Acceptabelt kolvglapp?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av HVA59 »

Hej, på sistone har min Yamaha DT50MX blivit riktigt slö, kan nog bero på mer än en sak, men hade nere cylinder och kolv mm för att undersöka lite, och kunde mäta en skillnad på ca 3 tiondels mm på kolvens och cylinderloppets diameter, 42.8 resp 43.1. Dock bara mätt med vanligt skjutmått. När jag skulle sätta ihop det igen så förberedde jag mig på att kruxa runder med ringarna för att få i kolven, men den praktiskt taget bara ramlade i cylindern. Så ringarna är nog rätt slitna med... Undrar lite hur mycket slitage som är acceptabelt så att säga. Kanske dax för nytt cylinderkit?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av Skåning »

Som motortekniker kan jag inte låta bli att fråga HUR har du mätat? :D

Om vi bortser (ivf tillfälligt) från att ett skjutmått inte på långa vägar har rätt upplösning, noggrannhet och repeterbarhet för uppgiften utan mera att det inte är utformat så att det går att mäta cylinderdiametern där slitaget är som störst, dvs en bit ner i loppet uppifrån sett.

Och var på kolven mätte du dess diameter?
En kolv är som störst längst nere på kolvsidorna i 90* förhållande till kolvbulten.

För att på ett vettigt sätt kunna mäta kolv & cylinderdiameter (först då får man fram kolvspel och ev slitage) behövs mätverktyg som tex mikrometer och hålindikator. Samt kanske lite vana för att få till det.

OM nu din org.cylinder skulle vara sliten så hade jag hellre valt att försöka få fram en överdimensions kolv av bra fabrikat till den (i diameter efter hur stor den minst behöver vara) och låtit en välrenommerad motorslip borra och hena upp den till aktuell kolv.
För en gammal org.cylinder är bland det bästa man kan ha, gjord i bra mtrl och alla spänningar är borta efter års åldrande och användning och går inte på långa vägar att jämföra med nyproducerat (mer eller mindre..) skit! Tyvärr kostar ofta bearbetningen typ som en ny piratcylinder och en bra kolv är inte billig den heller.

Så att verkligen mäta upp vad du har kan verkligen vara värt några kronor, för det är kanske bara nya kolvringar du behöver för att det ska bli som nytt, eller ivf i för dig godtagbar status igen!
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av HVA59 »

Jo, jag är fullt medveten om att det krävs lite riktigare mätinstrument för att kunna mäta ett pålitligt glapp :) Men några sånna verktyg har ju inte vi alla i garaget :lol:
Kolven mätte jag precis där du säger att den är som störst, har hört det förr nämligen... Cylindern är ju svår att mäta mitt i med skjutmått, så jag mätte på samma led som på kolven både uppe och nere i cylindern.

Och jo, hade jag nu haft en original Yamaha 40mm cylinder i den hade jag nog övervägt att hona den och skaffa en annan kolv kanske, men cylindern på denna är nån gammal halvdålig 60cc cylinder, egentligen ganska ok i loppet, men med en rejäl "repa" eller snarare ett hack, som går runt loppet, ca 1/3 varv, vet inte hur den har kommit till, men lär nog slita en del extra på ringar och så... Tycker därför det nog knappt är värt att borra om och grejja med denna, men vad vet jag :roll: Behöver ändå en annan förgasare på den då flottören är kass på den jag har och de inte finns att köpa separat, har haft 20mm kina kopia som funkat lite sådär... Så funderar på att köpa både förgasare och cylinderkit samtidigt i så fall...
Mopeden är ju bara för transport och att vara ut och köra med kompisarna, så kravet är ju bara att det funkar, men tycker den har varit överdrivet slö nu på sistonne... En 60cc ska klara över 45 och klara mer än 2:an u uppförsbacke tycker jag :roll:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av Skåning »

Så dumt av mig att automatiskt bara tro och anta att det skulle gälla en org.cylinder, kunde ju tex googlat på cylinderdiametern du uppgav... :roll:

Då har du säkert fått till en så bra måttuppgift du kunnat med skjutmåttet på kolven, men värre är det med cylindermätningen. För längst ner är de oftast i nymått då inga kolvringar har passerat där (på en oskadad cyl brukar man kunna ha det lite enkelt som referens storlek för att avgöra hur sliten den är längre upp) men i ovankant så säger en skjutmåttsmätning egentligen ingenting. Då antingen mätverktygets käftar bär på den översta (även den) oslitna ytan och/eller är för breda för "komma in" där loppet är som mest slitet.

Men då du nu skrev att det även var viss skada / märke i den, så har du ju betydligt mera bekymmer än ett ev slitage. Och en okänd trimcylinder hade jag inte bemödat mig att lägga ner varken någon tid eller pengar i, speciellt inte om man inte kan göra det själv.

