Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Stummis 01
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28

Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Stummis 01 »

Jag har en Sachs otrimmad mitt probem är att med det ställbara munstycket så går det inte att justera så dem inte fyrtaktar. Vrider jag in så den slutar fyrtakta så orkar den inte upp för backarna, och det rör sig om bara några mm justering. Munstycket är ett nytt o ny trottelnål jag har försökt få tag på ett NOS munstycke men det är slutsålt dom ska visst vara bättre. Finns det någon lösning kanske slipa om nålen i munstycket?
Senast redigerad av Stummis 01 den 30 jul 2020, 17:05, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Fyrtackar trots ställbart munstycke

Inlägg av Knezzen »

Hade samma problem med min Zündappmotor och då fick jag gå ner i storlek på munstycket som nålen löper genom.
Vet inte vad det kallas exakt dock.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Stummis 01
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Stummis 01 »

Tack det verkar vara rätt,kollat det kallas nålmunstycke o det ska vara 2,15 mm hål. Kollar med mopedrenovering.
Senast redigerad av Stummis 01 den 30 jul 2020, 17:04, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Fyrtackar trots ställbart munstycke

Inlägg av erlan »

jo det var väl så vi använde ställbara munstyckena på den gamla smidiga tiden.
ströp bränslet lite när det gick lätt, och sen öppnade när det började luta uppför.
rätt inställt så ska den ju fyrtakta när det börjar luta lite utför. men inte när det är exakt plant.
Nos ställbara munstycken är ju rätt sällsynta nu för tiden, men gamla beg dyker upp då och då.
Annars var ett fast 53 ett alternativ. det funkade ofta bra på otrimmade motorer. men bensinen är ju annorlunda idag, så hur det stämmer vet jag inte.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fyrtakar trots ställbart munstycke

Inlägg av Micke S »

Är inte nålen ställbar så att den kan sänkas ett steg?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Stummis 01
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Stummis 01 »

Jag har provat med alla lägen på nålen ingen skillnad. Ska beställa några olika nålmunstycken att prova med.
Stummis 01
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Stummis 01 »

Nej det fungerade inte att köpa nytt nålmunstycke det minsta som jag hittade var ett 1517 ingen skillnad. Det satt redan ett 1517 i förgasaren tänkte om det var slitet. Har provat med 2st andra förgasare utan att det blir bättre,har provat med o utan både luftfilter o ljuddämpar insats. Nu har jag slut på idéer.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av SS440-80 »

Nålen är ju inte med och jobbar på fullgas, så det är huvudmunstycket (ställbara) som bestämmer bränslemängden.

Det låter som ett andningsproblem.
Mest troligt utandningen, trots att du testat utan insats i ljuddämparen. Har du sotat ur utblåskanalen/avgasstosen på cylindern? Den ska helst vara helt sotfri och blank ända från kolven och ut till anslutningen för kröken.
Om det är sotfritt där, så är frågan hur tjock sotbeläggning har det byggts upp sig i kröken under alla år? 1 mm sot på väggarna är en väldig strypning, och ibland på gamla mopeder så kan det vara ännu tjockare beläggning. Du kan testa att köra mopeden utan avgassystem för att se om den varvar ut bättre då. Men använd hörselskydd och be grannarna om ursäkt efteråt :D
Stummis 01
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Stummis 01 »

Jag har nu på förmiddagen kollat avgassystemet o utblås såg bra ut, men det går ej att lossa kröken från ljuddämparen man ser att föregående ägare har brukat våld där. Ska kolla utblåset igen,och sota ur avgassystemet med kaustiksoda hur stark blandning ska man ha 1/5 1/10 ? Det går åt ganska mycket om man ska fylla upp hela systemet.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av SS440-80 »

Testkör utan krök.
Den kommer inte att gå jättebra för tvåtaktare vill ha mottryck (lagom stort) för att gå bra.
Men om ditt avgassystem har en "propp" som gör att den går i fyrtakt och är långsam, så kommer den troligtvis att gå bättre vid testrunda utan kröken på.
Stummis 01
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Stummis 01 »

Provat utan krök förutom ett jäkla oljud så märktes ingen skillnad, gränsen mellan fyrtakt och att den vill dö finns finns knappt. Har bara ägt mopeden några veckor så vet ej vad förra ägaren har hittat på med den ser ej sönderskruvad ut.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Micke S »

Hur är kompen?
Har du haft loss och kollat skicket på kolv och cylinder?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av HSE »

Kan ju vara dåliga tätningar till vevaxeln, då är det hopplöst att ställa in förgasaren då det läcker både in och ut när kolven går upp och ned.
Stummis 01
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2020, 22:28

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av Stummis 01 »

Kompet tycker jag är ok rejält motstånd när jag kickar ska ta ett kompprov. Dåliga vevaxeltätmingar kan också stämma,går dom att byta utan att dela motorn det är en Sachs 50/2. Tänkte renovera motorn i vinter nu vill jag bara åka när det är sommar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Fyrtaktar trots ställbart munstycke

Inlägg av erlan »

Stummis 01 skrev: 29 jul 2020, 18:36 Jag har en Sachs otrimmad mitt probem är att med det ställbara munstycket så går det inte att justera så dem inte fyrtaktar. Vrider jag in så den slutar fyrtakta så orkar den inte upp för backarna, och det rör sig om bara några mm justering. Munstycket är ett nytt o ny trottelnål jag har försökt få tag på ett NOS munstycke men det är slutsålt dom ska visst vara bättre. Finns det någon lösning kanske slipa om nålen i munstycket?
Några mm vridning på ställbara munstycket är mycket, speciellt på en otrimmad motor.
det brukat vara ytterst lite mellan för magert och för fett.
men det kanske är skillnad på dom nytillverkade och dom gamla ställbara munstyckena.

första tecknet på dåliga packboxar brukar vara svårt att få den att gå på tomgång.

justera så den går bra i uppförsbackarna, och åk i sommar.
obdusera motorn och renovera i vinter.
testa med 53, ev 52 fast munstycke.

erlan
Skriv svar