Suzuki k50 går bara på choke

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Leka1001
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jul 2020, 09:44

Suzuki k50 går bara på choke

Inlägg av Leka1001 »

Hej jag har en suzuki k50 från 1976 och vi försöker få han å gå bra man mhan vill inte åka utan choken har man i choken så går han o köra med han dör inte med direkt fullgas och inte på tomgång heller men tar jag bort choken så blir det så att han dör om man ger han nån sorts av gas på alla jack trotteln har men han e borrad där förgasern ska sitta så hålet e större en orginal men vi har fått höra att det inte ska göra något vi tänker på att skappa en större nålventil men vad kan man annars göra för att få han å gå bra?
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Suzuki k50 går bara på choke

Inlägg av Skåning »

Hej!

Att insugsdiametern är ökad (antar att det är så du menar) kan absolut påverka köregenskaperna. Det då motorn i så fall kan suga i sig mera luft och följs det inte upp med större munstycke så kan luftblandningen bli för mager på vissa varvtal. Men det borde inte påverka något nämnvärt redan vid tomgångsvarvtal.

Gick motorn bra innan ni ändrade insugsdiametern eller har den alltid gått så dåligt?

Jag hade börjat med att kolla så att förgasaren verkligen får bränsle som den ska. Har själv råkat ut för två K50 tankar som det varit rostflagor i och som i vissa lägen lagt sig för och strypt/blockerat utloppet efter man kört ett tag.

Nästa steg är att kolla så att det inte "tjuvluftar" mellan förgasare och anslutningen på motorkåpan. Är skruven/klämman åtdragen och förgasaren ev ändå skulle sitta lite löst så dra INTE åt skruven hårdare, byt isf bussningen där istället!

När du säkerställt bränsletillförseln och att det inte finns några luftläckage och motorn fortfarande ändå inte skulle gå bra så kan vara läge för att demontera förgasaren och (varsamt) göra rent alla munstycken och kanaler i den.

Skulle inte något av detta hjälpa så kan det börja bli läge för att testa med nya komponenter, men innan dess är det föga till hjälp om inte det mest elementära och grundläggande är kollat och i ok skick.
Andreas.
Skriv svar