Oavs hur du väljer att gå vidare med cyl så lär du ändå få börja med att få till en fungerande förgasare, för annars riskerar du snart att stå där med ännu ett skadat cylinderlopp. :cry:

Sen bara för att en moped är trimmad så behöver det då inte betyda att den skulle gå direkt bättre än en i org.utförande. :wink:
Tex när jag var 120 mil upp i landet och provkörde min sen ett halvår tillbaka auktionsinköpta Yankee (en bekant till mig som bodde i närheten av säljaren och snällt hämtade / förvarade den åt mig tills lämplig transport söderut kunde ske) så gick den som en sliten "urpluggad" moped brukar göra. Men då jag väl fick hem den och påbörjade demonteringen av den klart tattarmek hopsatta motorn så upptäckte jag att där var storförgasare, 60cc (eller om det möjligtvis var 65) cylinder, högkomp topp och hela köret med trimdelar och drevning, men inte f#n märktes det förutom på ljudet.
I efterhand kan jag bara inte fatta att en sådan sliten, misshandlad och horribelt hopsatt motor ens kunde starta, då antalet komponenter som gick att återanvända verkligen var få... :?
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av HVA59 »

Äh, jag kunde ju skrivit 60cc med ju :) Sånt händer! Det var ju helt rätt annars att det hade varit värt att rädda den gamla cylindern om den varit original!

Jo tyvärr går väl inte cylindern att mäta mycket bättre med de grejjerna jag har, men som sagt, den är nog rätt sliten så en ny hade nog varit optimalt... Funderar lite på nått vassare, men vet inte riktigt än... Har hört att Arisal alu-cylindrar ska funka rätt bra bara man inte spänner avgasmuttern för hårt?
Jo som sagt, måste skaffa en riktig förgasare till den... Efter att 20mm gick sönder så tog jag och satte dit en 16mm som jag hade liggandes, men den funkar inget vidare tycker jag, fick aldrig mopeden att gå bra igen :( Men funderar på Mikuni 20mm, hade kanske varit värt det.

Sen har du helt rätt, bara för att den är trimmad behöver den inte gå bra... När jag köpte denna för nåt år sen så gick den riktigt bra, gjorde ca 65 och gick upp för var enda backe i full fart, men den har nog inte varit väl behandlad innan... Elsystemet var hel felkopplat och bränt, fjädringen kollapsad, inget luftfilter, svetsad oljeplugg i motorn, dåliga bromsar, mm. Men jag har försökt fixa till den och hålla igång den så gott jag kunnat, har kört den till skolan i ur och skur i över 2 år och har aldrig haft några problem med motorn i alla fall... Däcken har gett upp, lika så var enda vajjer, kedjor och drev, delar har lossnat och ramlat av, ramen har knäckts två gånger under tiden jag har haft den, men motorn har alltid gått att lita på! Fram tills nu... Och även om bilkörkortet är nära nu så tycker jag för mycket om mopeden för att bara låta den stå och bli skrot...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av TolvNollNio »

Med tanke på att du precis klarat teoriprovet ska du kanske inte köra trimmat alls?

Körde själv rejält trimmad Mustang Mamba till och från körskolan, dumt gjort!
Blev tagen av polisen vid macken som ville se om baklyset fungerade, vilket det inte gjorde, men på något märkligt sätt råkade moppen bli sur och vägrade starta...😉 då skulle tvunget ena polisen prova om den inte gick att få igång ändå..
Lagom till den knattrade igång lämnade jag platsen i all hast, man kan säga äganderätten till den mopeden överläts åt polisen..

Önskar bara att min gamla gymnastiklärare sett mig då, han hade garanterat höjt mitt betyg retroaktivt när han sett mig springa med en fart som aldrig förr presterats!

Nåväl, klarade teori och uppkörning, allt på en och samma dag på den tiden.
Haft körkortet mer än 35 år nu, fått fortkörningsbot en gång samt en bot för att ha kört obesiktigat.

Ligger dock risigt till om dom skulle ta mig på trimmad moped då detta är en oregistrerad motorcykel.
Faktiskt så att det är mer lagligt för mig köra en inreggad mc!
Köra trimmad moped när man har mc-kort lär kosta 1200:- i ordningsbot, utan mc-kort blir det dagsböter..

Kör jag ändå trimmad moped?
Hrm, jo..😇😳
Men själva tjusningen för mig med moped är att njuta av turen, hade gärna haft en som toppade max 42km/tim som bäst men som var stark!

Så byt kolvringar, eller köp tamaste trimcylindern och var rädd om ditt blivande körkort.

Så vad blir då sensmoralen ur denna moralpredikan?

Jo med rätt motivaton kan man få upp farten, om det sen krävs att en björn jagar en..

Samt att när du kör bil med tak över huvudet den kalla delen av året så längtar du inte efter att frysa på moppen.
Men till våren!
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av HVA59 »

Jo du har självklart helt rätt, och helt ärligt så har jag själv alltid föredragit otrimmade mopeder faktiskt, alla jag har förutom denna är originalare!
Det tråkiga är att när alla ens kompisar har eu mopeder som går i 80-90 eller lätta motorcyklar... Det blir inte så roligt då att puttra runder i 30-40... Har alltid haft långsammast moped i kompisgänget ändå, men alltid kul när det inte skiljer så mycket :(
Iden med DTn kom egentligen när jag skulle fylla 16, hade vid det laget kommit på att en 60 år gammal moped inte riktigt var den optimala skolmopeden och ville ha nåt lite mer "året runt" vänligt, och jag har alltid gillat Yamaha DT, med sin stora runda framlampa, smäckra ram, och allmänt relativt moderna finesser så var det ett bra alternativ tyckte jag. Sen var det så att jag planerat att ta körkort för lätt MC istället, men fick inte för mamma, så då blev det en småtrimmad DT istället...

