Frågor angående Zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Biffen
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 jul 2020, 21:05

Frågor angående Zündapp

Inlägg av Biffen »

Hallå!

Grejat många år med AM6 motorer samt lite Sachs.
Nu har jag insett att Zündapp är det som gäller, har därför en hel del snabba frågor.
Har en Mamba som ska trimmas och vill ha så bra kräm som möjligt i den, eller så mycket jag klarar av med min begränsade kunskap inom just Zündapp.
Motorn är 3-växlad ”svartmotor”?

Ser lite olika cylindrar och topplock, Agges, Polini 80cc, vanlig Athena 70cc och någon variant med membran insug.
Vilken skulle ni satsa på? Denna moped ska inte användas till att åka på till glasskiosken så komfort är inte det viktigaste.
Bra pipa till det?

3 växlad, är det värt att lägga pengar på eller bör man utgå från en 4 eller 5-växlad?

Vilket vevparti är att föredra?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Frågor angående Zündapp

Inlägg av Lolalola »

Biffen skrev: 04 jul 2020, 21:19 Hallå!

Grejat många år med AM6 motorer samt lite Sachs.
Nu har jag insett att Zündapp är det som gäller, har därför en hel del snabba frågor.
Har en Mamba som ska trimmas och vill ha så bra kräm som möjligt i den, eller så mycket jag klarar av med min begränsade kunskap inom just Zündapp.
Motorn är 3-växlad ”svartmotor”?

Ser lite olika cylindrar och topplock, Agges, Polini 80cc, vanlig Athena 70cc och någon variant med membran insug.
Vilken skulle ni satsa på? Denna moped ska inte användas till att åka på till glasskiosken så komfort är inte det viktigaste.
Bra pipa till det?

3 växlad, är det värt att lägga pengar på eller bör man utgå från en 4 eller 5-växlad?

Vilket vevparti är att föredra?
Det finns folk här som är betydligt bättre än jag på det här, men med Polinin måste du ta upp i blockhalvorna och membrancylindern kan det nog bli väldigt trångt för på en Mamba, men Athena 70cc är ju alltid ett säkert kort och lätt att bygga ett svängt insug till. Köp en sån och skaffa en lagom förgasare. Själv kör jag med en orörd Mikuni från en tvåcylindrig japansk 125:a på min ena och en vanlig 19-Bing på den andra. Går bra båda två och inga märkvärdigheter. Sen kan man ju laborera i oändlighet och plocka ur betydligt mer om man går in för det, men om 100+ räcker så funkar det där rätt bra. Men man får inte heller glömma de i sammanhanget väldigt prisvärda original 6,25:orna. Som avgassystem brukar en vanlig vrålapa från nån av nätbutikerna blir hur bra som helst.

Om du har en bra fungerande 3-växlad så använd den. Ju fler växlar desto roligare och bättre förstås, men med den lätta ramen så lär det fungera bra med bara tre växlar även om hoppet mellan bara ettan och trean kanske egentligen blir lite stort. De fyra och femväxlade motorerna är ju lite "grövre" och mera motorcykliga (läs; som högerdrevad Sachs) och säkert bättre rent allmänt, men sen är det ju frågan hur mycket man känner för att plöja ner i sin moppe. Samma med cylindrarna och avgassystemen. Det kan bli dyrt, jättedyrt eller astronomiskt vansinnigt dyrt.

Så därför skulle jag själv föredra originalvevpartiet. Jag ha aldrig lyckats köra ras på något ännu. Men har du tänkt gasa jättemycket, hårt och länge så kanske ett från Rito eller VRM är bättre. Eller någon av de andra renommerade tillverkarna.
Skriv svar