är nog den lägsta kostaden efter insugsluften. :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Aspen 102

Inlägg av Lali »

Ok tack för svaren
Jag har provat med 98 mack bensin, och tycker att den går bättre en aspen.
Men i morse när jag provar att åka full fart i en lång uppförs backe så stanade den på krönet, stiftet var vit inte ljus brunt :oops: vad är fel ?
För när jag stoppar i ett nytt är det bara att köra :D

Motorn är 50/3 Sachs: 60cc, högkompstopp, 17 mm fugge, öppet avgassystem, kokusan med Retarderande krets

Mvh Lasse
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Aspen 102

Inlägg av SS440-80 »

För lite huvudmunstycke.
Gå upp några storlekar och testa igen. När du är på toppen av backen stänger du av och skruvar ur stiftet snabbt som tusan. När du har rätt storlek på munstycket, så är stiftet kanelbrunt.

Du verkar att ha en perfekt testbacke, men kör inte med för magert munstycke. Det kan sluta med skärning eller hål i kolven.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Aspen 102

Inlägg av erlan »

tillägas bör att aspenbränsle brinner så rent att det inte funkar att läsa på stiftet.
vanliga 95oktaniga aspen bör räcka åt den motorn.
men SS440-80 har rätt i att vitt stift betyder för lite bränsle.
det blev nog för varmt för ditt tändstift, då kan dom sluta fungera.

erlan
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Aspen 102

Inlägg av Lali »

Hallo
Men jag kör med ställbart munstycke, är det bara att skruva ut?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Aspen 102

Inlägg av SS440-80 »

Lali skrev: 11 jun 2020, 18:50 Hallo
Men jag kör med ställbart munstycke, är det bara att skruva ut?

Jaså, ja då är det enklare med bestyckningen.
Ja, du gör små små pyttesmå justeringar genom att vrida ut lite grann.
Lagom inställning är att när du åker i en lite längre utförsbacke (behöver inte vara jättebrant) så ska motorn gå över i fyrtaktning eller väldigt nära, då är du på den säkra sidan gällande kolvskärning.
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Aspen 102

Inlägg av Lali »

Kanon då får jag prova imorgon :D
Skriv svar