Renovera tändplatta Puch maxi 89

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sveeri1
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 apr 2020, 15:43

Renovera tändplatta Puch maxi 89

Inlägg av sveeri1 »

Hej.
Jag har planer på att uppgradera tändplattan på min Puch maxi. Byta tändspole , kondensator samt brytarspetsar. Vad är lättast eller vad måste jag kanske göra?? Bör jag ta loss hela tändplattan eller går det att göra utan att ta loss den. Jag tror att det är minst chans att göra något galet att lossa hela tändplattan. Jag antar vidare att det är bra att märka upp hur den satt innan jag lossade den. Sedan att försöka få loss alla komponenter utan att skada kablar och andra delar på själva tändplattan. Säkert finns det mycket mer små tips och trix innan jag ger mig på att försöka ställa in själva tändningen. Hitta rätt brytaravstånd i rätt läge. Kontrollera förtändning osv i allt vad jag försökt att läsa mig till. Men som sagt teori och praktik är två olika saker. Det kanske inte är kondensatorn eller tändspole eller brytare som gjorde att mopeden blev svårstartad efter att jag varmkört den ett tag. Men nu är delarna inköpt och jag har lite lugn och ro för att dyka in i det praktiska. Så alla enkla metodiska förklaringar på hur jag ska fortsätta innan kanske märker att det inte var tändplattans delar som gjorde att även gnista försvann då jag skulle starta den efter ordentlig genomgång av förgasaren, byte av packningar, rengöring av filter , munstycken . Jag antar att jag märker upp exakt hur den gamla sitter och skruvar loss. Byter delarna. Sen kommer jag till själva tändinställningens alla delmoment där jag emottaget alla tips jag kan få. Jag antar att det blir lättare att gå vidare och felsöka om jag inte får till tändning med dessa åtgärder. Kanske tändstift, tändhatt, sotning av avgas o.s.v. Kompressionen är kollad och är ok. Tändhatt är en modell i metall. Tändstiftet är ett NGK B5HS.
Mvh Sven-Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovera tändplatta Puch maxi 89

Inlägg av erlan »

kolla brytaravståndet innan du demonterar.
har du rätt brytaravstånd före och efter, och du montera tändplattan på rätt ställe, så blir tändpunkten rätt.

erlan
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Renovera tändplatta Puch maxi 89

Inlägg av Lolalola »

Om du ändå skall byta alla grejor så varför inte köpa ett komplett brytarlöst? Finns för runt tusenlappen och fungerar jättebra. :thumb:
Skriv svar