Har alltid tyckt att min Sachs är så väldigt slö.
Till slut fick jag låna en originalcylinder och tog av min egen och jämförde.
Det visade sig att någon har filat I OVANKANT på insuget, ca 2 mm.
Inte filat någon annanstans.
Går det att rädda cylindern, till exempel svarva av cyllen nertill så ovankant på insuget kommer till den ursprungliga höjden.
Göra en 2 mm tjock topplockspackning för att återställa kompressionen?
Fila av 2 mm i ovankant på spolportar och avgas?
Undrar en som är totalt okunnig om tvåtaktare.
Felfilad Sachs
Re: Felfilad Sachs
Köp en annan Sachscylinder. Eller om du har tur så kanske någon här på forumet kan donera en till dig...
Re: Felfilad Sachs
Om någon filat i ovankant på insuget borde inte göra varken till eller ifrån. för kolvtoppen borde vända ovanför insuget i nedre vändläge i alla fall.
så om moppen är slöare än den borde vara, så får du nog leta felet någon annanstans.
sneträff
så om moppen är slöare än den borde vara, så får du nog leta felet någon annanstans.
sneträff
Re: Felfilad Sachs
Som sagt, det borde inte betyda så mycket med 2mm. Så sätt på cylindern och vrid runt motorn och kolla hur kolven vänder. Andra jackar ju kolven för att förlänga insugs tiden...
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 23 sep 2020, 09:38
Re: Felfilad Sachs
Okej. Det framgick inte vid frågeställningen.
Fördelen med en 150cc mot en 50cc är att 2mm är mycket mindre vevaxelgrader, men nu är det redan konstaterat av kunnigt folk att 2mm uppåt inte gör något på en Sachs oavsett kubik.
Hoppas att du hittar anledningen till att den inte orkar så mycket som den borde. Berätta gärna hur det går.
Jag gissar på trångt avgassystem eller nedslitna brytarspetsar så att abrissavståndet inte är tillräckligt, och därmed dåligt gnista och förbränning. Men det är bara min vilda okunniga gissning.
Fördelen med en 150cc mot en 50cc är att 2mm är mycket mindre vevaxelgrader, men nu är det redan konstaterat av kunnigt folk att 2mm uppåt inte gör något på en Sachs oavsett kubik.
Hoppas att du hittar anledningen till att den inte orkar så mycket som den borde. Berätta gärna hur det går.
Jag gissar på trångt avgassystem eller nedslitna brytarspetsar så att abrissavståndet inte är tillräckligt, och därmed dåligt gnista och förbränning. Men det är bara min vilda okunniga gissning.