Cylinder till F50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Cylinder till F50

Inlägg av erlan »

Cylinder till F50
17 bing 001.JPG
Dom här cylindrarna har ju skymtat förbi några gånger på forumet, men ingen har väl gett nåt omdöme om den.
Mitt exemplar är en s.k. 2,9 hästare från Holland. Där är dom ju strypta med 12mm förgasare och 28mm avgas.
Stefan på Falkman påstår att dom grekiska är vassare, jag har ingen aning.
min är i alla fall borrad till 41mm i loppet, och i den här cylindern passar PROX-kolvarna som fanns på jofrab en gång i tiden.
Om dom verkligen är bättre än nomame-kolvarna från asien vet jag inte, men vill tro det. (dom suzukikolvarna passar inte vanliga 4,3an) och den är putsad lite i insug och avgas. kommer tyvärr inte ihåg hur mycket. på avgassidan finns inte så mycket gods, så där är väl begränsningen. och om inte minnet sviker alt för mycket så försökte jag härma insuget på 4,3orna.
Resultat: ett jättehärligt bottendrag och med 12-42 i drevning så sade GPSen att jag toppat 48 km/h när jag körde en sväng idag. Det med grovnabbade däck på grusväg. den här moppen ska funka på skogsstigar och liknande, så därav drevningen.
med en mera gatmässig 14-34 eller nåt sånt så borde det väl bli drygt 70 km/h?
Förgasaren är en kinakopia som verkar fungera perfekt. har inte ens bytt ut fasta munstycket än.
Och den vanliga sachs-jamarcool dämparen.

Jag såg att Mopeddelar hade ett parti nya sådana cylindrar on någon får habegär.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Cylinder till F50

Inlägg av erlan »

Är det någon som har någon uppfattning om hurvida F50 toppen kyler märkbart bättre än
vanliga runda toppen?
får känslan av att den här setupen vill ha varmare/mjukare stift.
trots att jag misstänker att den kan gå aningen magert, men inte för magert, så blev stiftet väl mörkt. har nu bytt från NGK B6HS till B5HS.

erlan
Skriv svar