Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Sven-Johan »

Hej!

Jag är ny på detta forum och har äntligen (som 59-åring) återupptagit mitt jättestora mopedintresse sedan tonåren. Då hade jag många moppar och reparerade och servade åt ganska många andra mopedägare. På den tiden hade jag rätt bra kunskap, men inser nu att jag har glömt förvånansvärt mycket... Men, det är ju bara att återta kunskapen...

Nu till min fråga:

I förrgår köpte jag en Kreidler Florett RS från 1977. Det är något vajsing med förgasaren på den. Förra ägaren har haft en gammal original Bing U-båt 17 mm på den och då gick den jättebra med den cylindern m.m. När jag köpte mopeden hade den en dålig och dåligt monterad Bing 10 mm, som det verkar vara något vajsing med.

En ny förgasare är alltså på G och då undrar jag hur de nya Kinatillverkade Bingkopiorna är i kvalitet mot gamla original?

Jag har beställt en sådan här, men undrar om det kan vara kvalitet på en för 399:-...

Bild

Tacksam för svar, även om frågan kanske har varit uppe många gånger tidigare...

Allt gott!

Sven-Johan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av HSE »

Kvalitén är varierande på de billiga kopiorna, en del går fint, en del inte alls. Så det är lite som att köpa en lott. Jag har haft tur för min del men andra har haft otur.
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Sven-Johan »

Hmmm... Då får jag se hur den jag har beställt funkar...

Annars finns det ju NOS och begagnade Bing till hyfsade pengar. 14 - 16 mm lär också funka... En U-båt vore kul eftersom Zundapp KS50 var älsklingsmopparna när det begav sig...

Kreidler, som jag nu har köpt, var bara något vi drömskt pratade om som "ännu bättre än Zundapp". Men, vi hade egentligen ingen aning, för ingen hade råd att köpa en...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Lolalola »

Jag har köpt rätt många kinesiska ubåtar och de har fungerat jättebra, men jag är rätt hundra på att jag även haft en sån där som på bilden och den fick jag aldrig ordning på... och det slutade med en Kina-ubåt även där. :)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av SS440-80 »

Är det inte så att själva förgasarhuset är okej, men att munstycke, nålmunstycke och trottelnål kan ha tokiga toleranser.
Så om man köper en billig kinabing, så ska man samtidigt beställa original betyckning. Blir några extrakronor, men då funkar det.
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Sven-Johan »

SS440-80 skrev: 05 jul 2020, 09:44 Är det inte så att själva förgasarhuset är okej, men att munstycke, nålmunstycke och trottelnål kan ha tokiga toleranser.
Så om man köper en billig kinabing, så ska man samtidigt beställa original betyckning. Blir några extrakronor, men då funkar det.
Intressant! Vi får se när jag får förgasaren jag har beställt. Men, det låter rimligt att det kan vara så.

Allt gott!

Sven-Johan
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Sven-Johan »

Lolalola skrev: 04 jul 2020, 22:18 Jag har köpt rätt många kinesiska ubåtar och de har fungerat jättebra, men jag är rätt hundra på att jag även haft en sån där som på bilden och den fick jag aldrig ordning på... och det slutade med en Kina-ubåt även där. :)
Hahaha! :lol: :lol: Då får vi se om det blir likadant för mig...

Om det nu är en fördel med ställbart huvudmunstycke är det ju dessutom en fördel att det går att ha det på u-båtarna... :wink:

Allt gott!

Sven-Johan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av erlan »

det typiska fenomenet på ickefungerande kinakopior verkar vara att dom inte går över hela registret. antingen går dom fett och blöddrar på något varvtal, eller så går dom magert på ett annat.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Peter Holbrant »

Som många säkert har skrivit lite lotteri över det hela.. Har en 15mm på min kreidler och det krävdes två. Den första jag köpte fick jag aldrig att gå bra. Den flödade när den kände för det och gick allmänt illa. Köpte ytterligare en och den fungerar perfekt och har aldrig krånglat.. Samma sak gäller u-båtar men där bara råkat ut för en som krånglat av 6-7st eller kanske fler köpta...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av erlan »

Det viktigaste när man köper en kinaförgasare, är att köpa den av en firma som tar ansvar för sina produkter.
det finns en tråd här på forumet som handlar om mopedbutiker. läs den först är ett råd.
det finns vissa nätbutiker där det verkar vara i princip meningslöst att försöka reklamera!!

min kina ubåt är mäRkt KEN T TSE på flottörlocket. den funkar utmärkt direkt ur kartongen.

erlan
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Skåning »

Har provat några olika Bing-kopior till Sachsmotorer och min erfarenhet är att har man tur så kan de fungera, men det är (precis som Erland skrev också) svårt att hitta exemplar som verkligen funkar över alla varvtal och belastningar.
Så oftast har det slutat med en dyr org. 12mm eller uppborrad std, när man tröttnat på skiten och gett upp, trots den enkla konstruktionen.

Gäller det en lite mera avancerad förgasare med lite fler inställningsfunktioner tex Mikuni till Suzuki K50 eller Yamaha FS1, så tycks det vara helt omöjligt att få till en acceptabel gång. Provat ett antal olika och bytt munstycke och justerat till förbannelse, men ändå aldrig fått till det med en kina-kopia där. hate-wall.gif

Köp en riktig förgasare direkt i stället, då grämer du dig bara en gång och så fort det höga inköpspriset är bortglömt så är det enbart glädje att gasa runt igen utan en massa strul!
Andreas.
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: Nya Kina-replica-förgasare vs original Bing?

Inlägg av Sven-Johan »

Tack för era svar! :D

Har inte provat den nya Kinaförgasaren ännu, så vi får se... Har faktiskt även en original Bing på gång...

Återigen tack för svaren! thumb_up

Allt gott!

Sven-Johan
Skriv svar