Material till topplockspackning
Re: Material till topplockspackning
Tätar den för komp/förbränningstrycket som den är nu? är det bara vattenläcka så kan det funka med någon form av kylarcement.
det viktiga då är att följa bruksanvisningen. skiljer lite mellan märken.
gissar på beskrivningen att någon slagit in en mejsel som kil för att lossa toppen, och märkena inte är så djupa hela vägen.
erlan
det viktiga då är att följa bruksanvisningen. skiljer lite mellan märken.
gissar på beskrivningen att någon slagit in en mejsel som kil för att lossa toppen, och märkena inte är så djupa hela vägen.
erlan
Re: Material till topplockspackning
Jo den verkar täta för kompet, är jäkligt bra komp i motorn och har inte märktnåt som skulle kunna peka på at det läcker vid packningen innåt. Har heller inte vatten i oljan eller liknande. Du kan nog ha rätt i att märkena har åstakommits av nån som oförsiktigt skullat ta av topplocket en gång. Den som varit och rotat i denna motorn en gång verkar inte ha varit den vassaste då tillexempen packningar mm som jag stött på i den har varit elpejp...
Kan kanske gå med kylarcement, men är rädd att skadorna kanske är i största laget för att det ska täta, men det kan vara värt ett försök! Sen är kanske inte kylarcemet det bästa för mässings vattenpumpen, kanske tar slut på den rätt snabbt? Denna motorn har ju öppet kylsystem kan man väll säga, där kylvattnet är i en separat balja som sen pumpas igenom motorn och tillbaka.
Kan kanske gå med kylarcement, men är rädd att skadorna kanske är i största laget för att det ska täta, men det kan vara värt ett försök! Sen är kanske inte kylarcemet det bästa för mässings vattenpumpen, kanske tar slut på den rätt snabbt? Denna motorn har ju öppet kylsystem kan man väll säga, där kylvattnet är i en separat balja som sen pumpas igenom motorn och tillbaka.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Material till topplockspackning
JB-Weld?
Verkar vara nåt som funkar bra i moppevärlden, används när folk bygger om till andra cylindrar på moppemotorer.
Finns nog motsvarande hos Würth?
Verkar vara nåt som funkar bra i moppevärlden, används när folk bygger om till andra cylindrar på moppemotorer.
Finns nog motsvarande hos Würth?
Blå/vit Monark 1209
Re: Material till topplockspackning
låt det läcka.HVA59 skrev: ↑30 okt 2020, 16:28 Jo den verkar täta för kompet, är jäkligt bra komp i motorn och har inte märktnåt som skulle kunna peka på at det läcker vid packningen innåt. Har heller inte vatten i oljan eller liknande. Du kan nog ha rätt i att märkena har åstakommits av nån som oförsiktigt skullat ta av topplocket en gång. Den som varit och rotat i denna motorn en gång verkar inte ha varit den vassaste då tillexempen packningar mm som jag stött på i den har varit elpejp...
Kan kanske gå med kylarcement, men är rädd att skadorna kanske är i största laget för att det ska täta, men det kan vara värt ett försök! Sen är kanske inte kylarcemet det bästa för mässings vattenpumpen, kanske tar slut på den rätt snabbt? Denna motorn har ju öppet kylsystem kan man väll säga, där kylvattnet är i en separat balja som sen pumpas igenom motorn och tillbaka.
erlan
Re: Material till topplockspackning
Menar inte så... Får ursäkta om jag är jobbig Jag är jätteglad för alla förslag, hade säkert inte kommit på hälften av dem själv, och jag ska gå igenom och prova dem! Börjar med kylarcement så får vi se, får prova JB weld eller mässingslod sen. Så får vi se vad som händer! Som sagt, menar inte att verka omöjlig, ursäktar så mycket om det verkar så
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Material till topplockspackning
Något sånt här då... https://barsleaks.se/shop/category/kylsystemet-1
Re: Material till topplockspackning
Jag var helt seriös med den kommentaren. om kylsystemet är helt öppet med en balja som kylare, då funkar inte kylarcement. det härdar i kontakt med syre. det lilla som blir i lufturymmet i ett vanligt kylsystem förbrukas innan kylarcementen hinner härda i expansionskärlet.HVA59 skrev: ↑31 okt 2020, 23:04Menar inte så... Får ursäkta om jag är jobbig Jag är jätteglad för alla förslag, hade säkert inte kommit på hälften av dem själv, och jag ska gå igenom och prova dem! Börjar med kylarcement så får vi se, får prova JB weld eller mässingslod sen. Så får vi se vad som händer! Som sagt, menar inte att verka omöjlig, ursäktar så mycket om det verkar så
och bygga på en klutt kemisk metall eller liknande ser väl lika illa ut som om det droppar/rinner lite vatten utvändigt på motorn.
