Material i cylinderpinnbultar?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av lasslo »

Jag tänkte tillverka pinnbultar till mitt sachsaha projekt av M6 gängstång.
Vad för material är att föredra? Vanlig gängstång i 8.8? rostfri? Starkare/segare, om det finns? Typ 9.10?

Eller ska jag köpa fyra pinnbultar till en Yamaha DT på en moppefirma?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av erlan »

Beror lite på hur du tacklat problemet med olika bultmönster på cylindrarna.
gör du som många andra, kröker bultarna och rymmer upp hålen på cylindern,
så vill du kanske inte ha för hårda pinnskruvar.
annars skulle jag rekomendera köpa tillräckligt långs 12.9 skruvar, kapa skallen, och skära nya gängor i svarven.

erlan
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av Skåning »

Sällan jag läst något på Raketsport som erlan skrivit och som jag inte instämt i, men nu vart fallet nog tyvärr så... :wink:

För jag rekommenderar INTE dig till att välja skruvar av 12.9 kvaliteten till den applikationen, oavs om du ska böja de eller inte!

För det första så krävs det att en skruv dras till rek. moment för att den ska sitta som den ska och fungera som tänkt och då kommer mest troligt gängorna nere i blocket att ge sig långt innan. Ev kommer även det som skruvförbandet ska hålla i hopa att ta skada pga för högt hoppressningstryck.

För det andra så är det elastiska området på 12.9 skruv väldigt litet (= fjädrar ytterst lite i längsled) vilket gör att de är sämre än "blötare" mtrl på att ta upp värmeutvidningar.

Jag rekommenderar dig istället till att använda dig av max 8.8 (den högsta kvaliteten man brukar lagerföra gängad stång i). Men är personligen inte mycket för att göra pinnbultar av sådan, köper hellre något som passar / anpassar något befintligt så jag slipper ifrån att ha gängor längs hela vägen.

Rostfritt (som iofs bara är ett samlingsnamn för en mängd olika mtrl typer) är absolut det sämsta alternativet, då det om något både är stumt och vibrationskänsligt.


Jo, jag är fullt medveten om att det inom race och trimvärlden används massor med hårda topplocksbultar och ju hårdare, extremare och dyrare de är ju mera av en våt dröm för trimnissarna är det. Ibland kan det var rätt väg att gå (krävs massor med erfarenhet och anpassningar först), men oftast är det mest för att det SKA VARA SÅ i vissa kretsar.
Andreas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av erlan »

Jag menade att lasslo skulle göra pinnbultar av tillräckligt långa pinnskruvar i 12.9.
skruva i dom som skruvar så pajar snart gängen i blocket.
Gängstång finns att beställa (dyrt) i både 10.9 och 12.9.
orsaken till att man byter ut topplocksbultar och ramlagerbultar mm. på trimmade motorer är just för att spara gängorna i blocket. hur starka bultar som behövs tvista de lärde om.
Men med en pinnskruv drar man inte ur gängorna i blocket, om dom är friska i från början.
dock anser jag 8.8 för klent i sammanhanget. bygger man en saschaha antar jag att man siktar på 10hk/tresiffrigt på GPSen? och då vill nog gärna grejorna dansa runt.

erlan
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av lasslo »

Tack för intressanta svar, det mynnade nog ut i ungefär samma som jag trodde från början :)

Men om jag vänder på frågan, är det någon som vet vad det är för hållfasthet, sträck/bryt på en standard pinnbult till en Yamaha DT?
Om det duger på en DT så lär det duga på min sachs :)
Jag har för mig att DT har 120mm längd, finns det nån moped som har lite längre pinnskruvar, typ 10mm längre?

På frågan om jag ska böja dom vid montering så är det ja.
Har köpt ett halvfärdigt kitt, cylindern har omborrat mönster i botten och lite större hål mot toppen. Även toppen har lite större hål. Så det lär nog bli lite böj på pinnskruvarna.

Siktar inte direkt på 10hk eller 100km :)
Ska bygga så det håller när jag och dottern åker och handlar frukostbullar.
Är såklart kul när det går fort, och det lär det ju göra. Bygger mest för att det är kul och nått jag inte testat förut... :)

Vetefan ens om det går att komma upp i 100? Det varvar redan rejält i 60 med sachs trim & 14 derv fram, och ganska litet bakdrev.
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av Skåning »

Det är 116mm långa M6x1 pinnbultar till cyl/topp på Yamaha FS1 och det borde vara det samma till de luftkylda DT50 också. Om du vill ha "äkta pinnbultar" (med midja / ogängad del) och inte hittar några färdiga så kan säkert SIMTUS gör sådana till dig.

I VHB:n till FS1 är åtdragningsmomentet angivet till 10Nm på topplocksmuttrarna och det stämmer bra med det generellt rek för 8.8 skruv, så mest troligt är de i någon kvalitet i det häradet. För M6 i 10.9 är det 14 Nm och 12.9 är 17 Nm.

Brukar vara rek att "sätta" en pinnbult med ca halva dess rekommenderade åtdragningsmoment ner i blocket. Gärna med en droppe svag (då går den att demontera om man skulle behöva det utan några problem) gänglåsning också, så riskerar man inte att de skruvas ur när man någon gång behöver släppa på muttrarna.

