Förgasare alternativ till kyrkport

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Förgasare alternativ till kyrkport

Inlägg av Håkan j »

Hej! Ny på forumet. Jag undrar om någon provat att montera en större förgasare än 17mm kyrkport. Jag kör en Crescent 1218 50S med 50/3 fläktkyld. Bytte lager och packboxar och monterade NTS 60cc som jag portat utblåset på (breddat 1,5mm åt var sida och höjt med 2mm). 32mm krök och jamarcol fuego ljuddämpare, och kokusan brytarlös tändning. Till det har jag en Kina 17mm kyrkport med justerbart munstycke. 13-28 drev. På plan mark med mig framåtlutad gör den 88kmh på gps vid 9500varv.
Skulle vilja se 10000rpm på planmark.
Tror Jag behöver större förgasare för att nå det målet.
Är sugen på att bränna ihop ett insugningsrör och montera en 21mm dellorto men det blir ju lite längre insug för att få plats. Någon som provat med lyckat resultat? Kanske något tips på hur ni gjort insuget, vinklat åt sidan? Lutning på förgasare? Osv
/Håkan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Förgasare alternativ till kyrkport

Inlägg av erlan »

Det som är enklast att få plats med, och lätt att få att funka( bortsett från att montera luftfilter)
är en Dellorto UA 19.
för att öka hastigheten 5% så räknar man generellt med att man behöver öka effekten 20%.
så om du når dit med en bättre förgasare visar sig väl, men en bättre förgasare är väl nästa steg, i alla fall.
Det finns några som fått goda resultat med membranförgasare typ tillotson eller warlbro.
men dom är ju inte helt enkla att få till det bra med.
det är ju inte så jättemycket plats på en 50s heller.
88 ärliga, visar i alla fall att du vet vad du sysslar med.

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Förgasare alternativ till kyrkport

Inlägg av Coolvette »

Jag hade en Crescent 1209 för många år sedan, den fick en fyrväxlad motor och en Dellorto UA19 med liggande trottelhus, bara för att jag ville testa...

Tillverkade en platta som monterades på insuget och en motsvarande platta för ett insugsrör.
Med en sådan adapterplatta kan man porta insuget rejält, jag gjorde inget alls åt det så där finns en del att ta av.
Som synes började jag med pinnbultar (-skruvar?) i adapterplattan men jag ändrade det till försänkta skruvar i insugets platta.

Röret jag använde var en del av ett cykelstyre som råkade ha lämplig böjning och storlek.
Om du kan montera den utan böj så kan du nog på plats med en ganska stor förgasare.

88 km/h är inte dåligt alls, jag nådde 77 vill jag minnas, dock helt orörda grejor bortsett från tändningen.
Moppen körklar.
Moppen körklar.
Hel-1_zpsc0paq7rv.jpg (42.75 KiB) Visad 1180 gånger
Adapterplatta på insuget.
Adapterplatta på insuget.
Insug8_zps75da88ad.jpg (29.36 KiB) Visad 1180 gånger
En bit cykelstyre med rätt storlek och böjning.
En bit cykelstyre med rätt storlek och böjning.
Insug11_zpscac163e0.jpg (38.94 KiB) Visad 1180 gånger
Insuget monterat på cylindern.
Insuget monterat på cylindern.
Insug16_zpsb4291805.jpg (29.05 KiB) Visad 1180 gånger
Monterat och klart.
Monterat och klart.
Detalj-1_zpsuxid1arw.jpg (40.66 KiB) Visad 1180 gånger
Från tändningssidan.
Från tändningssidan.
Detalj-3_zpso738iaah.jpg (35.04 KiB) Visad 1180 gånger
En adapterring för filtermpntering tillverkades.
En adapterring för filtermpntering tillverkades.
Detalj-16_zps5mhuvjw7.jpg (36.2 KiB) Visad 1180 gånger
Håkan j
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 aug 2020, 13:18

Re: Förgasare alternativ till kyrkport

Inlägg av Håkan j »

Tack för input och bilder. Det blir att göra någon lösning för montage av större förgasare, Inbillar mig att den skulle varva lite mera då. Hittade även en gianelli pipa i gömmorna som jag ska anpassa mot 32mm krök för att experimentera oxå, se om jag närmar mig 10000rpm med den. Det blir veckans projekt. Tycker den är trevlig i gången, Inga problem att glida runt i 40kmh men spinner på bra när man vill sträcka ut den.
Skriv svar