Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av August1149 »

Hej! Jag har en Crescent 1149 (1962) med sachs 50/2 som inte vill starta efter att jag har bytt svänghjul, tändstift, topplock & sen så prövade jag att köpa med topplockspackning för att få riktigt hög kompression. Notera att innan så var den svår startad men när jag väl fick den att gå så gick den 35km/h utan några alls problem. Men nu efter att jag bytt lite delar så vill den inte starta. Jag har kollat att gnistan och bränsletillföringen fungerar och det gör de.

Vet någon vad som kan vara felet?
//August
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av HSE »

Hur kollade du gnistan, tändstift utan sidoelektrod? Tänd inställnings lampa? Ju högre komp, ju ju högre spänning krävs för att gnistan skall orka slå över eftersom luft isolerar så isolerings graden blir högre ju mer luften pressas samman.et I det fria skall gnistan klara att så över 10mm om tändsystemet är i bra skick.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av August1149 »

Tack för ditt svar! Jag kollad gnistan genom att hålla tändstiftet mot ramen och kicka och då kom det en ganska stark gnista! Jag prövade också alldelles nyss att använda startgas och efter ca 10 kickningar så tände den till en halv sekund innan den dog igen. Jag kollade också trycket och den visade 5 bar =500 kPa.
Tändsystemet borde vara okej, jag har bytt svänghjul, tändstift & tändspole.
Jag börjar undra om det är något med förgasrn? Men den är ny och också rengjord för inte allt så länge sedan så det vore märkligt!?
//August
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av HVA59 »

Är det rätt sorts svänghjul? Brorsan bytte svänghjul på sin 3 växlade Sachs då det gamla var skadat i konan, men det nya hade fel rotationsriktning så den gick inte...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av August1149 »

Tack för ditt svar Erik! Jag köpte ett moturs svänghjul till sachs. Jag kollade också innnan att hjulet snurrade moturs. Jag tänkte pröva imorgon sätta dit det gamla svänghjulet så jag kan se om det är svänghjulet eller något annat som det är fel på.
//August
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av HSE »

Tänder den på startgas så borde felet ligga på förgasarsidan eller så tar den tjuvluft någonstans. Det inkluderar vevaxeltätningarna, kolla den innanför tändplattan om du tar av svänghjulet.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av August1149 »

Jag kollar upp det imorgon & tack för svaret!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av erlan »

Svänghjul till sachs 505 roterar moturs och passar, men har nocken på fel ställe.

erlan
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av August1149 »

Tack för ditt svar erlan. Jag börjar tro att det är något med att trycket är svagt/starkt inne i cylinderna efter att jag satte på topplockspackning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av erlan »

Topplockspackningen ger lägre kompresion, vilket gör den mer lättstartad. sachs ska inte ha topplockspackning. den tunna tätningsytan tätat tillräckligt bra, om den är i bra skick.
enda anledningen att ha packning är om man planar toppen på 15-årsvis mot betonggolvet eller märgelduk på planskiva. rätt sätt att plana sachstopp är att sätta upp den i en svarv.
det är inte där felet är. sachs ska tända även med högt komp. så du har något annan fel än högt komp.
har du justerat brytaravstånd och tändläge efter att du bytte svänghjul?

erlan
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Sachs 50/2 som inte vill starta?!

Inlägg av August1149 »

Jag har inte justerat något med tändningen efter att jag satte på svänghjulet. Jag ska nog pröva att ge den en riktigt fin tändinställning så för hoppningsvis startar den och går att köra!
Tack för hjälpen!
//August
Skriv svar