Tändning MVT Zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej erlan.

Just klämspalten ska vara optimerad, allt enl. Agge. Se https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... plock.html

Och nej, den är inte inkörd ännu, har knappt kört 2 km ännu. Om det är som du säger, hoppas jag att det rättar till sig.

Och jag tillhör inte de fullvuxna, så jag behöver egentligen inte något bottendrag. Moppen väger mer än vad jag gör (KS 50 1969)
Jag blev ändå förvånad att det inte är bättre kompression med allt nytt.

Kollar vidare, tack för hjälpen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av erlan »

eeee..........-69? har du korta vevstaken kvar i den?
och korta? kolven för nya långa vevstaken?
i så fall har du bra komp.
har du kollat hur överkant på kolven vänder i förhållande till överkant på cylindern?

erlan
Användarens profilbild
ljohnz
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 mar 2015, 08:48

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av ljohnz »

Hej. Motorn är en 4-växlad 1970, så det är lång vevstake. Vevpartiet är nytt, precis som det mesta inne i motorn. Rimligtvis borde ny cylinder/kolv och topp innebära att allt ska passa. Man borde väl inte behöva söka fel på vare sig klämspalt eller hur högt kolven går. Är inget proffs men har skruvat en del, och i egenskap av amatör tycker jag det borde vara så. Saker kan naturligtvis vara av bristande kvalitet, men Agge på Tiveden levererar mig veterligen bara bra saker. Får hoppas att det är ett inkörningsproblem. Det borde väl gå att hälla lite olja genom tändstiftshålet för att se om kompressionen ökar? Så gjorde jag förr när jag skruvade med bilar. I så fall kanske jag har en dålig kolvring? Ytterst tacksam för alla tips, tack och bock!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av erlan »

olja i tändstiftshålet är ett test.
egentligen är det bara Agge som kan svara på vilket komptryck du kan förvänta dig.

och nej att grejorna är nya är ingen garanti för att det passar perfekt.
det är toleranser i produktion på cylinderns höjd, kolvens höjd, avståndet mellan lagerlägena i vevstaken, blocket och kanske fler ställen som jag inte tänkt på.
Så klämspalten bör man alltid kolla.
hur klämspalten funkar, och varför den är viktig har andra förklarat bättre här på forumet än jag kan sätta ord på.
rekomenderar sökfunktionen!
hur tight man vågar ha den är en annan fråga, men mindre än 1,0 mm är min åsikt.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändning MVT Zündapp

Inlägg av Micke S »

Ja man bör alltid kolla klämspalten. Det är så många saker som påverkar så det går inte att veta innan exakt vad det blir om man har en lös cylinder och topp. Det kan som Erland skriver skilja lite på motorer och sedan finns ju packningar uppe och nere som kan vara av olika tjocklek.

Syftet med klämspalten är att tvinga in färskgaser mot centrum och öka turbulensen för en mer effektiv förbränning. Klämspalten gör också att det inte sker okontrollerad förbränning utanför grytan i toppen som skulle leda till spikningar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar