båtproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

båtproblem

Inlägg av Peter Holbrant »

Hade lite problem med en flödande förgasare en vanlig ubåt 17mm. Lustigt nog hittade jag inga större fel på lock flottör flottörnål.. Men då jag plockat ihop förgasaren från lite lösa delar så beställde ny flottör och lock packning.. Förgasaren verkar slutat flöda nu men fick ett nytt. Ja eller möjligen ett problem jag inte uppmärksammat innan.. Den går bra på låga och höga varv. Men den tvekar på mellan varv.. Provade naturligtvis samtliga lägen på nålen gick dock bäst på högsta läget men fortfarande med ett tråkigt tvekande innan den kommer. Har nu inte riktigt bestämt vad jag ska gå vidare med har en tanke beställa ny trottelnål för kan ju monterat fel sort. Vad tusan kan lika gärna beställa nytt bottenmunstycke också men tror det sitter ett 2.20 i (har faktiskt inte kollat).Sen tycker jag det är lite lustigt hur okänsligt det ställbara munstycket är kan vrida över ett halvt varv med mycket liten påverkan på gången. Men fick en ide funderar på att slipa nålen med ett fint våtslippapper i det läget där den tvekar om den fortfarande gör det när jag är hundra säker på att det verkligen är rätt nål som sitter där i (får väl köpa ett par om jag dabbar mig med slipningen). Oavsett blir inte riktigt klok på förgasaren så ska först säkerställa att jag har monterat ihop den med rätt delar. Men vad tror ni borde ju kunna lösa en tvekan genom att slipa nålen lite eller är jag helt ute och cyklar..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: båtproblem

Inlägg av SS440-80 »

Har du kollat så att ”chokespjället” lyfts hela vägen när du vridit handtaget till fullgas?

Har på flera av mina Bing sett att spjällplattan hänger ned och täcker en del av luftinsuget.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: båtproblem

Inlägg av Peter Holbrant »

Nä inte något chokespjäll som ligger och spökar... Men det fungerade att slipa nålen vart av med dödläget.. Markerade på nålen med en tuchpenna vart dödläget infann sig satte nålen i borrmaskinen och lite våtslippapper... Men fortfarande bekymmer att förgasaren vill flöda.. Fick en annan ide jag ska testa helt enkelt skita i ubåten och "trimma" ner till 15mm vilket ska räcka gott till min måttligt trimmade Romet..

Kom nämligen på att Rometcylindern har 38cc på förgasaren och en rak anslutning.. så tar jag ett sånt här insug 38cc till 32cc med liten vinkel. Filar upp till 15mm och monterar med uppåtvinkel..
p2.jpg
p2.jpg (22.12 KiB) Visad 651 gånger
Å sen monterar en sån här 32cc monterad förgasare som jag har liggande och vet att den fungerar bra..
p1.jpg
p1.jpg (23.79 KiB) Visad 651 gånger
Så bör det lösa problemet för upp + ner blir rakt fram. Skulle vinkeln inte bli bra kan jag alltid fräsa fram skillnaden i en sådan här adapterplatta eller ev direkt i adaptern..
p3.jpg
Vet inte om det är genialt eller galet men problem är till för att lösas. Sen är jag övertygad om denna lösningen kommer fungera bra antingen och förhoppningsvis direkt annars med lite pyssel. Ändå en rätt snygg lösning. En sån där lösning ingen kommer tänka på för nuvarande 17mm med slanginsug är inte den snyggaste lösningen även om det är en enkel sådan. Så när den nu ändå krånglar med att flöda över kan jag lika gärna satsa på en snyggare variant av montering..
Skriv svar