Material till topplockspackning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Aha se där ja, ja du är valkommen om du har vägarna förbi! Är hemma redan, slutade tidigt idag :)
PM:ar mitt telefon nummer så kan du slå en signal om/när du är påväg!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
johnmat
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2020, 15:07

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av johnmat »

SS440-80 skrev: 24 okt 2020, 08:41 Det finns många företag som säljer ark med grafitpackningsmaterial.

Googla på: grafitpackning ark
Då kommer det upp ett flertal.

Bild

var har de här materialen?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av SS440-80 »

Som jag skrev... Googla på GRAFITPACKNING ARK så dyker det upp ett flertal företag som säljer grafitark i olika tjocklekar och utföranden.
Finns säkert bättre sökord, men det var vad jag använde.

proseal.se, gasketmaterials.se, rönnes.se, lindewalls.se m.fl m.fl
Robert Sollare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jul 2018, 20:23

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av Robert Sollare »

Behövs det någon topplockspackning om både cylindern och topplocket är plant och draget med rätt moment ?
Mvh Robert Sollare
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Det kanske det inte behövs i vissa fall, tror väll att Sachs motorer inte har nån topplockspackning till exempel? Men med en gammal sidventilare med gjutjärn mot gjutjärn så är det nog inte så lätt att få tätt som på en liten motor med aluminium topplock mm... Men jag lovar, att om du lyckas få fram vilket moment den ska dras med så ska jag testa :wink:

Av en ren händelse råkade det vara så att ja var där uppe och drog av toppen ikväll. Inga svårigheter, toppen var jämnt och väl åtdragen, inte överspänd men inte lös heller. Som det ska vara. Topplocket samt packningen (vanlig fiberpackning tydligen!) såg mycket bra ut, förutom att hålen för kylkanalerna i packningen inte stämde nåt vidare mot blocket! Är imponerad över hur fina kolv, cylinder, ventiler, ventilsäten, mm är, inget direkt slitage vad man kan se och inga repor. Dock så var toppytan på blocket inte helt super, fanns en del urgröpningar i godset på sina ställen, men inget som verkar läckt komp eller vatten nån stans förutom just där det tydligt läckte. Det var ingen skada uppstådd av våld, utan verkade endast vara anfrätning av godset. Jag tror jag ska prova med kemisk metall där och se om det funkar, har i alla fall förhoppningar om det då det inte ser allt för illa ut :)
Sen ska jag nog göra en ny topplockspackning med för säkerhets skull, materialet jag fick av Tolvnollnio verkar vara ganska likvärdigt den gamla packningen, och verkar vara precis tillräckligt stor för att det ska funka :)
Glömde tyvärr ta bilder, det kommer kanske senare i veckan om jag ska upp till verkstan igen.

Räknade förresten ut ungefärlig slagvolym till ca 752cc, 95.5 i borrning och 105 i slaglängd. Så jag underskattade det lite innan :) Lite klent med 4 hk på 750cc :roll: :lol:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Tog en liten stund med motorn idag, med betoning på liten, men jag har duttat dit lite kemisk metall där det var ojämnheter i blocket... Var inga djupa "gropar" egentligen men tydligen tillräckligt för att läcka... Nu får det bara stelna riktigt sen ska jag fila lite på det och skära en ny topp packning och prova :) är ju inte värre än att ta av och försöka igen om det inte blir perfekt på första försöket.
Såhär ser topplocket och cylindern ut, ser ut som repor på bilderna men det är bara olja, den är helt orepad i verkligheten! Notera även hålet ungefär halvvägs upp på cylindern, det är en dekompressionskran! Men den sitter jätte långt ner, kolven går dubbelt så långt i alla fall haha, men det funkar faktiskt för med den öppen är den mycket lättare att starta!
20131211_030508.jpg
20131211_030459.jpg
20131211_030538.jpg
20131211_030757.jpg
20131211_030614.jpg
20131211_030632.jpg
här var der som det läckte, det var egentligen inte något djupt men tydligen tillräckligt för att rinna igenom...
20131211_030751.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Har i kväll försökt fixa till tätningsytorna så gott jag kunnat samt skurit till en ny och lite tjockare topplockspackning. Inväntar en dag när det inte är så kallt för att testa om det håller tätt nu bara :) Men provstartade den i alla fall och den gick igång så så långt funkar det i alla fall :roll:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av billykid »

Du kan ej sätta dit material. Men jämn till det på över topp går! Får man bort toppens pinnbultar från block, går det att ev. fila å jämna till tät yta!
Hmm allt går att få bort, såga av pinnbultarna....borra bort. Eller gänga mindre nya gängor i dom gamla p-bultarn, har svetsa old gjutjärn med bra resultat...

PS nice bilder...lycka till..... :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av Micke S »

Jag brukar göra topplockspackningar av kopparplåt som glödgas och kyls innan de monteras. Det är ett arv från dragracingtiden och där använde man även ett spraylim på packningen för att få tätt mot vattenkanaler. Den här är 0,2 mm tjock och används i en Zundappmotor med YZ80-cylle.
Bilagor
20201209_153005.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av billykid »

Har reda sagt detta....Jobbat på bil Dragicing, där fick jag tippset.
Min rygg + axel harry orkar trolig......mera just nu...vem fan ger upp. :!:

Trimma på grabba å ladys.....ni är välkommen att utmana mig här.. :!:
Sov-Husrum finns...4st i huset....bädda å klart. 2 bädd med stäng dörr
Skriv svar