Svänghjul MS51?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
torparnorpan
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jun 2017, 11:16

Svänghjul MS51?

Inlägg av torparnorpan »

Hello!
Påbörjat en patinarenovering av svärfars gamla King Luxus som har en ms51 motor. Nu undrar jag om någon kan säga vilket svänghjul detta är.... skall ta av dwt så jag kan se över brytare etc ich.bör ju veta vad som.sitter i. Har som fått för mig de kan ha olika tändsystem?
20200615_125022.jpg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Svänghjul MS51?

Inlägg av HVA59 »

MS 51 ska tydligen ha levererats med en rad olika tändsystem, vanligast verkar vara Bosch, men även Noris, Romag eller Siba fanns. Ditt svänghjul är inget Noris för de ser annorlunda ut, det är inget Bosch heller, men sen är jag lite osäker... Jag har för mig att jag sett ett Siba svänghul nån gång och att de har mindre "luckor" i svänghjulet, så det skulle kunna vara Romag på den du har, men jag är inte säker...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
torparnorpan
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jun 2017, 11:16

Re: Svänghjul MS51?

Inlägg av torparnorpan »

Jo jag vet att de kommit med lite olika och det är därför jag ska riva upp det så jag vet vad som sitter på den. Fick hem en avdragare som.skulle vara till ms51 men den var för liten (22mm ytterkant gänga).
Men vill öppna upp och.byta grejerna då den stått i 40 år i en lada 😁

Svänghjulet är märkt med "audilogga" med ett streck rakt igenom, syns om man förstorar bilden. Vet ej vad det ev hjälper .....
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 955
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Svänghjul MS51?

Inlägg av SS440-80 »

Sökte lite på Auto Union zundung och radpol, och det dök upp några liknande på tyska Ebay.
Så jag vet inte om Auto Union köpte tändsystem av någon minde leverantör, eller om de hade egen tillverkning en stund...

Om du får loss svänghjulet så mät på kondensatorn, är diametern 18mm så är det samma som Bosch använde.
Mär även C-C mellan fästskruvarna på tändspolen, sedan får du söka på t.ex mopedrenovering.se för att se vilken tändspole som har samma mått som din.


En sidonotering i ämnet är att Bosch köpte upp Noris någon gång under 1950-talet.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Svänghjul MS51?

Inlägg av HVA59 »

Hmm ja det kan ju vara så att Auto union hade något eget tändsystem någon kort tid när de gick ihop?
Jag visste faktiskt inte att Bosch köpte Noris, men det kan ju förklara att de helt plötsligt försvann på mopeder på 50 talet, jag menar, på tidiga mopeder är ju inte Noris helt ovanligt... Man jag har för mig att Noris ska ha funnits som "eget" märke till MS51, men det kan ju vara de första bara eller så...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
torparnorpan
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jun 2017, 11:16

Re: Svänghjul MS51?

Inlägg av torparnorpan »

Tack för tipsen, ska absolut kolla vad som sitter bara jag får bort svänghjulet👍
torparnorpan
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jun 2017, 11:16

Re: Svänghjul MS51?

Inlägg av torparnorpan »

Så här ser det ut...
20200627_162854.jpg
Skriv svar