Sachsmotor tänder ibland (LÖST)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Sachsmotor tänder ibland (LÖST)

Inlägg av Leone »

Hejsan!

Jag har stött på ett jädrigt märkligt problem hos min gamla flakmoppe med 3vxl Sachs.
Den har stått i ca 10 år utan att ha blivit körd, startade den dock förra sommaren och den gick igång utan problem, idag hade jag inte samma tur..
Den startar en liten stund, ibland, och har bra gnista. Denna gnista försvinner dock, ibland bara i någon sekund och ibland kommer den ej tillbaka alls...

Jag vill inbilla mig att jag provat allt, provat olika tändspolar, olika kondensatorer, olika brytare, olika tändplattor och olika sladdar/tändhattar.
Oavsett vad jag gör så är det samma märkliga beteende... Jag tror att det är någon typ av glapp, någonstans, men kan för allt i världen inte lista ut var!? Jag misstänkte jordfel och drog en liten sladd från tändplattan till blocket, men det gjorde ingen skillnad..

Finns det någon som kan ha någon typ av ide vad som spökar och hur jag skall bli av med detta spöke?
Senast redigerad av Leone den 27 okt 2020, 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
GubbLars
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jun 2020, 17:00

Re: Sachsmotor tänder ibland

Inlägg av GubbLars »

Kolla brytaren
GubbLars
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jun 2020, 17:00

Re: Sachsmotor tänder ibland

Inlägg av GubbLars »

GubbLars skrev: 27 okt 2020, 02:26 Kolla brytaren
Verkar vara något med tändinställningen. Finns prima verktyg för detta
GubbLars
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 jun 2020, 17:00

Re: Sachsmotor tänder ibland

Inlägg av GubbLars »

Eller kabeln till stiftet?
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachsmotor tänder ibland

Inlägg av Skåning »

Har du kollat "dödaren" och kablaget upp dit?

Enklaste sättet att kolla/utesluta den ev. felorsaken är att du kopplar ifrån den kabeln (så nära motorn som möjligt) och provar att köra en runda. Har du tur så fungerar det som det ska då och då är det bara att kolla kabel och dödarkontakt efter var felet kan vara.
Andreas.
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Re: Sachsmotor tänder ibland

Inlägg av Leone »

Tack för svar och tips!

Jag hittade felet till slut, dödar-kabelns kabelsko kom preciiiiiis i kontakt med ljusspolen och glappade/kortslöt lite hipp som happ.
Jag böjde till den lite med en skruvmejsel och justerade in allt igen, startade på första trampet! mistick_yes.gif
Att sådana enkla saker skall ta flera dagar och flera timmar att fixa... Jag som bara skulle laga en punktering cocos_acc.gif
Skriv svar