Tänk på att om du behöver böja på pinnbultarna för att cyl/topp ska passa så koncentreras dragkraften ner i blocket mera i en riktning = försvagar gängorna i blockets hållfastighet. Att montera lösa insatsgängor (redan i förebyggande syfte) kan vara en väg att gå för att få upp hållfastigheten där.
Andreas.
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av Skåning »

erlan skrev: 30 sep 2020, 22:14 Jag menade att lasslo skulle göra pinnbultar av tillräckligt långa pinnskruvar i 12.9.
skruva i dom som skruvar så pajar snart gängen i blocket.
Jo, det var jag helt med på att du menade. :wink:
Gängstång finns att beställa (dyrt) i både 10.9 och 12.9.
Därför jag skrev "brukar lagerföras", för 10.9 och ännu mindre 12.9 är ivf inget vanligt att järnaffärerna har på hyllan, mjukare/klenare än 8.8 vill de alla däremot gärna prångla ut.
Andreas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av erlan »

Ja det magiska 100 strecket är inte helt enkelt att nå. men några har gjort det med dom bättre DTcylindrarna.

erlan
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av lasslo »

Skåning skrev: 01 okt 2020, 17:43 Det är 116mm långa M6x1 pinnbultar till cyl/topp på Yamaha FS1 och det borde vara det samma till de luftkylda DT50 också. Om du vill ha "äkta pinnbultar" (med midja / ogängad del) och inte hittar några färdiga så kan säkert SIMTUS gör sådana till dig.
Jag fattade inte vem ”SIMTUS” är, men nu hittade jag en säljare av tex pinnskruvar på tradera med det namnet :lol:

MEN, alla cylinderpinnskruvar han säljer, iaf på tradera är tillverkade i rostfritt? Och det rekommenderas väl inte?
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av Petrolhead »

Hej,

jag har byggt några Sachsaha och har då använt M6 gängad stång i 8.8, funkar fint!
En del tror att det blir svagare av att det är gängat hela vägen men så är inte fallet utan det man kan märka är att det fjädrar mer med en lång gänga än med en pinnbult med kort gänga men drar man den till samma moment så får du samma klämkraft.
Jag har även provat färdiga pinnbultar av rätt längs men minns inte var/vad jag använde.
dambrux.jpg
dambrux.jpg (66.87 KiB) Visad 2747 gånger
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av Skåning »

lasslo skrev: 05 okt 2020, 04:53 Jag fattade inte vem ”SIMTUS” är, men nu hittade jag en säljare av tex pinnskruvar på tradera med det namnet :lol:

MEN, alla cylinderpinnskruvar han säljer, iaf på tradera är tillverkade i rostfritt? Och det rekommenderas väl inte?
Det lär säkert vara precis den SIMTUS jag tänkte på (och kanske lite felaktigt också tog för givet att "alla" mopedrenoverare kände till..), men vill dock minnas att jag beställt saker av honom direkt också. Dock några år sen jag fick saker från honom sist, så några kontaktuppgifter har jag tyvärr inte kvar.

Mycket möjligt att han idag mest/kanske enbart gör detaljer i RF, då många föredrar "bling-bling mtrl" framför funktion även då det gäller lite känsligare motordetaljer. :?


Om en skruv/pinnbult är av typ 8.8 kvalitet så är den det i hela sin längd, så av just den anledningen spelar det inte så stor roll om den är helgängad eller inte. Utan mera att den kanske inte har rätt/önskvärda egenskaper sett till applikationen, lite svårare att trä komponenter över (om inte allt linjerar och det är frigång) och ser fult ut.
Men framförallt är sämre på att fördela kraften där den är i gängad. Då en "äkta pinnbult" dras ner tills att dess midja läggs an mot blockplanet och därigenom spänner upp gängförbandet, med en helgängad (eller på en för långt gängad del i förhållande till skruvhålet) så får man välja mellan att antingen ha skruven lös eller att felaktigt låta den bottna i skruvhålet för att på så sätt låsa och sitta fast.

Nu brukar det mesta fungera hyffsat på en mopedmotor ändå, så länge det inte rör sig om allt för stora effektuttag och någorlunda vettiga förutsättningar i övrigt.
-Visst sysslar du en del med lite lätt stressade luftkylda VW-motorer också och då känner du såklart redan till allt detta med "rätt skruv" för att det ska funka, hålla ihopa och inte minst förbli tätt..? :D

Tror att jag har en (kanske en hel uppsättning) av begagnade pinnbultar till FS1:or i någon av lådorna på jobb. Kan kolla om du vill, för isf kan du låna / få de och prova med. Lödde är typ på mopedavstånd härifrån och jag lär ivf inte bygga ihopa någon sådan motor på ett bra tag.
Andreas.
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av lasslo »

Tack för alla svar och bra information :D

Jag börjar med gängstång, skulle det sträckas och topp packningen blåsa så får jag tänka om och testa nått annat :idea:

Var håller du till skåning?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av erlan »

Rostfritt är en ofta använd nödlösning när man behöver tillverka specialbultar och behöver dom NU, och inte om nån vecka eller så, när man hunnit beställa rätt material, härda o.s.v.

erlan
Skåning
Inlägg: 257
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av Skåning »

lasslo skrev: 06 okt 2020, 16:19 Var håller du till skåning?
Angivet LUND som ort i avataren och det stämmer bra i verkligheten också. :wink:
Andreas.
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Re: Material i cylinderpinnbultar?

Inlägg av lasslo »

Skåning skrev: 07 okt 2020, 16:23
lasslo skrev: 06 okt 2020, 16:19 Var håller du till skåning?
Angivet LUND som ort i avataren och det stämmer bra i verkligheten också. :wink:
Det syns inte om man bara surfar på telefonen :roll: :lol:
Skriv svar