Moped svår när den är varm?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Ahtiainen
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 aug 2020, 23:45

Moped svår när den är varm?

Inlägg av Ahtiainen »

Tycker detta känns jätte märkligt,
När moped stått över natten/en längre stund så startar den och går bra.
men när man kört en stund ca 15-20 minuter och stannar, när man då startar den igen så startar den.
Men den dör så fort man gasar, man får typ leka med gasen lite grann för att den inte ska dö.
tar typ 10-15 minuter innan man kan åka vidare.

så när den är varm vill den inte riktigt åka iväg, men den startar och funkar på tomgång.
vad kan vara fel då?
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Moped svår när den är varm?

Inlägg av HSE »

Brukar vara dålig tändspole, när den värms upp så blir det överslag i den, kan också vara kondensatorn som drabbas av samma fel så byt ut båda. Men för att testa om det är det felet så nyp av sidoelektroden på ett gammalt stift, kolla att det slår över in gnista på det stiftet när motorn är kall och prova igen när motorn är varm och stoppar så så får du bevis.
Ahtiainen
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 aug 2020, 23:45

Re: Moped svår när den är varm?

Inlägg av Ahtiainen »

HSE skrev: 28 aug 2020, 07:59 Brukar vara dålig tändspole, när den värms upp så blir det överslag i den, kan också vara kondensatorn som drabbas av samma fel så byt ut båda. Men för att testa om det är det felet så nyp av sidoelektroden på ett gammalt stift, kolla att det slår över in gnista på det stiftet när motorn är kall och prova igen när motorn är varm och stoppar så så får du bevis.
SKa åka och köpa ny tändspole idag, men är jag dum i huvudet? Hittar ingenting om kondensator till Baotian bt50qt-9h.
Kanske inte ens finns?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Moped svår när den är varm?

Inlägg av SS440-80 »

Är det utanpåliggande tändspole, så är det nog inte den som är problemet. De brukar vara säkra.
Och kondensator har du ingen, för det är CDI-tändning (brytarlöst)

Jag kan otroligt lite om plastraketer, men jag tror att du har bränsleproblem.
Kan det vara den vakumstyrda bensinkranen som krånglar? Kanske slangen från vevhuset dit är så gammal att när den blir varm från motorn så sugs den ihop eller viks någonstans?
Eller är det automatchoke på mopeden? I så fall kan det vara den som spökar, den kanske ligger med och chokar lite jämt, men vid kallstart så spelar det ingen roll för då vill den ha mera soppa. Sedan vid varm motor så får den för mycket bränsle vid start??

Kan det vara dåliga reedventiler som spökar?
Insugsgummi som har sprickor som vidgar sig vid värme?

Har du förresten gjort rent förgasaren? Kanske bara är det som behövs... Eller nytt luftfilter, har för mig att filtren till de där är som skumgummit på en IKEA-madrass, så då behövs det nog inte så mycket skit i porerna förrän filtret är tätt och motorn drabbas av syrebrist (som att choka)

Bara gissningar alltihopa från min sida. Lycka till.
sveno
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jun 2020, 08:41
Ort: Bollnäs, Hälsingland

Re: Moped svår när den är varm?

Inlägg av sveno »

Ytterligare spekulationer och gissningar följer.

Är inte det där en fyrtaktare? I så fall skulle det kanske kunna vara att ventilspelet behöver justeras.

Jag hade en Baotian Sport för massor av år sen och jag vill minnas att membranet i förgasaren var en slitdel som fick bytas orimligt ofta. Fast just det felet gav nog problem med både varm och kall motor.
Husqvarna Roulette Lyx 3772 1958
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Moped svår när den är varm?

Inlägg av SS440-80 »

sveno skrev: 28 aug 2020, 10:27 Ytterligare spekulationer och gissningar följer.

Är inte det där en fyrtaktare? I så fall skulle det kanske kunna vara att ventilspelet behöver justeras.
OJDÅ! :oops: Tänkte inte ens på att det kunde vara en 4-takt...

Då kan Ahtiainen glömma delen om reedventiler.
Ahtiainen
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 aug 2020, 23:45

Re: Moped svår när den är varm?

Inlägg av Ahtiainen »

Skruvade precis ut huvudmunsttcket. Vardör fonns den långa halsen? När man söker på huvudmunstycken så finns inte den där halsen med? 🤔
Bilagor
IMG_20200828_132303.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Moped svår när den är varm?

Inlägg av erlan »

Du har fått med dig emulsionsröret ut.
där blandas bensinen med lite luft. skarven mellan munstycke och emulsionsrör är mellan sexkanten och mejselspåret någonstans.

gissar att du får s.k. ånglås. bensinen blir så varm att en ångbubbla bildas i någon kanal i förgasaren. ett stort problem på förgasarmotorer nu för tiden. märks inte på moderna bilmotorer där bränslet hålle flera kg tryck.
testa med alkylatbensin typ aspen. det har högre kokpunkt.

erlan
Skriv svar