Jag förutsätter att motorn bara ska köras lite för skojs skull?
eller ska den användas för att driva något?
erlan
Re: Material till topplockspackning
Går att köra kylvattnet i en sluten slinga, ex kopparspiral i en balja vatten tills tätnings medlet gjort sitt.
Re: Material till topplockspackning
Okej det va ju skönt!
Jo tänkte ungefär samma sak med kylarcement, men HSE har ju en poäng att man kan köra det i en form av slutet system... Får klura lite på det!
Men jo annars har du rätt, det är ju mest för skoj, lite därför jag inte vill försöka slänga upp den och fräsa och göra nya ventilsäten slipa ventiler, svarva kolven mm, eftersom motorn ju fungerar bra redan, och det finns risk att jag inte får ihop den bra igen. Tänkte mest att det ju hade varit roligt att kunna få bukt på läckan fast än det ju inte är nåt krav! Ska göra lite försök!
Jo tänkte ungefär samma sak med kylarcement, men HSE har ju en poäng att man kan köra det i en form av slutet system... Får klura lite på det!
Men jo annars har du rätt, det är ju mest för skoj, lite därför jag inte vill försöka slänga upp den och fräsa och göra nya ventilsäten slipa ventiler, svarva kolven mm, eftersom motorn ju fungerar bra redan, och det finns risk att jag inte får ihop den bra igen. Tänkte mest att det ju hade varit roligt att kunna få bukt på läckan fast än det ju inte är nåt krav! Ska göra lite försök!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Material till topplockspackning
Det viktiga tycker jag som "motorvän" att du inte lagar sönder något, dvs göra en åtgärd så att blir sämre och i värsta fall gör skrot av motorn!
På gamla/udda/sällsynta saker är det (än)viktigt att man verkligen tänker igenom varje moment och vad följderna kan bli av ens agerande, hur bra den än må vara i tanken / teorin och vad alla "förståsigpåare" än säger.
För på gammelsaker brukar det vettigaste vara att köra med det som det är (så länge det inte riskerar att skapa allvarligare följdfel) och ta att det tex småläcker istället för att riva, modifiera och kanske råka ut för att det inte går att få liv i igen. Och såklart gäller motsatsen på saker som ska prestera dagligen, där ska man istället vara på vakt för minsta avvikelse och ligga steget före med all service och rep.
På gamla/udda/sällsynta saker är det (än)viktigt att man verkligen tänker igenom varje moment och vad följderna kan bli av ens agerande, hur bra den än må vara i tanken / teorin och vad alla "förståsigpåare" än säger.
För på gammelsaker brukar det vettigaste vara att köra med det som det är (så länge det inte riskerar att skapa allvarligare följdfel) och ta att det tex småläcker istället för att riva, modifiera och kanske råka ut för att det inte går att få liv i igen. Och såklart gäller motsatsen på saker som ska prestera dagligen, där ska man istället vara på vakt för minsta avvikelse och ligga steget före med all service och rep.
Andreas.
Re: Material till topplockspackning
Ja precis, det är alldrig roligt att börja på något och sen inse att man inte kommer längre, eller att man haft sönder nåt onödan... Denna motorn får nog vänta lite så länge medans jag tänker på det, har andra projekt som kommer imellan
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Material till topplockspackning
Hittat en bit på kanske 20x25cm (bland delar köpta i helgen!) som inte lär vara till nytta för min del
Blå/vit Monark 1209
Re: Material till topplockspackning
Se där ja Då behöver jag inte vara så rädd för att förstöra den gamla när jag får för mig att lyfta på toppen!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Material till topplockspackning
Ja jo, men är ingen expert på vad som kan hålla till en sån högpresterande motor med antaglitvis hundratals hästkrafter men packningsbiten är gratis.
Ska åt ditt håll senare idag (Skånes Fagerhult), ska försöka tajma det med när jag gissar du kan vara hemma från skolarbetet.
Hade varit kul få se denna motor, men inget tvunget.
Ska åt ditt håll senare idag (Skånes Fagerhult), ska försöka tajma det med när jag gissar du kan vara hemma från skolarbetet.
Hade varit kul få se denna motor, men inget tvunget.
Blå/vit Monark 1209