Tändning MVT Zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej. Har blivit rekommenderad att köpa MVT Premium till min Zündapp för att slipppa spikningar och annat trassel. Systemet är installera och klart, samt provstartat. Alla rekommendationer säger att systemet alstrar mycket värme och att svänghjulskåpan måste modifieras. Känns brutalt att borra många 8mm hål på ovansfdan och undersidan av kåpan.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur har ni andra(förmodar att jag inte är den förste som har MVT-tändning) gjort? Tacksam för tips och råd, och gärna med bilder.

/Lennart
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av Micke S »

Jag gjorde så här förr. Men struntar i det nu och går lika bra ändå på en vass KS 50.
Bilagor
20170921_151354.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej. Anade att just du hade idéer ang detta. Att det var din idé som visades på installationsanvisningen vara föga förvånande. RESPEKT! Du kör alltså helt standard kickkåpa utan några modifieringar och det funkar ändå!? Hoppas att det funkar även för mig. Med traditionell brytarlös tändning gick inte moppen alls med rekommenderad tändning (1,4-1,6 mm F.Ö.D) den baktände och levde rövare.

Har du haft några problem med rotorn? Är van vid krysskil, men förstår att det är omöjligt då MVT passar både med och moturs rotationer. Rotorn är ju lätt, och av lättmetall, så jag hoppas att den nyper på konan.

Tack Micke slider_thankyou.gif Återkommer om jag har fler undringar.

/ Lennart
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av Micke S »

Ja rotorn på MVT nyper fast bra. Men statorn är tung så det är viktigt att den och plattan är dragna ordentligt så de tål vibrationer. Jag brukar låsa dem med svag Loctite.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej igen. Har provkört, verkar gå precis som förväntat. Kicken kommer vid lite högre varv. MVT ska ju sköta hela tändkurvan själv genom att veta var Ö.D finns. Finns det något bra sätt att kolla så allt verkligen är rätt? Vill inte ha en sönderspikad kolv igen. Hur många mm F.Ö.D ska moppen tända på tomgång/ lågt varv, och när börjar systemet flytta tändningen närmare Ö.D. Tacksam för återkoppling.
/Lennart
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av HSE »

Tändningen kontrollerar man med lampa, ex. https://www.vidaxl.se/e/8718475832003/v ... gIQjvD_BwE

Enda pillet är när man skall göra märkningen på svänghjulet/statorn. Gäller att vara noggrann och mäta när man snurrar svänghjulet åt båda hållet så man kan räkna bort ev glapp. En tiondels mm blir mycket i svänghjulets ytter diameter...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av Micke S »

ljohnz skrev: 22 jun 2020, 07:25 Hej igen. Har provkört, verkar gå precis som förväntat. Kicken kommer vid lite högre varv. MVT ska ju sköta hela tändkurvan själv genom att veta var Ö.D finns. Finns det något bra sätt att kolla så allt verkligen är rätt? Vill inte ha en sönderspikad kolv igen. Hur många mm F.Ö.D ska moppen tända på tomgång/ lågt varv, och när börjar systemet flytta tändningen närmare Ö.D. Tacksam för återkoppling.
/Lennart
Hejsan, MVT Premium lämnar dubbla tändpulser. En där den ska komma och en till 180 grader senare. Jag har inte lyckats mäta upp dem ordentligt genom att mina lampor inte hänger med. Det man kan se är att med tändningen inställd enligt anvisningen, märke mot märke vid TDC, är att det hamnar på drygt två millimeter på tomgång. Man kan även se att den gör ett ryck en bit upp i varv och minskar förtändningen.

Men har du ställt enligt anvisningen är det bara att köra och gasa på. Det finns massor med användare som kör så utan problem och med bra prestanda och jag har gjort det på flera motorer och även nu på min KS 50 -68 som går mycket bra.

När det gäller spikningar gäller även att ha rimligt kompressionstryck och köra 98 oktan om det är högt. Men helst i intervallet 9-11 bar i kickkomp. Jag ligger hellre åt det lägre håller för att få ett lite större förbränningsrum. Det ger bra resultat i pipans aktiva område. Högre komp gynnar förstås dragkraften på lägre varvtal men gör att det går tyngre och blir varmt på högre varv.

När det gäller dina frågor om hur tändningen bör arbeta blir det ungefär så här. På tomgång kan den gärna ligga 20 grader förde TDC för att motorn ska gå lätt på låga varvtal. Sedan öka den med varv till ca ca 30 grader vid ca 6000 rpm där en aktiv pipa börjar arbeta. Därefter minska förtändningen successivt till 15 grader vid rpm för max moment. Sambandet beror på att tändningsbehovet är lika som för en 4T upp till att det blir en mer finfördelad bränsle/luft blandning då det brinner snabbare och snabbare så att tändningen behöver komma senare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej Micke.
Har koll på hu man ställer med stroboskoplampan. Tyckte vid provkörning att det fanns en tendens till spikning, detta obehagliga ljud. Är därför rädd att jag har för låg tändning. Får kolla igen med Ö.D. Ska även kolla med 2 mm förtändning på tomgång, är det tokigt redan där står förmodligen tändningen inte helt korrekt. Tyckte jag var extremt noggrann enl. föreskriften...

Jag har Agges S2v-topp med hemisfäriskt förbränningsrum, denna setup kanske kräver 98 oktan? Inte alldelses enkelt att få tag i 98 oktan på landet :D

Kollar vidare, tusen tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av Micke S »

Ok, mät gärna kompen med en kompmätare. Du bör även kolla så att inte kolven slår i någon del av toppen. Det kan du göra genom att föra ner en bit böjd 1 mm lödtenn genom tändstiftshålet mot cylinderväggen och kolla att den inte blir tunnare än 0.6 mm i någon riktning när du drar runt veven.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej. Har mätt kompressionen, kall motor, 7,5. Kanske skall mätas när motorn är varm...Kräver denna kompression 98 oktan? Igår kollade jag tändningen, var inte helt perfekt med Ö.D och stator/ rotor. Detta är åtgärdat och gasresponsen är betydligt bättre när man kör, hade för låg tändning innan. Ska försöka kolla att tändningen funkar som förväntat under dagens lopp. Inget regn idag, så nu går det att provköra utan grodmansdräkt :D . Tack för all hjälp!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av Micke S »

7,5 är mycket lågt så om du kan få upp kompen till mellan 9-10 så blir den mycket starkare på låg och mellan. Ingen fara att köra på 95 med kompen som du har nu eller så länge du håller dig under 10 bar och MVT-tändningen står märke-mot-märke i TDC.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Vad kan man förvänta sig för kompression då allt är nytt? Cylinder, kolv, topp är Agges, S1v cylinder och S2v topp. Känns märkligt om kompressionen är mycket låg när allt är nytt. Oavsett så går moppen som en skott, så om det är något stort fel (kompressionen?) är jag tacksam för tips. Vad är lämpligast att göra för att eventuellt höja kompressionen? Plana toppen? Den är ju trots allt en av Agges bättre toppar.

Skönt att veta (om jag inte gör något åt kompressionen) att jag kan åka på 95 oktan utan att något (p.g.a bensinen i alla fall) havererar.

Du besitter en enorm kunskap, har följt dina byggen, all respekt!
/Lennart
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej igen. Gjorde ett kompressionsprov på en av mina gamla raketer, där är kompressionen 9,5 så det kanske är något knas ändå. Det ska väl vara topplockspackning?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av erlan »

det du bör göra först, är att kolla klämspalten mellan topp, och kolv.
är den för stor så beror det på hur det ser ut vilken man planar på. men troligen ovansidan på cylindern.
om inte Micke har kännedom i detalj som säger annat?

optimalt bra trimmning beror ju på vad föraren och användningsområdet är.
en liten och lätt förare som bor i ett platt landskap kan trimma mer för hög toppfart än jag som bor i bergslagen,
och väger in i "heavy overweight". där vill man ha mera flack effektkurva.

erland
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av erlan »

förresten? är den inkörd än?
du kan förvänta högre komp när kolvringen blir insliten.

erlan
Skriv svar