Material till topplockspackning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Hej, vad vore egentligen lämpligt material att göra en topplockspackning av? Finns inga att köpa då motorn troligtvis är nästan den enda som finns kvar av sitt slag, skulle tro ca 500 cc eller lite mer, sidventilare. Upptäckte idag att det läcker vatten från packningen. Vad man kan se verkar den gamla nog vara gjord av någon slags fibermaterial, tänker att det kanske måste vara nåt ganska tjockt, värme och trycktåligt?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av TolvNollNio »

Kanske har något du kan prova med..
Gissar det är till stationär motor, behövs kanske ingen jättebit?
Kanske inte har så hög prestanda och tänkt drift-tid?
Ska se om jag hittar det imorn, tja senare idag.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Ja stämmer att det är till e stationärmotor! Ingen jättebit nej, men är en sidventilare så behövs ju lite större än om det varit toppventil.
Ja vill du kolla om du har något liggandes så hade det varit perfekt :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av SS440-80 »

Det finns många företag som säljer ark med grafitpackningsmaterial.

Googla på: grafitpackning ark
Då kommer det upp ett flertal.

Bild
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Aha jasså man använder grafitpackning! Ok ska kolla på det!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av billykid »

Mitt tipps är...... 8)
.
1 mm koppar plåt funkar bra. Det använder dom på bildraracing. Även vissa ToppFuel med hem gjorda kopparpackning då med 2-3 mm.
Dom använder den flera gånger. Men då den måste värmas så den vitnar, glödgas vid om monteringar..med gasol eller nåt.. :wink:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Ja det fungerar kanske med, den som sitter där nu är ganska tjock, men det gör kanske inte så mycket med en lite tunnare. Dock är grafitpackning kanske lite mer lättbearbetat än koppar?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av Skåning »

Tyvärr ytterst sällan (eller aldrig) som ett "oarmerat" packningsämne funkar som toppackning, brukar blåsas ut vid sitt svagaste ställe runt cylindern tämligen omgående efter uppstart.

En mjuk kopparplåt i rätt tjocklek kan säkert funka fint för ändamålet på en lågkompad gammelmotor som kanske aldrig ämnas att gå på max något mera. Dock kräver den absolut plana och fräscha anl.ytor då den är tämligen oförlåtande mot sådant.
De racing / trimmotorer som (med stor framgång) körs med denna typ av packning har alla ett "o-ringat block" med en i hård ståltråd/ring i som skär in i packningen eller urtag för en förhöjd flamkant som trycker mot toppen runt varje cylinder. För enbart en slät kopparplåt in mot förb.utrymmena brukar bara generera i en färgad låga, följt av ett pysljud så fort det börjar bli lite tryck i cylindrarna.

Finns ett antal företag som tillverkar och säljer (topp)packningar i ental, men självklart låter du göra ett antal om du väljer detta alternativ då priset sällan skiljer något nämnvärt mellan 1 och 10 st. Tror t.o.m att det finns ett par sådana företag kvar här i landet och har du "resterna" kvar av den gamla packningen så är du/ni en bra bit på vägen, med givna mått på tjocklek och var/hur ev. förstärkningarna ska vara på den.
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av SS440-80 »

Grafitarken finns som armerat. Både med nät och med hålad plåt.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av TolvNollNio »

:oops: skäms å det grövsta, tro icke det arket packning går att hitta :oops:
Hittat annat packningsmaterial, av kork och annat som inte lämpar sig till det ändamål du behövde.
Lite svårt fråga farsan var det kan vara, då han dog för tre år sen..
Han använde det till att göra grenrörspackning, så värme tålde det.

Vet inte riktigt, men var i samma tankegång som billykid med kopparpackning.
Plana packningsytor lär krävas oavsett material, går det som skolarbete plana topp och block? 😉
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Ja herregud det är lungt Tolvnollnio! Jag hittar nog något annat material! Men tack för att du kollade :)
Kollade lite mer på motorn, är en synlig ojämnhet i själva cylinder-överkanten. Inget synligt i toppen i alla fall... Vilket är det tråkiga, för det hade nog varit lättare att plana ner toppen lite än cylindern. Cylindern är ju nämligen en gjuten del av själva motorblocket, och detta är stort! Tror det är för stort för de maskinerna vi har i skolan, tror inte maskinerna klarar stora gjutjärnsklumpar som kräver 3 man att lyfta :?
Sen är väll sidventilare lite svåra att plana också, jag menar, ventilerna ligger ju jämnt med ytan man planar, och denna som har så pass djupa ojämnheter att man kanske behöver plana 2-3 mm för att få det bra kommer väll att plana ner ventilsätena mm också i så fall?
Lite lurigt det här för en ny topplockspackning kommer ju inte hjälpa mot en så ojämnhet...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av billykid »

Hmmm.. de va mycket om inget, om jag fatar rätt... :wink:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HSE »

Ja, ventilsätena får ju fräsas ned till rätt djup. Och sedan brukar det ofta inte var någon justering för ventil spelet utan ventil skaften får slipas ned för rätt spel. Enkla motorer så länge man inte behöver jobba med sådana reparationer. De var billiga och tänkta att gå till skrot när de var utslitna...
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av Skåning »

Behöver du toppdecka blockytan så mycket för att få den "ren" så kommer du som du själv också påpekat att samtidigt skapa dig ett par andra problem...

Tex så blir kolvarnas vändhöjd helt fel, är de bara plana på ovansidan så går det oftast att sätta upp de i svarven och ta av lika mycket som på blocket. Men ska du på och sänka ner ventilsätena också (om det inte räcker med att fräsa de djupare) så börjar det bli mycket jobb.
-Har du kollat så där verkligen är (lösa) sätesringar och inte bara lägen frästa direkt i blocket?

-Var på blockplanet är "kraterna", är de i direkt anslutning till där packningen har sina förstärkningar eller är de på lite mera okänsliga ställen?

Kanske läge att prova med en "fullagning" typ att fylla upp de skadade partierna med tex med mässingslod och sen bara lite försiktigt slipa ner det till rätt nivå. Och är skadorna främst på kallare partier så kanske det kan funka med kemisk metall också.
Förarbetet är det viktigaste för hur bra en sådan lagning kan bli och såklart att det görs med så bra mtrl som möjligt.
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Material till topplockspackning

Inlägg av HVA59 »

Ja det lutar kanske lite åt fullagning just nu... Kan kanske vara värt att prova i alla fall...
Lösa ventilsäten tvivlar jag nog på att där är, motorn är från 1926 och är relativt simpelt byggt kan man väl säga... Har dock inte haft av toppen än så vet inte säkert! Bara att få ut kolven för att svarva den betyder ju total rivning av motorn då man måste ha ut vevaxel, svänghul, regulator, mm, mm för att ens få ut kolven. Sen är det ju ventiler och det med... Låter som lite för stora ingrepp för nån så pass oerfaren som mig :roll: Precis som Hse skriver så är där ju ingen ventiljustering heller.
Skadorna är ju på den yttre delen av kylmantlen, topplocket sitter med 6 bultar, och skadorna är mellan två av dem som sitter motsatt mot ventilerna. Sen vet man ju inte hur den är runt om resten innan man plockat isär den, men mässingslod eller liknande är kanske ett alternativ att försöka med i alla fall! :)

Har ingen bra bild på motorn, bara denna dåliga från innan jag hade monterat ihop den helt, skadan är typ på motsatt sida från bilden.
20130820_021753.jpg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar