Vad har jag för motor egentligen?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av hobbe »

Köpte för ett tag sedan en Mustang (monarscoot) med treväxlad hand. Det är en zundapp motor 267-100 på men ni får gärna ge mig lite mera information om ni kan. Och vad är det för cylinder egentligen och ja, det är min första zundapp.

Bifogar några bilder.
Bilagor
1EB76976-13AF-4709-B75A-6D00111DEC55.jpeg
1D46AB8A-E3A5-4F9E-9D61-D40C517FF771.jpeg
32E4FBF3-7A83-4D2D-841A-CD54814977C9.jpeg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av Lolalola »

Det är en cylinder från en fläktkyld motor och jag har från säkra källor hört att det är en 2,9-hästars.
Min kristallkula förtäljer vidare att du även har ett framhjul från Puch Racing och färgmatchande sadel. :)
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av hobbe »

Haha, det var bland det roligaste jag har läst. Var rädd om kristallkulan, jag rekommenderar dig starkt att titta till på aktiemarknaden framöver.

Är det du som har byggt den kanhända? Eller var det av dig jag köpte den? Eller var ni samma person kanske......?

2.9? Det står 2.6 på plåten. Är det typ en standard otrimmad tyskspec. med svenskt avgasrör eller?

Tack för informationen, fläktkyld cylinder alltså, det är därför jag har svårt att hitta information om den.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av Lolalola »

Haha, nä det är inte jag men jag känner förra ägaren. Eller kanske ägaren innan. Det beror ju på hur många led det har gått sen sist.

Men det är nån ostrypt tysk ja. Han hade den på på den tvåväxlade motorn som satt där innan och cylindern flyttades över. Avgasröret är ett vanligt Jamarcol som fått en liten knäck för att passa, plus att jag vill minnas att det väl sitter ett pära pånästat baktill. :)
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av hobbe »

Ah, men vad är ett pära som sitter påklistrat bak?

Som jag har förstått det så finns det olika slag på dessa motorer som ung. faller samman med när motorn blev kantig. Då min är rund i formen så bör jag ha kortslagig spis. Som jag förstår det så bör denna cylinder som jag har vara till de långslagiga kantiga motorerna. Dvs om veven inte är utbytt såklart. Vet du (eller för all del någon annan) något om detta? Tänker att spolkanalerna borde komma fel annars eller finns det t.ex olika kolvar som löser detta. Kort/lång tänker jag.

Det ser ut som förgasaren är ca 12mm. Borde man ha en något större?

Mopeden går superfint men jag skulle vilja ha lite mera effekt då den är lite i klenaste laget när det går uppför. Någon som sitter på en snällt och trevligt recept som knatar iväg mot 65-70 ung? Tänk även på att motorn sitter i en monarscoot så gott om plats är det inte alls.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av Lolalola »

hobbe skrev: 06 aug 2020, 15:22 Ah, men vad är ett pära som sitter påklistrat bak?

Som jag har förstått det så finns det olika slag på dessa motorer som ung. faller samman med när motorn blev kantig. Då min är rund i formen så bör jag ha kortslagig spis. Som jag förstår det så bör denna cylinder som jag har vara till de långslagiga kantiga motorerna. Dvs om veven inte är utbytt såklart. Vet du (eller för all del någon annan) något om detta? Tänker att spolkanalerna borde komma fel annars eller finns det t.ex olika kolvar som löser detta. Kort/lång tänker jag.

Det ser ut som förgasaren är ca 12mm. Borde man ha en något större?

Mopeden går superfint men jag skulle vilja ha lite mera effekt då den är lite i klenaste laget när det går uppför. Någon som sitter på en snällt och trevligt recept som knatar iväg mot 65-70 ung? Tänk även på att motorn sitter i en monarscoot så gott om plats är det inte alls.
Nja, kort och lång vevstake kom lite tidigare, -69 eller nåt, och din motor har säkerligen fortfarande kort stake. Fast du har förstås en matchande kolv, annars skulle det inte gå att köra. Men annars är cylindrarna samma på de fläktkylda. Svarta fläktkylda är iofs väldigt ovanligt, men när det dyker upp är det samma lilla cylinder som på de tidiga. De finns i en väldig massa olika effekt däremot. Allt från nån blygsam 2-hästars (gissar jag) till 70cc som väl borde ge en del pulver. Fast frågan är om det går att få fram en 70cc-kolv till kort stake... Själv är jag svar för 4,8.

Vad vidare trim beträffar är det nog egentligen bara utrymme/utseende som sätter stopp. Försök få tag på en sån där 4,8 och så en 17-ubåt till det. :thumb:

Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av SS440-80 »

Din motor har (hade) kort vevstake original.
För att veta om din cylinder är för kort eller lång vev, så är enklaste sättet att skruva av topplocket och titta hur högt kolven står i ÖDP.
När du ändå har toppen av, så kan du läsa vad cylindern heter. T.ex 265-02.707.
Sedan kollar du i listan här så ser du vart den hör hemma och hur stor effekt den har.

https://www.zuendapp.se/Information/141 ... nummer.pdf
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av hobbe »

Aha, som i päron.... vi här hemma (Mellansverige med omnejd) brukar nöja oss med cigarr. 4.8 med 17 u-bt är alltså receptet. Ska kika runt om jag hittar något. Tack för hjälpen, har du flera bilder så mottages dessa med tacksamhet! Köpte mopeden av en Saab tokig Göteborgare vilket i sig är en motsättning. Tydligen så finns det ett alldeles ”eget” bilmärke i dessa delar av vårt avlånga land.

Tack Även skotermannen för för fina tips och för listan. Ska lyfta på toppen (någon vacker dag) och kika.
Bilagor
63E07A69-288D-439C-925B-6F7DC56D073B.jpeg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av Lolalola »

Här är min 61:a med en likadan cylinder, men med fläkten kvar. Då sitter toppen på tvären.

Bild
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av hobbe »

Jaså, ska toppen egentligen sitta så. Fläktkyld alltså. Jo det är ju den cylindern som jag har. 2.6 kusar i maskin då. Verkar funka finfint felvänd oxså. Fin moped oxså (det jag ser i varje fall).
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad har jag för motor egentligen?

Inlägg av Lolalola »

Jajamensan, den skall sitta på tvären om det är fläkt på. Det är därför som det inte stämmer riktigt hundra mot cylindern om du kollar formen.

Här är en byggbild på min när jag stoppade i en Zündappmotor. Den sitter lite annorlunda och det blev någon centimeter mera plats för förgasaren. :)

Bild
Skriv svar