Vi får väll se hur jag gör, kanske skiter jag i det helt och hållet, inte vet jag... Har haft lite funderingar på att ta kort för mellantung mc istället... Men hade samtidigt som sagt varit kul om DTn inte bara blev ståendes i det dåliga skicket den är i nu.

Kul historia om mamban annars, eller ja, inte för dig kanske :lol: Vet att pappa brukade berätta om när hans kusin blev stannad med sin trimmade Zundapp, de började plocka isär motorn på plats för att hitta var trimmet satt, men det var mitt i vintern och 15 grader kallt så de stackars poliserna frös så mycket om händerna att de lät han köra vidare :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av erlan »

Jag är på inget sätt expert på yamaha DT, men läste på lite om cylindrarna. dom är nämligen populära att trolla dit på sachsmotorer.
frågan är om det finns någon märkning på din cylinder. står gjutet på utsidan av överströmmarna, strxa ovanför cylinderfoten. 2WI och 4AD är 2 ostrypta varianter på originalcylindrar.
2WI är den vassare av dom 2. ev kan 4AD suttit originalmonterad i Sverige något år. lyckades aldrig reda ut det.
Båda fanns med 40 och 43 mm borr. Vissa 2WI går att borra upp till 45mm. troligen även 4AD.
du kan i nödfall mäta slitaget med bladmått. får du emellan 0,10 mm bladmått har du stort slitage.
troligen så är största felet på din motor att kolvringarna är totalt slut, och då har dom förstört kolvringsspåren i kolven.
En ny kolv och kolvringar så blir den nog körbar igen, även om det fattas lite effekt.
i brist på rätt grejer så var vi många som putsade cylindern med fin smärgelduk på fingret när vi bytte kolvringar. på den gamla goda? tiden alltså.

Erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av HVA59 »

Jo jag har helt klart för mig att det står 2WI på min cylinder, 43mm borrning... Då är det kanske inte en helt värdelös cylinder i alla fall? Den gick ju som sagt som f*n i början i alla fall.
Kanske värt med en ny kolv då i alla fall... Riktigt synd för vi hade ett jätte bra gammalt honingsverktyg som jag fick av morfar en gång, men körde sönder stenarna på det i just en Yamaha DT cylinder till min andra DT, spolportarna var för stora i den så stenarna fastnade :( Nån som vet om det finns bra honingsverktyg till mindre cylindrar som moped mm? Hade kanske räckt att hona cylindern och i med en ny kolv samt slängt på en ny förgasare i så fall?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av Skåning »

Inte så att det egentligen var ett bromscylinderhoningsverktyg du använde dig av?
Blir tyvärr lätt så när man försöker hona en 2T-cylinder med de. När stenarna som du märkte är på tok för korta för att nå över portarna, ivf på cylindrar som andas lite bättre än 0.8 hästars...

Och de vanlig honingsverktygen som tex Biltema säljer är på tok för stora även för en mopedcylinder även om de råkar vara på många cc över de 50.

Finns dock de som säljer passande:
https://www.ettansmopeder.se/product/ho ... -universal
eller om man hellre vill handla här
https://www.mopedrenovering.se/unversal ... ndrar.html

För att bara "bryta ytan" i loppet på en annars ok cylinder i samband med kolvringsbyte så brukar jag köra med en Flex-hone.

Glöm inte att du ska "hona vått", dvs regelbundet tillsätta någon vätska för att smörja, kyla och inte minst transportera bort avverkat och bortslitet mtrl. T-röd funkar utmärkt till det, men vet att en del föredrar diesel.
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av HVA59 »

Nej jag tror det var en riktig cylinderhonare... En gammal sak, kanske från 70 talet eller så, synd att den blev skrot. Hade bara använt det till äldre 0.8 hästars innan, och som du säger, inga problem där, men DT cylindern gick inte...
Har också kollat på biltemas, men de är väll för bil eller mc cylindrar antar jag... Men tack för länken! Köper kanske ett sånt från mopedrenovering, kan ju vara bra att ha!
Har aldrig använt "flexhone" men efter som denna cylindern har en repa i sig är det kanske bra att hona den riktigt...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av erlan »

Högst upp i cylindern kan du förmodligen känna en liten kant, ca 3mm ner i cylindern.
den vändkanten måste du få bort. eftersom den gamla kolven varit sliten, så kommer kanten på kolvringen att ligga aningen högre med ny kolv och ring. Ett knep är att linda smärgelduk runt honingsapparaten och gnugga på samma ställe tills kanten är borta. sen hona på vanligt sätt.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Acceptabelt kolvglapp?

Inlägg av HVA59 »

Tack för tipset! :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar